Gå til innhold
Arkivverket

[#9308] Sommerfeldts manntall av 1782 for Christians amt


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

På sidene til SA Bergen har Yngve Nedrebø en artikkel om 'Folketellingen 1782 i Christians amt'. Jeg får inntrykk av at det bevarte materialet gir mest statistikk, men spør for sikkerhets skyld om Yngve vet om 'prestegjeldslistene' inneholder navn på brukere av gardene?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nå er det nesten 20 år siden jeg selv brukte materialet fra Christians amt, og jeg skal derfor ikke uttale meg med for stor sikkerhet, men mener å huske at det stod navn på bruker, og statistikk over husstandsmedlemmer m.m. Materialet ligner sterkt på det som Statsarkivet i Kongsberg nå har publisert i DA, og gjør det mulig å identifisere på gardsbruks nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det var materialet fra Kongsberg som trigget forespørselen. Vi får få tatt en kikk på materialet på Hamar. ... Ellers må det være dette som kalles 'Døgnåpen forvaltning' eller hva det nå heter. Takk skal du ha. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.