Gå til innhold
Arkivverket

[#9316] Omstreifer gift med Albertine fra søndre Fron??


Gjest Marianne H. Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne H. Johannessen

Omreisende fillehandler Karl Mathias Larsen forklarte i Trondheim i 1904: 'at han blev gift høsten 1901 for herredsdommeren i Østersund med pige Albertine Larsen, dengang ca. 34 Aar gammel og datter af husmand Lars Johnsen og hustru Maren af søndre Fron. Hustruens foreldre lever, men (han) kunde ikke opgive noget nærmere bosted paa dem. Han havde ingen børn i sit ægteskap og hustruen afgik med døden paa Trondhjems hospital den 28. noevember 1903'.Han forklarte også at hans kone rundt 1901-1902 bodde på Heimdal og 'tildels ernærte sig som omreisende handlerske'.Jeg kan ikke finne denne familien i søndre Fron, og vet heller ikke om ekteskapet mellom Karl Mathias og Albertine virkelig fant sted. Kanskje er det noen som kjenner til Albertine og hennes foreldre? Venter i spenning. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Aud Sandbu

Denne tråden er gammel, men jeg gjør et forsøk på å svare likevel.Dødsfallet til Albertine finnes her: LenkeDer går det fram at Albertine ble født 1864 i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Tusen takk skal du ha Aud! Tråden er så gammel at jeg hadde glemt at jeg hadde lagt ut dette spørsmålet, men desto kjekkere med svar! Nå er jeg svært dårlig kjent i dette området, men ser det er en Folldal under Alvdal. Er det noen som vet om det er flere Folldaler som kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Folldal under Alvdal på den aktuelle tiden 1864 er riktig, men finner ikke denne Albertine i KB fra dette året, det er kanskje ikke sikkert hun ble døpt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Så vidt jeg kan se står det Skatvald, N. Stjørdalen. Hos meg virker kirkebøkene helt fint. Jeg har også sett gjennom Folldal, Alvdal 1860-1869 uten å finne noen Albertine døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Tja, vet ikke helt hvor jeg skal lete etter denne Albertine som i følge dødsfallet skal være født i Folldal i 1864. Hennes ektemann Karl Mathias Larsen har for retten forklart at hun skulle være datter av 'husmand Lars Johnsen og hustru Maren af søndre Fron', men han har slett ikke alltid vært like nøye i sin omgang med sannheten. Hans selv har alltid oppgitt at han var født 29.10.1872 i Holtålen, noe han sikkert var. Jeg har lett i kirkebok etter kirkebok for å finne ham døpt uten hell, men så var det en som fant ham døpt da han var innsatt i Botsfengselet i 1899. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9031&idx_id=9031&uid=ny&idx_side=-6>LenkeNeste gang han gifter seg ( i Åsen i 1907) oppgir han dessuten at det er hans første ekteskap selv om han tydeligvis har vært gift med denne Albertine noen få år tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være en kandidat til Alberte Larsen?[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0401&kenr=0095&bnr=0095&lnr=000>LenkeHer er dåpen, med foreldre Lars Olsen og Johanne Fredriksdatter: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hamar i Vang, Klokkerbok nr. 11 (1856-1877), Fødte og døpte 1863, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Takk for innspill Randi! Jeg hadde et håp om at Landsarkivet i Østersund kunne finne en vielse mellom Karl Mathias Larsen og Albertine i 1901 og at vielsen ville gi svar på hvem hun var datter av. Svaret derfra i dag er slik:'Landsarkivet har søkt i lysnings- och vigselboken för Östersunds församling och år 1901 utan att kunna äterfinna nägon person vid namn Karl Mathias Larsen. Eftersom vigselförrättaren skulle ha varit en domare, har Landsarkivet även sökt i Östersunds rädhusrätts arkiv och protokollen för civila äktenskaps ingäende (serie A VI, volym 1). För ären 1900-1901 finns det inga protokoll vilket kan tyda pä att det inte ingicks nögra civila äktenskap i Ostersund dessa år'.Ved Albertine Larsens dødsfall i 1903 er det oppgitt at hun var omstreifer & kobberslager Karl Mathias Larsens hustru, LenkeLandsarkivet i Østersund kunne imidlertid ikke finne noen vielse mellom disse to, så hvor ekteskapet mellom disse to ble inngått og hvor Albertine er født og hvem hun er datter av er fremdeles en aldri så liten nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.