Gå til innhold
Arkivverket

[#9305] Nore-Uvdal bygde-bøker.


Gjest Sol KerryJohannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol KerryJohannessen

Er der en av dere lesere som kan forklare meg hvordan disse bygdebøker skal leses, med hensyn til nr. på familie, foreldre og barn. Et eks.Nordre Vetterhus. foreldrene har nr. 100, også har barna fått nummerne,( det er tre barn) 118, 126, 269. Jeg har nr. 1. nr.2 og nr 3 av bøkene her og skulle så gjerne vite om det på noen måte går an å følge noe nr. Det er ikke gårdsregister, ikke noe som kan gi minste henvising. Har lest forordet også, om at det skal være greit å følge. Loftsgard henviser også til karter, er det en bok som mangler? Vær så snill å hjelp meg.En takknemlig SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes nye og gamle bøker om Nore Uvdal. De gamle bøkene har en tilleggsbok med alle familiene skrevet opp med nr. Den er ikke vanskelig å forstå når du ser den. Du slår opp på fam.nr. 100(mannens nr.) kona skal også ha et nr. der. Deres barn har hvert sitt nr. du kan følge videre. Du kan også følge systemet bakover i tid. Det står også henvisninger til sidenr. i bøkene hvor det står noe om dem. For de nye bøkene derimot har jeg ikke sett et slikt register så de er håpløse. Ingen av bøkene har f.eks. gårdsregister, noe som er helt 'høl i hue'. Unnskyld at jeg bruker det uttrykket, men jeg blir så irritert over bygdebokforfattere, komiteer eller hvem som er ansvarlig. De bruker mye penger og for ikke å snakke om tid på å skrive flotte bøker, men utelater et enkelt register som gjør boka brukervennlig. Det var en avsporing, men tilbake til bøkene. Du kan bruke de gamle bøkene med fam.register for å finne ut hvilke gårder de var på, for så se i de nye bøkene under de gjeldende gårder. Litt vanskelig å forklare klart og kortfattet, men jeg håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol kerry Johannessen

Hallo til deg Berit Knudsen.Kan du opplyse meg om det registeret du nevner skulle vært med da jeg bestilte disse bøkene, eller må jeg bestille det ekstra? Det er som du sier, hull i hue, få slike bøker uten en eneste henvising, så her sitter jeg og skulle gjøre noe ferdig til en slektssamling 7-9 juni.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Det skal være 5 bind + registerbind til Loftgards Gards- og ættesoge for Nore og Uvdal. Jeg tror at bindene kunne kjøpes seperat slik at du nok må skaffe deg registerbindet, som også inneholder rettelser og kart. Når det gjelder fam. nr. 100, finner du mer om dem på side 2074 som er i bind nr. IV og på sidene 869, 870, 876 og side 917 som er i bind II.MVH hilsen ArnulfP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol kerry Johannessen

Til Arnulf Pedersen Tunhovd.Jeg tok bare fam. 100 fram som et eks. Jeg er på jakt etter fam. 2922 Svenn Halvorsen og Gjertrud Tolleivsdtr. deres sønn Tolleiv gm enke Kari Rolvsdtr. Mogen, og Ø.Borge som det står, opp til d.d. har jeg men ville gjerne lenger tilbake, som jeg har fått beskjed om finnes.Jeg har fått bøkene fra biblioteket og ingen har visst om register, og jeg skulle så gjerne ha med disse folkene så langt ned som mulig før 1.juni. Har du registeret og kan gi meg nr. på disse slik jeg kan følge dem, vil jeg være veldig takknemlig.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Mer om familien til Svenn Halvorsen og Gjertrud Tollevsdt g. 1748 finner du på side 489 i bind I og sidene 720,688,716 og 720 i bind II. Jeg har ikke bind V her, men i registeret står Halvor Andersen og Helga Svennsdt som Svenns foreldre. Jeg kan låne bind V iløpet av pinsen for å se hva som står der hvis du vil. Du kan ta kontakt direkte med meg dersom du ønsker det. arnulf.peders@c2i.netMvh Arnulf P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.