Gå til innhold
Arkivverket

[#9296] Må jeg gi opp i søket på sporløst borte?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har hatt inne et tema under nr. 9182 Sprolaust borte fra Bergen i perioden 1873-75, uten å ha kommet noe nærmere hvor det ble av Mons Andreas Larsen født i Manger 26. sept. 1846 og hans kone Ingeborg Hansdtr. fra Vigedal i Rogaland og deres datter Mathilde Heleen f. 20. april 1873 døpt 2. juni 1873. Mons A. og Ingeborg ble vigd i Korskirken den 30. juni 1872. Jeg har søkt i alle tenkelige og utenkelige kilder uten å ha funnet dem noen steder. Kan det tenkes at de rett og slett ikke har blitt navngitt i folketellingen for 1875 og likedan for 1900? Bror og søster til Mons døde som spedalsk i h.h.v. 1876 og 1890, kan det tenkes at også broren Mons har lidd samme skjebne? og hva har da hendt med Ingeborg og datteren? Søsteren til Mons A, min oldemor får en sønn i 1882 og denne kaller hun for Mons Andreas, kan det tyde på at hun har mistet broren Mons Andreas før? broren Mons Andreas er ikke fadder på noen av barna til søsteren Gjertine Gurine (som bor på garden Blåsternes i daverende Sund sogn)Kan det lønne seg å etterlyse evn. etterkommere etter Mons Andreas i dagspressen? Håper det er noen som kan sette meg på sporet elles er jeg redd for at jeg må gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Har du virkelig sjekket folketellingen 1875 for de områdene som ikke er tilgjengelig på Digitalarkivet ennå, dvs. mesteparten av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

At din oldemor kaller sønnen sin for Mons Andreas behøver vel ikke bety noe annet enn at hun oppkaller den samme som Mons Andreas var oppkalt etter.Har du gjennomgått Gløersen's 'døde i Norge' bøker?Ellers så synes jeg fremdeles at dette mest lukter av emmigrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sjekket faddrene uten å finne Mons Andreas der. Jeg har ikkje sjekket de deler av folketellingene som ikke er med i Digitalarkivet og heller ikke Gløersen's 'døde i Norge' bøker. Hvor kan jeg finne de deler av folketellingene som ikke er med i Digitalarkivet. Jeg har sjekket emigrasjonsprotokollene uten å finne spor av dem der og jeg finner dem heller ikke i 1880 folketellingen for USA, men det er kanskje mulig at de finnes i senere folketellinger for USA uten at jeg har hatt mulighet for å sjekke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har da sett noen av 1875 tellingene som papirkopier på Riksarkivet. Har du undersøkt med f.eks. Oldervold eller Registreringssentralen om de vet noe om når det forventes at tellingen 1875 skal være ferdig innlagt. Eller om de vet hvem som gjør dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det heiter ikkje 'gi opp', det heiter 'legge til sides' :-)Og så tek du det fram og ser med nye auge på det om ei stund, eller snublar over noko i ein annan samanheng..Har du forresten fått eliminert Mathilde i Barbu 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, eg er einig i at vi ikkje kan gje opp slike ting, men som du seier så kan vi legge det til sides til ein annan gong. Eg har ikkje fått noko info om kven Mathilde i Barbu var, men eg veit at der var ca 15 personar i Bergen som heitte Mathilde og som var fødd i 1873, så kanskje kan denne vere den eg leitar? Eg har ikkje frå før fått info om at ikkje heile 1875 tellinga er reg, men vil ta dette opp med Arkivforum. Eg vonar sjølvsagt at det før eller seinare er personar som les debattane på Brukarforum og som kan ha kjennskap til dei eg etterlyser. Familien til Ingeborg Hansdtr. var jo ganske stor og der må då vere etterkomarar etter desse som kan vite noko, men kvar eg kan finna dei veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

På denne sida er det mogleg å føreta landsomfemnande søk i folketeljinga 1875, men ver merksam på at materialet ikkje er fullstendig. Me har ikkje registrert noko sjølve; det aller, aller mest er materiale me har fått frå RHD. Såleis er dekninga god i Nord-Norge, dårleg i resten. På denne sida kan du foreta søk i dei kommunane me har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei Terje Jeg prøvde å svare deg på ditt innlegg nr 9182, men fikk feilmelding. Du lurte på om jeg var i slekt med Hans Torson fra Vikedal, men det er jeg dessverre ikke. Jeg kjenner ikke til noen av personene du søker, men jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe deg. Skal holde øynene åpne når eg blar i diverse bygdebøker. Man vet jo aldri. Akkurat nå holder jeg på med Avaldsnes. Vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.