Gå til innhold
Arkivverket

[#9290] Pernille Erichsdatter f.1770, Ø Fredrikstad?


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Pernille ble ifølge FT 1801 født i 1770 (var i sitt 32. år i 1801). Hun var fra Østfold, trolig Østre Fredrikstad. Hun ble gift 3 ganger: 1.giftemål 29.jan.1790 i Østre Fredrikstad med Anders Hansen Solberg (1761 - ca.1793). Barn: Anna Margaretha Andersdatter f.1790 og Helena Andersdatter f.1792. 2. giftemål ca.1794 med Jon Halvorsen Barn: Anders Johnsen f.1796. 3. giftemål 6.jan 1797 i Østre Fredrikstad med Elias Hansen (f.1771). Barn: Karen Eliasdatter f.1799. I 1801 bodde hun i Watterland, gard nr.231 i Fredrikstad med Elias Hansen (Monsen) og alle barna. I Waterland 252 bodde Marie Erichsdatter, 32 år. Kanskje en (tvilling)-søster?Kjenner noen til Pernille Erichsdatters foreldre?mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Petter Langeland

Tillater meg å prøve på nytt. Jeg har ikke funnet mye opplysninger siden sist: Pernille's 1.mann's død (Krigskirkegården i Fredrikstad 17.mars 1795): 'Anders Hansen fra Fredrichshald døde hos Tille Erichsen 26 aar gammel.' I Manntallet for 1807 for Fredrikstad finner jeg Pernille forsatt i Waterland nå 47år gml.... og 'hun har bodd her i 30 år'. Hun har fått 2 barn til: Else Maria og Abraham.Hjelp å få? mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kilde Familysearch: 1.gift 14/4 1790 Ø.Fr.st. Finner ikke 2 ekteskap, men gift 6/1 1797 Ø.Fr.st. med Elias Hansen.Er du helt sikker på at hun ble gift med Jon Halvorsen. Deres felles barn er jo dpt. 1/5 1796 Ø.Fr.st., altså ca. 13 mnd. etter 1. ektemannen døde og ca. 8 mnd. før hun ble gift med Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg har heller ikke funnet giftemålet med Jon Halvorsen, hverken på FS eller i kirkeboka. Navnet hans har jeg funnet som far til Anders Johnsen (oppkalt etter Pernilles 1. mann). I og med at hun er i familie med meg har jeg tatt det som en selvfølge at hun var gift før han fikk Anders.mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.