Gå til innhold
Arkivverket

[#9314] Omstreifer Lars Gundersen fra Gudbrandsdal m.fl.


Gjest Marianne H. Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne H. Johannessen

I folketellingen 1900 for Budalen i Sør-Trøndelag på gården Enodden er følgende person: 'Lars Gundersen, mt, omvandrende, ug, omstreifer, f. 1828 i Gudbrandsdalen Krs'. Jeg har ikke klart å finne denne personen i tidligere folketellinger. Kan noen hjelpe?Jeg er på jakt etter en barnefar til 3 barn som er født mellom Elverum og Åsen i Nord - Trøndelag. Overnevnte omstreifer Lars Gundersen passer meget godt inn i rollen, men jeg har ikke funnet det endelige beviset ennå.Barnemor, Petronille (Petternella) Christiansdtr Svingen fra Elverum er i 1865 ugift husholderske hos sin far. Samme år får hun en sønn, Oluf Johansen, utenfor ekteskap i Elverum. Rett etter dette oppgir hun at hun skal flytte til Namsos, men hun kom aldri dit.I 1875 er hun midlertidig tilstede i Ålen (Sør-Trøndelag), denne gang med farsnavnet Hansdtr. Hun er også benevnt omstreifer og har fått tre barn. Oluf, Mathias (eg. Karl Mathias) og Lars. Alle i følge samme folketelling omstreifere og med ukjent fødested.Jeg har ikke funnet disse barna døpt. Lars, Karl Mathias og Laurits sine fødselsår og fødesteder varierer i fra kilde til kilde fra det totalt ukjente til bestemte datoer og fødesteder. Den opplysningene som virker mest troverdige er at Karl Mathias skal være født 29.6. 1872 i Holtålen. Lars skal være født 31.8. 1877 i Holtålen, noe som ikke kan stemme siden han er der i 1875. Petronille får ett barn til, Laurits, som skal være født i Horg i 1879.Kan noen som er 'i nærheten av' kirkebøker for disse områdene sjekke om disse kan finnes døpt hadde det vært storartet.Petronille med sine 4 uektefødte barn slo seg ned i Åsen i Nord Trøndelag. Når dette skjedde vet jeg ikke, men de er der i Ft 1900. Dvs. de ble ikke bofaste der, det gjaldt bare Petronille og den eldste sønnen Oluf. Lars, Laurits og (Karl) Mathias reiste rundt som omvankende fillehandlere og kobberslagere.Den eneste av disse barna som skal ha giftet seg var Karl Mathias. Han oppgir da at far er omstreifer Lars Gundersen. Jeg har ikke funnet andre passende kandidater som barnefar til disse tre barna. Kanskje noen andre kjenner til denne omstreiferen Lars Gundersen fra Gudbrandsdal? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Marianne, På http://genealogi.aland.net/discus/ pågår fortlöpande diskussioner under: Etniska grupper, Resande (tattare). Bland besökarna i forumet finns också forskare som verkar ha stor kunskap om 'omstreifere' i Norge. Kanske skulle Du, som ett komplement till ovanstående, också ställa Dina frågor i detta forum. Glad Pingst! Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Johannessen

