Gå til innhold
Arkivverket

[#9302] Ole Matiass. f.1828 i Askvoll, g.1859 Flakstad NL


Gjest Ingrid Gillesøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Gillesøy

Ole Mathiasson Gjelsøy f.17.7.1828 i Askvoll Prgj. g.27.12.1859 med Elisabeth Pernille Maria Lovise Johansdtr. (Nusfjord?) f. 1837 Moskenes sokn. Ved vigsla står han med bustad Vareide.I FT 1865 finn eg Ole Mathisen på garden Andopen Gnr.17 i Flakstad Herred. Fattiglem, enkemann og fam.stilling fl.Hadde dei ingen born? - Er glad for alle opplysingar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Her er noko merkeleg!! Eg finn Elisabeth død på Møllerodden, Flakstad i 1880 - med 'tittelen' pike!! Kva skuldast denne 'æra' ?? Fødselsåret 1837 stemmer med det som er oppgj. ved vigsla.Møllerodden ligg under garden Andopnæs, og Ole Mathiasen budde på Andopen i 1865 som enkemann? - (sjå tidl. innlegg)Men verken Ole eller Elisabeth bur under Andopen/nes i 1875.Derimot finn eg dette året Ole Mathissen på Topøen, indlogerende løskarl, gift, fiskar.f.Vilnæs (i Askvoll, SF)OG på Hjemgaarden under Nap og Haarberget; Elisabeth Johansdtr. tenestepike, ugift,rett fødselsår - 1837. Også hennes sønn, Ole Olsen f. 1868, Moskenes sokn. Er dette ei historie om ein ektemann eller kone som 'stakk av' ? Finnast det ei vetig forklaring her?Under; link til vigsla og Elisabeth død.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=digitalpensjonatet/benjam/flakvi59&variabel=0&postnr=11&fulle=true&spraak=F>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Hagen

Hei IngridPrøver å friske opp igjen denne etterlysninga.Min tippoldefar Ole Mathias familie, deirast lagnad er blitt eit mysterium for meg også.Han vart gift 27 des. 1859. Med Elisabet Pernille Maria Lovise Johannesd. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=flakvi59&brukar=&loc=0&spraak=n&postnr=11&next=10>Lenkefødt 3 nov 1837, Nusfjord. Uekte barn av Johannes Jørgensen og Berit Margrethe Pettersd. LenkeBarn av Ole og Elisabeth P. M. L.1. Helmine Hansine Meyer, født Vareide 29 feb 1860 Lenke2. Oliane Elisabet, født Sund 17 jul 1862 Lenke3. Jørgine Marie, født Sund 17 mar 1864 Lenke4. Peder Jørgen, født Festhælen 28 feb 1866 Lenke5. Ole Anthon Brun, født Havnø 25 jul 1868 LenkeEg finner Ole som får eit barn med Elisabeth Pernille Jørgensd. født 1837.Henrik Odin Ragnvald, født uekte på Haarberget 15 aug 1876 LenkeFT 1865 finner eg Ole Mathias og familie på Fæsthælen. LenkeFT 1875 finner eg Ole Mathias på Topøen, Indlogerende Løskarl, gift. LenkeFT 1875 finner eg Elisabeth, Tjenestepige og son på Nap/Haarberget. LenkeFT 1875 finner eg Helmine ”dotter”? på Vareidet. LenkeFT 1900 finner eg Ole Mathias, Fattiglem på Andopen. LenkeElles så finner eg Elisabet Johannesd. Pige, på Møllerodden og som er død 13 des 1880. LenkeEg finner også dottra, Helmine, død på Vareidet 8 nov 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det meste av det som er notert ovenfor stemmer. Dessverre har jeg ikke KB for Moskenes (ministerialbøker 1878-) som ville gitt endelig svar på de spørsmål som er stilt.Lisabet Pernille Maria Lovisa , født 03.11.1837, døpt 13.07.1838. Foreldre ungkarl handelsbetjent Johan Jørgensen fra Støt på Helgeland og pige Berit Margreta Pettersdtr., Nufsfjord. Faddere Anne Johansdtr., Moskenæs, Elen Larsdtr., Næsland, Lars Knudsen, Krystad, Petter Olsen, Nufsfjorden (bestefaren?), Ellen Knudstr., Sund.Lisabet ble konfirmert som 16 åring, bosted fremdeles Nufsfjorden.NB! Det er ingen andre jenter i Flakstad født 1837+/- 4 år med navnet Lisabet /Elisabet Pernille. Jeg mener derfor at Henrik Odin Ragnvald er barn nr. 6 i barneflokken – og det som presten har skrevet i KB er feil (det finnes flere eksempler på slikt). Beviset på ”feilskriften” vil vi finne i konfirmasjonsoversikten. Jeg har sjekket konfirmasjonsoversikten i Flakstad KB til og med 1892 uten å finne han – dvs. han kan være konfirmert i Flakstad i 1993 el. senere, eller i Moskenes ca. 1892.Jeg fant bare to av barna konfirmert i Flakstad kirke: Helmine som ble konfirmert i 1876 og hadde da Vareide som bosted, og Ole Anton som ble konfirmert i 1886. Ole bodde da på Nap mens faren var ”inderst” på Sund (Nap og Sund ligger tett ved siden av hverandre). Mulig at noen av barna kunne vært døde før konfirmasjonsalder.Familien har tydeligvis bodd på Vareide 1859-1861. Så har familien flyttet til Sund da barn 2 og 3 blir født. Familen bodde her ca. 1861-1865. Deretter flyttet de til Moskenes (Festhælen, Havnø) hvor de fikk barn nr.4 og nr. 5, boperiode ca. 1865 – 1870. Så ble det flytting tilbake til Sund, sannsynligvis fordi at her var det arbeide å få for Elisabeth Pernille. Flyttingen var vel et tegn på nød – og vanskelig å klare seg på ”løskarls” lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

