Gå til innhold
Arkivverket

[#9321] Rise Marie fra Våle i Vestfold


Gjest Line Monica Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Line Monica Grønvold

Tjener Rise Marie Rasmusdatter, fikk en sønn Theodor Albert (f.1873) utenfor ekteskap med Tøger Knudsen ved Torp i Våle (også han var tjener - men ble snart gårdeier samme sted, etter et mer fordelaktig gifte). Rise Marie ble åpenbart forlatt og sønnen ble boende hos sin tante. Men hvor ble det av Rise Marie? Jeg har lett og lett blant døde og levende, uten hell. Dessverre er folketellingen fra 1875 langt unna, så jeg har ikke fått undersøkt om lille Albert bodde hos moren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mon tro om dette er din Rise Marie: Rise Marie RASMUSEN,døbt 23. Sep 1838 i Vaale. Far Rasmus RASMUSSEN og mor Marie NIELSDR.Rise Marie RASMUSDR, gift med Anton Valdemar NIELSSEN den 29. Jul 1876 i Holmestrand,Vestfold. (Kilde Familysearch)I 1900 tellinga står denne Anton Waldemar, skomaker født i Kjøbenhavn, som enkemann. En sønn er oppført på adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

I FT 1865 står Rise Marie Rasmusdatter oppført som tjener på gården Torp, Sødre. Da er hun 26 år. I FT 1900 finner jeg i Holmestrand en Anthon Nielsen f.1838 i Holmestrand.Han er stuert ombord på en båt. gm. Marie Nielsen f. 1839 i Borre JL(hva nå JL måtte bety?) Der står også oppført en datter Charlotte Nielsen f.1877.mvh Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

JL står for Jarlsberg og Larvik amt, som var det tidligere navnet på nåværende Vestfold fylke. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva tror Line selv da? Jeg vil nok tro at Anton Waldemar er den rettmessige Anton. Forøvrig er dette en enkel sak å sjekke med kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Mange takk, for interessante innspill. Jeg har nok mest tro på at Rise Marie kan ha blitt gift med Anton Valdemar NIELSSEN. Hun var ganske riktig døpt i 1838, i Våle sogn Jarlsberg og var datter av Rasmus RASMUSSEN & Marie NIELSDR. Jeg hadde søkt etter henne i kirkebøkene for Botne der sønnen T. Albert ble født og i Våle, dessuten i emigrantprotokoller og 1900-tellingen, uten å finne spor av henne. Hadde i grunnen fryktet det verste... om Rise Maries skjebne etter hennes første fødsel utenom ekteskap. Hvordan det var mulig å finne dette giftermålet, skulle være interessant å vite (selv har jeg ikke klart å søke frem kvinner i mormonerbasen, uten følge av et mannsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Hei igjen! Tusen takk for gode og interessante innspill. Selv har jeg har nok mest tro på at Rise Marie kan ha blitt gift med Anton Valdemar Nielssen. Hennes alder stemmer i såfall (født i Våle 1838) og hun var ganske riktig datter til Rasmus Rasmussen og Marie Nilsdatter. Hennes opphav har jeg allerede klart for meg - det er 'forsvinningsnummeret' som har vært det store spørsmålet. Hadde uten hell søkt blant viede og døde i flere kirkebøker (Våle og nabosogn), emigrantbaser og 1900-tellingen. Så jeg fryktet det verste om hennes skjebne etter at sønnen T. Albert ble født utenom ekteskap. Men hvordan det var mulig å finne dette giftermålet skjønner jeg ikke helt... (har aldri selv klart å søke etter kvinner i mormonerbasen uten at det følges av et mannsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

I Våle bygdebok bind II side 214 under Nordre Torp er det et bilde, ser ut til at det er av Tøger Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Takk for tipset - dette bildet har jeg også sett.Den såkalt barnløse Tøger Knudsen, har påfallende likheter med den utenomekteskapelig fødte sønnen Alberts barn. Faktisk gjenkjennes også Tøgers tippoldebarn i dette bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.