Jeg har via det svenske Anbytarforumet og e-mail direkte til meg fått en del nye opplysninger og tips når det gjelder omstreifer Lars Gundersen fra Gudbrandsdalen m.fl.Tipset går ut på at omstreifer Lars Gundersen fra Gudbrandsdal er identisk med Lars Gundersen Bjørge fra Ringebu i Gudbrandsdalen. Denne Lars Gundersen Bjørge var født 24. januar 1829. Han ble understøttet i Singsaas i 1906, het det om ham at han 'Forlod sin fødebygd i 28 aars alderen', at han var ugift, og han er kalt omstreifer. Foreldrene hans skal være gårdbruker Gunder Nilsen Bjørge gift med Marie Eriksdatter.Finnes det bygdebøker fra Ringebu som dekker gården Bjørge? I så fall ville det være hyggelig om noen kunne gjøre et oppslag og se om der står noe mer om Lars Gundersen Bjørge født 1829?Omstreifer Lars Gundersen Bjørge var altså i Singsås i 1906. Omstreifer Lars Gundersen var i Budalen i 1900. Det er vel ikke så langt mellom Budalen og Singsås, så det er vel sannsynlig at dette er samme mann?Når det gjelder Petronille Christiansdtr Svingen fra Elverum har jeg fått opplyst at det i Åsen bygdebok står at hun var kommet til Åsen før 1891, da folketellingen fant sted. mvh Marianne, som håper flere har noe å bidra med om disse personene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet Peternilla Svingen med familie i Åsen bygdebok - under Fættsvedjan. Det står ganske mye om familien videre historie der. Karl Mathias giftet seg bl. a. i 1907 og fikk etterkommere. Jeg kunne skrive av de viktigste opplysningene til deg hvis du vil, hvis du da ikke har dem fra før? Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Hei Astrid! Jeg vet at Peternilla Christiansdtr Svingen med familie er nevnt i Åsen bygdebok, men har ikke sett denne bygdeboka selv ennå. Står det noe i bygdeboka om hvorvidt Petternilla var gift eller ikke? Eller i det minste hvem som var far til Lars, Laurits og Karl Mathias?Jeg er kjent med at Karl Mathias giftet seg med en enke ved navn Oline i 1907 og fikk barna Margot og Oddmund Kaare med henne. Hvis det står noe vesentlig om dem, ville det vært greit å få opplyst.Karl Mathias Larsen fikk en datter utenfor ekteskap med Isabella Haavig fra Kristiansund i Trondheim i 1892, Jonette Mathilde Larsen, som er min oldemor.Hvis du vil ta bryet med å skrive av de viktigste opplysningene fra bygdeboka ville det vært svært hyggelig gjort av deg!Siden du er bosatt i Trøndelag, vet du kanskje om det er utgitt bygdebok for Singsås? Det ser ut til at den Lars Gundersen Bjørge som peker seg ut som mulig barnefar til Peternillas barn skal ha endt opp der. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marianne!Når det gjelder Singsåsboka, så vet jeg den finnes, men kan ikke si noe mer ut over det.Peternilla Svingen fikk skjøte på Fættsvedjan for 1400.- kr. i 1905, opprinnelig en plass under gården Fætten. Før det bodde hun på en plass under Åvika (1891)og i Sandvika. Disse stedene ligger nær hverandre.Det står mye av det samme om Peternillas liv - fra hun forlot Elverum til hun kom til Åsen - som du refererte i ditt første innlegg.Videre sies det for å sitere direkte: Far til hennes tre yngste barn skal ha vært omstreifer Lars Gunnarsen fra Gudbrandsdalen.Det som ellers står om personene, skriver jeg omtrent direkte av:Peternilla K. S., f. i Eleverum 1842, død 1928 (det sies ingenting om hvorvidt hun var gift eller ugift).Hennes barn:1. Oluf Johansen (Larsen), f. i Elverum 1866, d. 1960.2. Karl Mathias Larsen,f. i Holtålen 1872, d. 1953, gift 1907 med Olina Einarsdatter Granåsen.3. Lars Larsen, f. i Holtålen 1877, ugift, nevnt som fisker da han døde på Ranheim i 1913.4. Laurits Larsen, f. i Horg 1879, ugift, bodde i voksen alder sammen med sine brødre her på Fættsvedjan, død 1865.Om Karl Mathias' barn med Oline:1. Margot Larsen, født som 'uekte barn' på Granåsen 1907, ugift, d. 1962.2. Oddmund Kåre larsen, f. på Granåsen 1909, utvandret til Canada 1928.Karl Mathias, Oluf og Laurits overtok eiendommen etter moras død i 1928. og var i fellesskap eiere til Laurits som den siste døde i 1965.Din oldemor er også nevnt, men ikke hennes mor. Håper dette er til noen hjelp for deg. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det finnes ei slags bygdebok for Ringebu - nemlig 'Gardar og slekter i Ringebu' av Einar Hovdhaugen. Så vidt jeg skjønner av navna, må det her dreie seg om Søre Bjørge i Fåvang sogn (i Ringebu er det vel fire Bjørge-garder, to i hovedsognet og to i Fåvang). Dessverre har jeg ikke boka for hånda, men kan bare si at i de fleste tilfeller er ikke barna av gardbrukerne nevnt, og enda sjeldnere hvor de blir av. Finner en derimot bekreftelse på at Lars Gundersen er identisk med Lars Gundersen Bjørge, vil en kunne finne en del om hans forfedre der (og i andre kilder, bl.a. er kirkebøker for Ringebu å finnnne her på DA).M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I 'Hemgrenda' for år 2000 har Per Åsmundstad en artikkel på 5 sider om 'Han Veit-Lars. Lars Gundersen Bjørge 1829-1906.' Der står det mye om livet til Lars. Hemgrenda er årbok for Ringebu Historielag. I artikkelen fra år 2000 er det også vist til en artikkel i Hemgrenda 1981, og en artikkel i Gauldalsminne 1968. Jeg vil ikke gå i detaljer om det som står i Hemgrenda, men jeg kan nevne at barna hans der er kalt Lars, Lorentz og Mathias. Dersom det er ønskelig kan jeg finne ut mer om slekta til Lars.Med hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Dette er helt fantastisk!!!Denne slekten arbeidet jeg med for en del år siden - dvs. før dataalderen og Digitalarkivet. Jeg begynte med 'ungkarl og kobberslager Mathias Larsen' med fødested ukjent. Det var mye arbeid nedlagt før jeg kom så langt at jeg fikk en antydning om (Karl) Mathias Larsens far, 'omstreifer Lars Gundersen fra Gudbrandsdal', som jeg aldri fant helt ut av. Så jeg må nok innrømme at denne delen av slektsgranskningen min har lagt 'på is' i noen år.Rune og Astrid - takk skal dere ha! Jeg får få fatt i disse bygdebøkene for Singsås og Ringebu for å se om det finnes noen andre interessante opplysninger for meg der!På mail fra en lokalkjent i Ringebu, har jeg også fått antydninger om en artikkel om 'Han Veit-Lars'. Det er nok den samme som Halvor Aaby nevner.Takk og spørsmål til Halvor Aaby: Er 'Hemgrenda' for 2000 og 1981 i salg? Jeg vil gjerne få kjøpt disse, så hvis du eller noen andre kan besørge det, kan de sendes meg i postoppkrav e.l. på følgende adresse:Marianne Herfindal Johannessen, Hetlebakkvegen 8, 5131 NyborgArtikkelen i Gauldalsminne 1968 er det forhåpentligvis noen som kan fremskaffe en kopi av?? Med vennlig og takknemlig hilsen fra Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei, hva skjedde med innlegget mitt? Jeg meinte da jeg la det inn... Vel, uansett. Marianne; i løpet av få dager kommer kopiene fra bygdeboka samt noen andre kopier. Kopieringen er foretatt, og postlegges om kort tid. Det som står i bygdeboka om Petternellas opphav, barnas far og di oldemor bygger hovedsaklig på mailer fra deg.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Flott Arne - takk skal du ha! Som du ser av debatten over, begynner det å flaske seg når det gjelder å få identifisert 'omstreifer Lars Gundersen'. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Til Marianne. Jeg har gitt beskjed om at du skal ha et eksemplar av Hemgrenda 2000. Jeg regner med at den kommer i posten ganske snart. Hemgrenda 1981 er sannsynligvis utsolgt, men jeg trur at alt det vesentlige fra 1981 er tatt med i artikkelen fra 2000. Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til uka skal jeg på Gunnerusbiblioteket (lokalhistorisk avdeling)for å låne en del bøker. Da kunne jeg spørre etter Gauldalsminne 1968, hvis du fortsatt er interessert. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Takk til Arne Langås - jeg har nettopp lest i gjennom kopiene fra Åsen bygdebok og ikke minst kopiene fra lokalavisen i forbindelse med Margots dødsfall og forsvinning.En stor takk også til Halvor Aaby - jeg venter i spenning på 'Hemgrenda' 2000. Dersom den fra 1981 er utsolgt, finnes det kanskje noen som kan få kopiert den aktuelle artikkelen.Astrid - ja!! Jeg er veldig interessert! Hvis du likevel skal innom dette biblioteket og det ikke er for mye bryderi for deg - er jeg takknemlig om du gjør dette for meg. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Veit Lars Gundersen Bjørge var fødd 14 januar 1929 på Sygard Bjørge i Fåvang. Lars var den sjette i rekken av syv søsken. Faren Gunder Nilsen Bjørge hengte seg 28 august1832,og en bror til Lars Nils Gundersen ,hengte seg 28 august 1835 20 år gammel,bare to måneder etter han hadde giftet seg. Er dette den rette Lars så har eg foto av han og fleire opplysninger. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Sigbjørn!Ja, det er den rette Lars Gundersen. Jeg har fått referert noe av innholdet fra en artikkel i 'Hemgrenda' - og det er definitivt den mannen jeg er på jakt etter.Så du har bilde av 'Veit-Lars' (Lars Gundersen Bjørge! Jeg er helt overveldet - hvor er det bildet fra/hvilken anledning? Ta kontakt med meg snarest mulig, for nå er jeg mer enn spent! Mvh MarianneDu kan gjerne ta kontakt via e-post, adressen er: marianne.herfindal.johannessen@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragna Amundsen

