Gå til innhold
Arkivverket

[#9320] Ole fra Hole?


Gjest Line Monica Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Line Monica Grønvold

Kjenner noen opphavet til Ole Hansen fra Hole på Ringerike? Han flyttet til Sande syd for Drammen og giftet seg i 1835 med Gunnhild Maria Amundsdt. født Berg. Men hvilken Ole fra Hole var han egentlig? Hvordan havnet han i Sande? Det var flere Ole Hansen og kirkebokens utflytterregister blir jeg ikke klok av. Alderen varier i kildene (ant. født mellom 1797-1806). Fikk bl.a. sønnen Petter (min tippoldefar) som var matros mm født 1845 i Svelvik (tidl. Strømm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Line, kan du sende meg en meil, jeg har noe annet jeg vil fortelle deg. mvh Åse K akill@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Hvor kommer nå tanken om 'reisende folk' fra, i denne sammenhengen? Tro nok heller på en av flere potensielle husmannssønner, på leting etter nytt levebrød utenfor bygda. Det var flere sannsynlige Ole'r med omtrent samme alder i Hole. Jeg må nok undersøke hvem av disse som ble værende, i håp om å kunne eliminere meg frem til utflytter-Ole, og skille rett Ole fra feil Ole. Men hvorfor noen skulle passere Drammen for å etablere seg, lurer jeg på. Sande-Svelvik-området hadde forøvrig muligheter både sjømenn og landkrabber; Svelvik fungerte visstnok som vinterhavn for Drammen i skutetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg ser i innflytterlistene for Sande flere Ole Hansener. De fleste er registrert som tjenestedrenger.Han har sikkert først hatt jobb i Drammen og truffet sin Gunnhild Maria der. Berg er jo nesten ved Drammens grense.Gunnhild er forresten tanten til min oldemor Gunnhild Johanne.Din Gunnhild og Ole fikk sønnen Hans samme år som de giftet seg. Dessverre vet jeg ikke noe om din Ole.Men min oldefar kom også fra Ringerike via Drammen til Sande, så det var nok ikke så uvanlig. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Bare til informasjon om veivalget som noen stusser på her. Bor man på Ringerike og skal til Sande/Svelvik er fremdeles den korteste veien langs Tyrifjorden og ned gjennom Lier. Da kommer en ikke utenom DrammenI de gode (eller dårlige)gamle dager måtte de som regel bruke beina når de var ute for å søke jobb, etc. (Min egen oldefar gikk på beina sammen med sin søster fra Sverige til Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Den familien du søker må være den som er bosatt i Gjertrudstua under gården Kvisle i Sande 1865 (senere under Holtan), hvor følgende opplysninger er å finne:Ole ; Hansen ; hf ; Byx. Jord ; g ; 69 ; m ; Ringeriget ; 1 ; 3/8 ; 3Gunhild ; Amundsdatter ; Hans Kone ; ; g ; 61 ; k ; Sande Præstegj.Pether ; Olsen ; Deres Søn ; Sømand ; ug ; 22 ; m ; Strømmen Præstej.Maren ; Olsdatter ; Deres Datter ; ; ug ; 18 ; k ; Strømmen Præstej.Disse personene er omtalt i Sandeboka (Drammen 1939) på hhv side 679 og 684:s. 684: 'Ole Hansen, f, 1805, som i 1865 bodde i Gjertrudstua, fikk skjøte her i 1872. Han var g. m. Gunhild Amundsd., f. 1804, og hadde datteren Maren Olava, f. 1847. Hun ble g. m. Karl O. Holtan, som skjøtet dette bruket til Anders Kaspersen Verberpteigen i 1884. Han slo det sammen med bruk 1 av Holtan.'s. 679: 'Bruk 2. Holtan. (Lno. 278 b.) Rasmus Nilsen og Torine Håkensd. hadde barna: Nils, Hans Kristian, Maren Kristine og Karoline. Ole Larsen Haugene fikk skjøte her i 1852. Han hadde gården i 10 ar I 1862 gikk den ved auksjon til Simen Ottersen Henschien, fra Modum. Han reiste til Amerika og solgte til broren, Karl, i 1867. Karl Ottersen, f. 1836, d. 1914, g. m. Maren Olsd., f. 1848, d. 1920, hadde barna: Simen, f. 1881, g. m. 1. Laura Martinsen, 2. med Hullo Nilsd., Alette Johanne, f. 1878, g. m. Severin Andersen, Stramm, Karen Marie, f. 1879, g. m. Martin Larsen, Gyltesø, Oskar Gustav, f. 1883. q. m. Sigrid Wang. Nordby, Strømm og Otilie Karine, f. 1887, i Skoger. Simen Alfred Karlsen fikk skjøte her i 1906. Han er f. 1882, g. m. 1. Laura Martinsen, f. 1885, d. 1911. Deres barn er: Konrad, g. m. Mary Martinsd. (Ase Laila), og Sigurd, g. m. Minda Ellingsen (Hensch og Gerd Synøve). Simen Holtan er 2. gang g. m. Hulda Nilsd. De har datteren Ingrid. Skogen ble i 1910 solgt til Noble Stibolt. Innmarka i (1930) 1932 til Martin Samuelsen, som også har bruk 3.'Nå skulle du ha et bedre utgangspunkt for å finne din Ola Hansson i Hole. Jeg foreslår at du undersøker kirkeboken for