Gå til innhold
Arkivverket

[#9311] Dovre/Mo i Rana/Namdalen rundt 1800


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

For en som spørr fra USAHans Einarsen født Dovre, Lesja på 1770 tallet, flyttet til Mo i Rana og ble gift 13 Oct 1806 Sakrine Sakariasdatter. De fikk to døtre;Anne Barbara Hansdatter døpt 6 Juli 1806Ellen Julianne Hansdatter født 1807 død 1903 hadde 5 barnZakrine og Hans var i Namdalen i 1833Far til Zakring var Zacharias Olsen født 1754,Er det noen som vet noe om søsken til Zakrine og spesielt om Sakrine og Hans og etterkommereForeldrene til Zakrine samt søsken er så vidt nevnt på side side 256 i Mo prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Dessverre ser det iflg. kirkebøkene ikke ut til å være noen HE født i Lesja prestegjeld (som inkl. Dovre som annekssokn før 1860) på 1700-tallet. Einar (Ener, Enner) er et svært lite brukt navn i disse bygdene på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Family History Librarysier at en Hans EJNARSEN ble gift med Ragnild OLSDR 28 Mar 1784 Vaagaa, Oppland, Norway. Kan dette være samme person som dro til Rana ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ser under 0515Waage (Hedalen Fierdingre) 2381 Einer Hansen Mand 67 2 egtesk. Husmand M 2382 Brit Rolfsdtr Kone 52 1te egtesk. K 2383 Ole Einersen Børn 10 M 2384 Mari Einersdtr Børn 8 KKan dette være far til foranevnte Hans Einarsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

I følge folketellingen 1801 er den Hans Ejnarsen (Enersen) du nevnte fra Vågå (Waage) godt gift med sin Ragnild Olsdtr. Han er 42, altså født ca. 1760, hun 38. Han er 'gaardmand', altså bonde på gården Holen i Heddalen, og de har ikke mindre enn 8 barn. De har også faster, Kari Hansdtr. boende hos seg. Det er vel ikke svært trolig at dette er den samme Hans som fem år senere er gift med en annen kvinne oppe i Nordland, og som attpåtil har fått hans barn? Det må nok letes andre steder, selv om det ikke ser så enkelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I FT 1801 kan jeg ikke finne navnet Einar (Ener,Einer) i Lesja prestegjeld (og heller ikke i Tynset). Dette gjelder både som for- og etternavn. Jeg synes at en ikke bør se bort fra at far til Hans ikke het Einar, men hadde et uvanlig navn som f. eks. Engle, Endre elller Erland. Det er eksempler på at folk forandra farsnavnet sitt dersom det var helt ukjent på det nye stedet. Alternativet er at Hans ikke kom fra Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg tror at det er Hans Erichsen fra Vågå man leter etter. Han finner man i FT-1801 Waage (Vågå) på gard Strand Nordre: Hans Erichsen 22 år ugift, national soldat, sønn etter enke Kari Syversdtr 55 år (har føderåd). I 'Stamruller Gudbrandalske Kompani' finner vi Hans Erichsen f. 1779 fra gard Stranden M. og N., far er Erich, Innr. 1800. Otto i første innlegg av 17.05.2002 sier 'Hans flyttet til Mo i Rana og ble gift 13 Oct 1806 Sakrine Sakariasdatter. De fikk to døtre; Anne Barbara Hansdatter døpt 6 Juli 1806 Ellen Julianne Hansdatter født 1807 død 1903' Hans og Sakrine er mine tipptippoldeforeldre. De har (ihvertfall) 2 barn til. Det er Sakarias Hansen (som er min tippoldefar) f. 19.11.1809 i Junkerdalen, d.12.1889 i Vatnan, g.21.7.1835 med Anne Christine Helgesdtr f. 5.7. 1809 i Heimås, d. 9.2.1888 i Vatnan. Barn 2 er Bereth Anna Hansdtr f 1813 i Evjen i Bodin, g. 8.10.1839 m. Inderst Ole Helgesen f. 16.9.1811 i Heimås, d. 20.9.1843. Kilde: Slektsboken for Skjerstad og Fauske Bind III av 1985, s.20 Finneid, og s. 505 under Vatnan: Zacharine Zachariasdtr, 88 år gml. Enke etter Hans Eriksen, Junkerdal. Hun var f. i Rana 18.12.1782, d. 13.9.1869 i Vatnan. Det ser ut som Hans soldat har vandra fra Vågå til Rana , traff Zachrine som var fra Raufjellet opp under Saltfjellet, så har de dratt over fjellet til Junkerdalen, og endte opp i Fauske-området. Opp under Saltfjellet ved Bolna fantes det en Nasa sølvgruver. Jeg vet ikke eksakt når den ble drevet, men kan det ha noe med saken å gjøre? Er det noen som kan sjekke kirkebøkene for Vågå, om Hans Erichsen f. ca 1779? Spørsmål til Otto: Hva vet du om besøket i Namdalen 1833?