Hei ! Vil du vite noe om søskena til Lars Gundersen Bjørge? Jeg har en del fra kirkebøkene i Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bygdabladet for Støren,Rognes og Snøan årgang 2-1998 har en artikkel Landeveiens vandrere,derfra har eg mine opplysninger og foto av Veit Lars.Mvh Sig--- E adresse: sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Hei Ragna! Registre over døpte, vigde og gravlagde fra Ringebu i perioden 1696-1865 ligger her på Digitalarkivet, men hvis du sitter inne med annen informasjon tas den imot med takk!Hei Sigbjørn! Støren museums og historielag vil bli kontaktet for om mulig å få fatt i et eksemplar av dette bygdebladet. Dersom det ikke lar seg gjøre, tar jeg direkte kontakt med deg for å få en papirkopi.Ellers må jeg få legge til at det er ganske morsomt at den personen som jeg har lett uten hell etter skal være omtalt i så pass mange artikler! En ting er i alle fall sikkert - han Veit-Lars og etterkommerne hans er ingen A-4-familie! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Marianne!Har hatt mye å gjøre på jobben, så ting har ikke skjedd så fort som jeg mente de skulle. Jeg har kopiert artikkelen fra Gauldalsminne 1968, og sender deg i posten. Adressen din fant jeg i ett av innleggene her.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Astrid! Tusen takk skal du ha - jeg gleder meg til disse kopiene kommer i posten!! Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.