Gå til innhold
Arkivverket

[#9298] Amstermit gård Våler i Solør Hedmarken


Gjest Åse Killingröd
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingröd

Finnes det noen som kan slå i en bygdebok om gården Amstermit? Jeg finner den ikke i FT 1801, så når ble det en gård? Et merkelig navn på en gård også, høres nesten litt tysk ut. Noen som vet dens opphav?mvh Åse Killingröd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rygh kaller den 'Amstemit' uten 'r'. Slik står denne også i 'Norsk stedsfortegnelse'. Rygh skriver følgende:'9,16. Amstemit. Hørt udtalt a2mmstemitt, a1mmste-, a2nnste-. Navnet ser ud til at være sms.; men jeg kan ikke give Oplysning om nogen af dets Bestanddele. Jeg har ellers kun seet det, skr. Amstermit, som Navn paa en Plads ved Englaug i Løiten.'(navnet på denne plassen i Løiten skriver Rygh - som vi ser - med 'r').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Takk for svar, jeg lurer på hva sms står for? 'Namnet ser ud at være sms' Etter å ha lest nøyere, så heter gården Amstemit, og ligger i Våler, Hedmarken. Kan det ha vært noen fra Løyten som flyttet og tok navnet med seg?mvh Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei, ser at gården er i matrikkelen for 1886 også. Våler, Hedmark: gårdsnr.9, Navn på gård: Knappen. Bruksnr.16, Løpenr.46, Bruksnavn: Amstemit. Brukers navn: Anton Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Håkestad

Hei Åse!Ifølge Våler Bygdebok, side 246, ble Amstemit solgt fra bruket DRØBAKK, en tidligere husmannsplass under Knappen. Skjøtet ble utstedt 26/02 1798, men ble ikke Tinglyst før 11/10 1820. Kjøper var Andreas Bergersen, sum 198 riksdaler. Ved matrikkelen i 1865 var Arne Knudsen eier. Professor Alex Bugge nevner også Amstermit i Løten ved Englaug og har i likhet med Rygh ingen forklaring på navnets Opprinnelse. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Navnet er et lite mysterium. I norske dialekter finnes det et verb - å amstre, som betyr noe i retning av å arbeide, mase, være i aktivitet. Brukt f. eks. om barn som sover lite om natta og holder det gående med en eller annen aktivitet.Slik kunne en tenke seg det her betydde noe i retning av arbeid eller slit - Amstre-Mitt som kunne bety slitet mitt eller noe i den retning.Mot dette taler at verbet å amstre ikke er kjent i Våler i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.