Gå til innhold
Arkivverket

[#9299] Til May Bjerke - Solveig Olson i USA


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei May! Jeg tillot meg å lage nytt tema. Følgende står å lese om Solveig: Olson, Solveig Inga b. 14. oct 1895 d. 11.nov 1981 birthplace: other country deathplace: Los Angeles Social Security no. 471304102 Mothers maiden name Johannessen Fathers surname LarsenPehrson, Inga Sophia b. 14. oct 1895 d. 13. jan 1981 birthplace: Minnesota deathplace: Orange Social Security no. 568480867 Fathers surname: WinterworldLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

May, jeg fant forresten Inga Lars. i 1920, Yellow Medicine, Clarkfield Village. 62 år gml. bodde alene. Censusen tatt 23. januar 1920. (også like håpløs å lese som den forrige). Ellers står det faktisk at hun var gift! (m) og at hun ikke hadde noe arbeide (none). Født i Norge, begge foreldre født i Norge. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Laila, dette var utrolig. Solveig Olson vil da være Solveig Larsen, datter av Inga Larsen. Er veldig takknemlig for din hjelp, tusen hjertelig! Vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var det jeg skjønte! Du bør greie å få tak i death-certificate på henne, eller evt. en obituary. Der kan du finne evt. etterkommere!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest May Bjerke

Hei igjen, har fått tak i death certificate nå og det viste seg at når hun døde var hun enke og det står navn og adresse til hennes sønn (om hun har flere er uvvist).Det var helt utrolig at du fant Inga Larsen i 1920, men da var desverre ikke Solveig hos sin mor. Jeg vet ikke hvor lett det er å lete i de amerikanske tellingene, men jeg lurer på om du har mulighet til å se om du finner Solveig Larsen/Solveig Olson i 1920 tellingen. Det jeg vet er at i 1981 når hun døde, så bodde hun i 825 West San Bernardino Road i Covina, Los Angeles, California. Hennes sønn bodde i 304 South Wilbur Avenue, Covina, California. Det er uvvist når hun flyttet til Covina, men lurte på om hun evt. kunne finnes der i 1920, eller i nærheten. Håper du kan hjelpe, da du er utrolig dyktig i dette.Finnes det adresse register eller amerikansk telefonkatalog på internet? Holder på å prøve å få tak i en Obit, men det var ikke lett nei. Har prøvd å få tak i stedet hvor hun ble begravet, men ikke fått svar ennå. Alle tips tas imot med stor takk. - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dessverre, May, finner ikke Solveig i 1920, indexen er laget ut fra hovedperson i familien, og dersom hun var gift, så er det mannen som er indexert. Og, Olson er jo som du vet.... hrmf!Hva het sønnen hennes da? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Ja, Olson er veldig vanlig og synd er det. Det som også er synd er at hun ble enke og dermed står ikke mannens navn på death certificaten. Men hennes søn het/heter Harold Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May Bjerke

Har fått et lite tips og lurte på om du har mulighet og tid til å undersøke om det er en Olson familie i Marin County i California i 1920 tellingen hvor Solveig Olson inngår. Dette er et lite håp tror jeg.Håper du har tid, beste hilsner May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Var bare 17 treff, skal se på dem i morra (nå griller jeg røye, har det litt 'tabelt' :) Lailis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Var bare 17 treff, skal se på dem i morra (nå griller jeg røye, har det litt 'tabelt' :) Lailis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Beklager, May. Ingen Solveig. Men! Et lite håp finnes. 1930-censusen driver og blir indexert, og der tar de alle navn, ikke bare hovedpersonen! Det går riktignok seint, (bare 4 stater til nå), men de har sagt at 1930 skal være ferdig ved utgangen av året!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men May!! I SSDI så står det jo: issued: MN before 1951!!!! Det betyr mest sannsynlig at hun bodde der da! (altså før 1951) Har du bestilt kopi av SS-søknaden? Det er dyrt, men her er du jo sikker på at det er rett dame, og da får du adressen der hun bodde når hun søkte! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg sjekket de Ols* som bodde i Minnesota, Clarkfield, Yellow Medicine, for å se om kanskje Solveig var der, men nix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen takk for all hjelp, Laila.Har ikke bestilt SS-søknad, men jeg ser at de har adressen og pris på ancestry.com så denne kommer jeg definitivt å bestille (var ikke klar over at en slik søknad fantes). Takk for hjelpen, hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest May Bjerke

Hei Laila! ..og godt nytt år! Jeg lurer på om du kan være så snill og se i 1930 censusen (tror den er ferdig nå) om det er mulig å finne Inga Susanne Larsen, Solveig Inga Larsen/Solveig Inga Olson eller Solveig Inga's sønn Harold Olson (vet desverre ikke når han er født) i USA. - Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.