En gjennomgang av døde i Flakstad KB viser at Jørgine Marie (barn nr.3) dør 22.06.1865, 3 år gammel, og blir begravet 09.07.1865 i Moskenes. Familien bodde da på Havnø.Et lite spørsmål til de lokalkjente, hvordan er Havnø lokalisert iforhold til Festhælen?Året etter (1866) blir sønnen Peder Jørgen født, da bodde familien på Festhælen. Årene her på Moskenes må ha vært harde og familien må ha levd særdeles fattigslig. Det ser vi når de ”tvinges” til å flytte tilbake til Sund en gang nærmere 1870. Da er Oliana satt bort til en familie i Kirkefjord (nabogård til Festhælen). Her dør hun forøvrig i 1871, 9 ½ år gammel av brystbetennelse. Broren Peder Jørgen er også bortsatt som fostersønn hos Caspar Zacariassen Vindstad, ref. FT1875 (litt geografi, gårdene Vindstad, Festhælen, Kirkefjord grenser til samme Reinefjorden). Eldste datteren er også bortsatt/bosatt utenfor hjemmet i denne perioden, da hun ved konfirmasjonen i 1876 bor på Vareide.Ref. FT 1875 får vi opplysninger om Elisabet er tjenestepige på Haarberget/Nap – mens husbonden er fisker (reiser rundt på jobb). De får forøvrig sønnen Henrik 15.08.1876 (påstand fra min side –som lett skulle la seg verifisere). Elisabeth dør forøvrig i 1881. Sønnen Ole Anton blir konfirmert 1886 (bor da på Nap, kanskje begynt å arbeide som dreng), og da bor faren på Sund (som Inderst).Dette er egentlig et godt eksempel på hvordan sosialsystemet fungerte den gangen. Når kjerne familien ikke klarte ”brasene”, var det familie og venner som måtte tre støttende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Hei TrondTusen takk for svara, eg er mållaus og imponert.Elisabeth budde på Nap/Haarberget i 1875 og Henrik er født på Haarberget i 1876 så det ser ut til at Henrik er nr. 6 i denne barneflokken.Min oldefar og fiskar Henrik Odin Ragnvald er el. på Soløvik, Flakstad 1900 FT, der bur også min oldemor Lise Hansen som el.Desse to folki fekk ei jente i mai 1901, men Henrik skal ha omkomme på sjøen tidleg 1901 altså før denne jenta blei fødd. Eg har ikkje funne nokon kjelder på om det var eit forlis i nordnorge eller i sørnorge men, han hadde midlertidig bustad i Ålesund som FT fortel oss. Kanskje hos slekti si, hans farmor var født i Borgund prestegjeld og vart gift på Gjelsa i Askvoll.Når det gjelder Henriks død så har eg det berre munnleg frå min oldemor før ho døydde i Årdal 1966 - han Henrik døydde på havet. Dette var omtrent alt me veta om han, eit namn og eit militær bilde. Mvh. Terje Hagen, Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det er bare kjekt å kunne hjelpe til. Fremdeles har du litt kirkebok undersøkelser foran deg før alle brikkene er på plass (biblioteket hjelper deg med bestilling av kirkebøkene på mikrokort el. film format).1) Henrik's konfirmasjon: enten 1893 el. senere i Flakstad, eller i Moskenes +/- 1892.2) Jenta til Henrik/Lise født i mai 1901, hvor? I KB kan det stå hvor faren forulykket, event. så kan han være nevnt under forulykkede. Det kan være verdt å undersøke.3) Militært bilde? Det betyr at han finnes innrullert - det finnes film som viser protokollene - snakk med lokale biblioteket som kan leie disse inn.Ha en riktig god jakt videre. mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ingrid Gillesøy