Hole mht konfirmanter, for å se hvilke ulike Ola Hanssønner du har å velge mellom, før du begynner med folketellingen 1801, da din Ola Hansson kan ha kommet flyttende fra en annen Ringeriksbygd etter 1801 for alt du vet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg glemte i farten å ta med opplysningen fra Sande kirkebok om den Ola Hansson som er nevnt blant innflyttede i 1835:628 ; 6 ; 639 ; 23 ; 1835 ; Sande ; 00 ; 00 ; 1835 ; Ole ; Hansen ; Tømmermand ; Ungkarl ; M ; 25 aar ; Tømeraas i Strømen ; Leret ; I tømmermandslære ; Attest fra Storm 13 Juni 1835 ;Ja også de opplysninger som har med giftermålet å gjøre: 1265 ; 427 ; 1835 ; Sande ; 09 ; 04 ; 1835 ; Ole ; Hanssøn ; Berg ; Ungkarl ; 29 aar ; Gunnild Maria ; Amundsd. ; Berg ; Pige ; 29 aarDette ekteparet fikk sønnen Hans, født 24. juli 1835 og døpt 16. august samme år i Sande kirke.Ola og Gunild er forøvrig registrert flyttet fra husmannsplassen Bergseiet til Kniveeiet i Skoger 1840, dog uten at noen barn er oppført. Jeg har allikevel ikke funnet sønnen Hans som død i Sande 1835-1840, så det kan hende at han ble med til Skoger.Og siden du først kommer inn på den gamle slekten på (Øvre) Berg, så betyr dette at vi er i slekt. Jeg har som en av mine aner Peder Amundsson, f. ca. 1801, altså bror av Gunild Maria. Slekten kan følges på Berg tilbake til Nils Kristensson som det skiftes etter i 1669 og dennes kone Mari Jonsdotter som det skiftes etter i 1690.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Neimen, dette var overraskende og interessant - at jeg plutselig har fått flere svar, med nye og gode opplysninger. Tusen-tusen takk alle sammen, både for forklaringer på veivalget (hadde grublet en del på det) og for faktiske opplysninger om Ole og familien. Nyttig var det også å få vite hvor Gjertrudstua lå - jeg hadde funnet familien der, etter lang tid med mye leting etter sønnen Petter (navnet står så forskjellig i ulike kilder, i likhet med navnet til Oles hustru). Takk, også for henvisning til sider i Sandeboka - den er vrien. Ekstra bonus å finne en 'et-eller-annet-menning'. Forøvrig, apropos Berg-slekten i Sande, som Oles hustru hørte til - kanskje Are til og med har lest disse skiftene han nevner fra 1600-tallet? Litt ekstra moro med slektsgranskning, er jo ofte det å forestille seg hvordan anene kan ha levd og å se hva de hadde av innbo og utstyr - av skap, sadeler, sleder, skinnfeller og ymse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Line!Skiftet etter Mari Jonsdotter i 1690 er ikke transkrivert, da mikrofilmen av Nord Jarlsberg Skiftprotokoll nr. 3 1690-1695 er filmet med my gjennomslag mellom sidene. Det er i dette skiftet at hennes avdøde ektemann Nils Kristenssons skifte er referert til (skifteprotokollene begynner ikke før 1679). Har du forøvrig jobbet noe med Gunild Marias aner, utenom den rene mannslinje på Berg?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Apropos Oles svigerfamilie fra Berg i Sande, ser jeg at jeg ikke har gjort så mye med den grenen ennå. Har bare sjekket en særskilt folketelling for Sande fra 1815. Den viser nr.36 Berg, familie nr. 2 (av 6) - Amund Gullichsen 46, Karine Persd.[!] 37, Per 12[?], Anders[?] 1, Marte[?] 14, Gunild 9, inderst Maren Amundsd. 25, g.barn[?] Maren[?] Xtoffers 19 uger.Oles svigermor, Karine Pedersdatter, var nok født Stensrud omkring 1783 (ref. konf.år registrert i Digitalarkivets linker til Sande; men bygdeboken oppgir i motsetning til dette, 1772 som Karines f.år.). Trolig ble hun konfirmert 17. juni 1798 og bodde da ved Stensrud i Sande. Eventuelt viet omkring 18 års alder til Amund, i Sande kirke den 28.02.1801. Sannsynligvis datter av Peder Chrestensøn Stensrud og Anne Maria Talachsdatter. Oles svigerfar har jeg forøvrig funnet igjen i en militærprotokoll: Compagnie-Roulle for det 2.det Aggerhuuske Infanterie-Regiment under Commando af Herr Oberste von Krogh og Det Sanderske Capitain von Coucherons Compagnie. Sæssions-Stædet: Revaa[?] den 30d Maÿ 1806. No.44: Soldaternes og Lægdernes Navne: Musqt. Anond[!] Gullichsen Grÿdebakke. interims indtat den 31. Dec 1803 ...... No 7 ..... approbert af .. tilgangsListe No 5. Fødde Aar: 1770. Høyde: 64. [E]nroulleret: I Januar 1799. [T]ient Aar: 10. Gift 1 Børn. Bruger Gaard eller Plads: Gaard. (ref. Riksarkivets katalog 1256.0/04.s60: Ruller 2. Akershusiske infanteriregiment; pakke nr.58)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.