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Desverre det er ikke mye jeg vet om besøket. Jeg har søkt tilbake i de data/epost som jeg har liggende og denne historien er nok slettet fra min postkasse en eller annen gangen. Og desverre. Det var nok ikke noe mer om opplysningene angående Namdalen jeg har notert, da jeg gjorde dette for en eller annen henvendelse fra USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Må legge til at hvis en ser på side 256 i Mo prestegjelds gardshistorie under Raudfjellet, så har vi to stk Sakrine Sakariasdtr.på bruk A har vi Sakrine som datter av Sakarias Tomassa (1754- 1782) og Anne Olsdtrpå bruk B har vi Sakrine som datter av Sakarias Olsa (1754 - ?) og Elisabet Olsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Iflg opplysninger jeg har fått fra slektsforskere fra Mo, var Sakrine datter til Zacharias Tomassen/Anne Olsdatter.Kona mi nedstammer fra Sakrine gjennom sønnen Sakarias Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Da er altså det Sakrine, datter til Zakarias Tomasson og anne Olsdtatter som ble gift med Hans Ericson (Einarson) fra Dovre og kan knyttes til innlegg 7 ovenforHadde vært greit med virkelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk. Ja,det har nå også jeg funnet ut; det er Sakrine, datter til Zakarias Tomasen og Anne Olsdatter som ble gift med Hans Eriksen.Men, hvem var Hans Eriksen ?? Etter å ha lest slektsbok for Salten Bind 3 ser mitt innlegg nr 7, ut til å være et blindspor. Hans Eriksen (Erichsen??) ble gift med Zacharine Zachariasdatter (Sakrine Sakariasdtr) f. 18.12.1872 fra Raufjellet den 13.10.1806 (I følge innlegg 1). I slektsbok for Salten Bind 3, står det at han er født ca 1764 i Dovre annex/Lesja sogn/OP, død 1838 i Vassbotn i Saltdal. Det står også at han var ca 20 år eldre enn Sakrine og kom fra Gudbrandsdalen. De fikk i alt 8 barn.Er det noen som kan slå opp i kirkebøkene for Rana (Mo) og finne ut hva som er notert vedr. giftemålet 13.10.1806 ? Står hans alder der, er hans foreldre nevnt ? Er det noen som kan slå opp i kirkebøkene for Saltdal(Salten) og finne ut når han døde i 1838, og eventuelt andre opplysninger?Hvis han er født ca 1764 Dovre/Lesja og giftet seg i Rana 1806, hvor var han da i FT-1801? Han burde vel finnes et sted. Det finnes en Hans Erichsen 36 år i Trondheim på ”slaveriet”. Er det mulig å finne hans bakgrunn? Hans Eriksens videre liv fra 1809 i Salten er godt dokumentert i Salten Gård og Slekt bind 3, side 648,669,210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I Family Search finner jeg ingen Hans Eriksen født på Lesja i 1764. Det nærmeste jeg kommer er en Hans Eriksen f. 26.9.1756 og en annen f. 12.11.1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Akkurat nå har jeg mikrofilmene med kirkebøker for Rana på fjernlån, og siden jeg likevel skulle på biblioteket for å se disse slo jeg opp på 1806 og fant: Ekteviet 13.10.1806 i Moe kirke Hans Ericksen Haagen og pige Sachrine Sakariasdatter. Jeg så også etter dem som forlovet, men det fant jeg ikke.Kilde:Ministralbok for Hemnes(Moe sogn) 1789-1806, på mikrofilm PF-408.Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Otto: Nei jeg skrev av alt som sto om ekteskapet mellom Hans Ericksen og Sakrine Sakariasdatter. Etternavnet hans har jeg med vilje skrevet slik som det sto i kirkeboka. Det pleier å stå flere opplysninger i forbindelse med forlovelse, og derfor var det synd at dette tydeligvis ikke er ført for Rana på den tiden(det ble gjort andre steder på Helgeland på samme tid). Jeg fikk jo iallefall bekreftet at han het Hans Eriksen og ikke Hans Einarsen.Jeg er jo ikke på langt nær ferdig med mikrofilmene jeg har lånt med kirkebøker for Rana, så hvis jeg kommer over noe av interesse sier jeg ifra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare tilføye at hans og hennes far i forbindelse med giftermål ikke er ført før ca 1830 iallefall for andre steder på Helgeland, og slett ikke i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ekteviet 13.10.1806 i Moe kirke Hans Ericksen Haagen og pige Sachrine Sakariasdatter. Kan det bety at han er fra en gård med navn Haagen (innlegg 14), eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Det kan nevnes at i Nord Dunderland kalles bnr nr 3 for 'Håjen' Fra bnr 2 under Nord Dunderland kom Sakarias Thomassen, far til Sakrine Sakariasdtr. Hans Erichsen kan godt ha vært 'inderst' eller dreng der da han ble gift, og presten brukte da Haagen som hans adresse.Så får jeg en e-post fra en Terje Roghell som viser til innrulleringsmantallet for Nord Ranen : 1806 : Røefield.Oppsitter Ole Olsen 35 år. og Hans Erichsen Inderst 38 år fra Sverige.Her dukker det opp en svenske på Røefield med alder som passer til de andre opplysningene. Terje Roghell har også sjekket en oversikt over samer fra Sverige (innholder flere tusen navn med bl. a. tilknytning til Norge ) - men 'din' Hans Eriksen er IKKE å finne blant disse. At opplysningene i innrulleringsmanntallet 1806 er korrekte er det er det ingen grunn til å betvile. Det var lensmannen som tok opp disse manntallene. Har også sjekket innrulleringsmanntallet for 1811. Da er ikke Hans Erichsen nevnt. T. Roghell. Jeg la inn et spørsmål på Anbytarforum i Sverige for traktene rundt Rana, om de har noen opplysninger om en Hans Eriksson utflyttet i 1806, ca 38 år. Anbytarforum er en webside i Sverige for slektsforskere. Og jeg fikk ett svar:”Hej Thorbjørn Om den inhyste var 38 år 1806, så född omkring 1768. Har han Lycksele-anknytning, så finns det nog bara en möjlig, nämligen Klockarsonen Hans Eriksson. Denne föddes (enligt Husförhör Lycksele/Stensund,AI:4,3/3,s102,1788-1809) året 1768 den 21/12 - och det finns ingen annan +/- 5 år... Sista året jag funnit honom noterad är i Husförhör Sorsele/Stensund 1792. (AI:2,1790-1817,s9). Så det vore en intressant historia om han återfinns i Norge ! Varma Hälsningar /Stig Lennart ”Oppsummering: 1782 Rødfjell Sacharina Sachariasdtr blir født 18 desember 1782.1801 FT : Rødfjell Sacharina Sachariasdtr 18 år, ugift.1801 FT: Ingen Hans Erichsen som passer.1801 FT: Ingen Hans Einarsen.1806 FT: Ingen Hans Einarsen i rullene.1806 Røefield Inderst Hans Erichsen Sverig 38 år. En svensk kandidat funnet i Lycksele.1806 Anna Barbro døpt, fader står skrevet Hans Einarsen fra Dovre, moder Sacharina Sachariasdtr.1806 Hans Erichsen Haagen gifter seg med Sacharina Sachariasdtr.1808 Hans Erichsen Røefield far til Elen Julianna, moder Sacharina Sachariasdtr.1809 Hans og Sakrine går over Saltfjellet og slår seg ned i Junkerdalen.1811 Ingen Hans Erichsen i rullene i Rana (ser bort fra Hans Erichsen Elvebakken).1811 Ingen Hans Einarsen i rullene i Rana.FT = Folketellingen. rullene= innrulleringsmanntallet.Dette kan kanskje tyde på at Hans er en og samme person, og denne Hans som vandret over Saltfjellet i 1808-09, er kanskje klokkersønnen fra Lycksele ?? Kan Einarsen være slurv fra presten, og kan presten tro at svenskedialekten var fra Dovre…?? Hvor mye kan man stole på kirkebøkene? Har dere noen synspunkter på dette?Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.