Gå til innhold
Arkivverket

[#9313] Menken i Østre Slidre, Oppland


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er der noen som kjenner til etternavnet Menken og dens opprinnelse? Min inngiftede onkel er fra Beito og bærer dette etternavnet uten at han kjenner til bakgrunnen for at hans far Ole Gulliksen f. 1892 i Østre Slidre tok til seg Menken etternavnet, så nå ber vi om hjelp til å løse denne gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Det står om Menka (garsnummer 3/3) i Øystre slidre: Valdres Bygdebok 1 for Øystre Slidre, del A side 83.'Det var ei Gro Engebretsdotter Beito som fikk ei lita stue som livaure. stua ble kalt Menkestogo. Fordi det gjekk tilbake med rikdommen til Gro, fekk ho oppnavnet 'Menka' Dette i følge en annen bok: Tore Ey sin bok.'Har du ikke disse bøkene så slå opp i telefonkatalogen for Eidsvoll og ring meg. Jeg bor ikke langt unna deg etter stedsangivelsen du oppgir i innlegget( dal i Eidsvoll)Torbjørn Falldalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Torbjørn: vi bor nok ikke så langt unna hverandre så. Jeg tar kontakt med deg pr telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.