Hei! Lenge sidan eg har vore inne her no, men ser at det omsider skjer noko - det er flott. Eg har sjølv i ettertid funne ein del opplysningar, og skal no sjekke det opp mot det som kjem fram her. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

TerjeEg har gått igjennom opplysningane, og ser at det meste er likt det eg har funne. Men eg har også funne ein uekte son fødd på Møllerodden i 1896. Far Henrik Olsen, f.1876, ungkarl og fiskar. Kan det være din Henrik som er faren? Sjekk dette; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

HeiEg har notert meg Lars Bernhard, han ligger framleis på vent. Trond gjorde ein flott jobb da han tok seg tid til å sjekke i div. KB for meg! Ventar på kjelder som kan sei meg meir om Henrik Olsens konfirmasjon og Lars Bernhard sin dåp.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Mor til Ingvald er truleg Sara Anna Maria Bendiksdtr.f.27.5.1857 på Lille Sannæs, Foreldre Bendik Thorsen og Ingeborg Jacobsdtr. Ingeborg har som det ser ut til fått 3 uektefødde born, bl.a Sara. - alle vart bortsett. Sara var i 1865 fosterdtr. på Andapnæs, og i 1900 var ho tjenestepike på Møllerodden. Der bur også Ingvald, ført som fosterson hos gardsfolket. Ingvald er også fødd 1896 på Andopen / Møllerodden. Far til Henrik budde også på Andopen i 1900. Ut i frå dette vil eg tru det er stor sansynlegheit for at det er denne Henrik som er far til Ingvald.Dottera til Lise og Henrik... er det ho her? LenkeEg ser det står Rasmussen, men førenamnet er mistenkeleg likt, og også fødselsåret.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Ja, det rette skal være Hendis Elvilde Johanne født 2 mai 1901 Harstad, Sandtorg døypt i Flakstad. I ein tidlegare versjon av denne basen (med gul bakgrunn) var det nemnt at dette var Henriks barn nr. 2, men det ser ut til at dette har vorte redigert vekk? Eg legger ikkje så stor vekt på at Henrik er nemnd med 'Rasmus' som i så mange andre tilfeller så vart vel namni innført ei stund etter sjølve handlinga, det er ikkje sikkert at presten var der i hele tatt under heimedåpen. Eg trur at Presten stadfeste at dåpen var skjedd. Det var vel ugifte folk det var snakk om, som kanskje levde i 'synd'. Min oldemor nemnde aldri dette namnet. Førenamnet er ikkje til å ta feil av.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Takk for den opplysninga. Det var vel ikkje noko ein snakka høgt om den gongen - dette å ha born med fleire utanom ekteskap. Ikkje rart at Hendis ikkje visste noko om det. For alt vi veit visste ikkje Lise det heller. Det er i alle høve interessant å fylgje linja frå utflytta slekt. Kan eg få vite kva slektsnamn ho brukte, slik at det blir rett innført?Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.