Gå til innhold
Arkivverket

[#9304] Arrestforvarer i Bergen, 1865


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

I følge tellingen for 1865 i Bergen har min tipp-tippoldefar yrket 'arrestforvarer'. Han og familien hans bor slik: gårdsnummer: 105, gatenavn: 16, domkirkens sogn, gårdeier: Raadhuset.Håper noen kan hjelpe meg med svar på følgende spørsmål:Yrkestittel: Var en arrestforvarer en ordinær fengselsvakt eller hadde en slik en noe overordnet ansvar? Eller var det rett og slett en slags vaktmester (da min tipp-tippoldefars yngste barn blir født noe senere nevnes han nemlig som vaktmester - men han kan jo ha skiftet jobb)?Adressen: Slik det ser ut for meg så har min tipp-tippoldefar og hans familie bodd 'i' fengslet i Bergen. 3 straff-fanger og 3 varetektsfanger bor nemlig 'sammen med' dem. Jeg antar at det er gamle Bergen Kretsfengsel det kan være snakk om her. Er det noen som kan 'tolke' adressen ovenfor for meg? Stemmer antakelsene mine? (Jeg vet ikke en gang når det gamle fengslet i Bergen ble bygget...kanskje noen kan hjelpe med svar på dette og?) Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok snakk om Det gamle Rådhus. Der var det ni arrestrom med plass til 46 fangar i underetasjen fram til det nye Bergen kretsfengsel stod ferdig i 1867. Arrestforvareren hadde ansvaret for fangane og budde nok i huset.Tittelen vaktmeister er på den tida nytta både i militær og kommunal samanheng. Men eg trur nok dei hadde litt anna å gjere enn dei som ber den tittelen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.