Gå til innhold
Arkivverket

[#9332] Anna Halvorsdtr. Berge, Fjellberg?


Gjest Sol Kerry Johannessen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen,

Jeg trenger hjelp.Anna var første konen til Svale Jonson Gjerdevik, og på de steder jeg har lest om ham, står første kone N.N. Jeg fant for mange år siden 1 skifte datert 4.12.1774 Fjellberg etter henne, og der fant jeg gårdsnavnet Berge. Til tross for leting i lang, lang tid finner jeg ikke hennes opphav, kan noen hjelpe.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

På familysearch fant jeg en Svale Jonsen som giftet seg 15 juni 1755 med Anne Halversdtr. i Kvinnherad prestegjeld. Dette er kanskje dine folk. Uansett må vielsen sjekkes opp imot kirkeboken for Kvinnherad for å se at det som er ført på Familysearch er riktig og for å finne eventuelle gårdsnavn på brudeparet. Jeg fant og en Svale Jonsen Brandvik som ble døpt i Stord prestegjeld 1726. Kan dette være samme mannen som gifter seg i 1755?Lykke til videre!!Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg går ut fra at du har sjekket -Berge- i Ølensvågen.Det er vel den nærmeste -Berge- garden til Gjerdevik i Ølen (tidligere Fjelberg sokn).Blant konfirmerte i Fjelberg 1739-77 (DA) er det registrert en Anne Halversdatter Dueland, konfirmert i 1750.Dueland ligger ca 3-4 km vest for Gjerdevik.Har du sjekket henne ?Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til begge to.Først Kenneth, det er de rette folkene du har nevnt her. Jeg har alt om Svale Jonson født på Brandvik, men har ikke noe om Anna. Jeg har lett rundt forbi i mange år, vet bare fra skifte at gården Berge blir nevnt og regner det som hennes fødested. Jeg har lett på de gårdene jeg har funnet i Sunnhordland, men har ikke vært i Ølen. Til og med i bøkene Sunnhordlands - ætter er Anna nevnt N.N. Sto det nevnt noe gårdsnavn da hun gifter seg i 1755?.Og som Geir nevner kan det være hun som blir konf. 1750, men jeg vet ikke, for jeg har vel helt hengt meg opp i Berge-navnet. Finner dere noe mer er jeg veldig takknemlig.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til Geir.Anne Halversdtr. Dueland, gift 1.1763 m. Hans Olsen. 2. g. enke i 1771 m. Christoffer Christoffersen. Så henne må en utelukke.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Først en egenretting: Det skal være Fjelberg prestegjeld, ikke Fjelberg sokn.Soknet var ,Aalund (Ølen).Dersom det er dine folk som blir gift i Kvinherrad p.g, er det lite sannsynlig at det er Anna Halversdatter Dueland (konf. 1750 i Fjelberg p.g.) som blir gift med Salve Jonson Brandvik.Det kan imidlertid være at Ølen b. 2 kan gi deg noen nye ledetråder.Ølen 2, Gardar og ætter i Vågen ISBN 82-7101-123-5 Forfatter:Anders Haugland Gårder: Berge - Bersvåg - Dueland - Espeland - Espeland - Favnbø - Frønsdal - Gjerdavik - Hetland - Kjellasvik - ......Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg kikket under Store-Gjerdevik i Ølen b.2,'Gardar og ætter i Vågen ' av Anders Haugland. Der er Anna Halvardsdatter (f.ca. 1733-74) nevnt fra Fugleberg i Kvinnherad.Under Fugleberg br.3 i Kvinnherad b.2 av Erling Vaage, er Anna oppgitt å være f.1737. Dermed er foreldrene til Anna Halvardsdatter: Halvard Olson Øvre-Tufta 1707-78 gift 2.g 1735 med Synneve Aslaksdatter Myklebust (i Uskedalen) 1708-1802.Øvre-Tufta finner du i Kvinnherad b. 2(Ølve sokn).Myklebust i Uskedalen finner du i Kvinnherad b. 3. av Anders Havnelid.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Geir Eide, Karmsund.Jeg må få takke deg så mye, du har gitt meg løsningen nå. Var på bibl. og hentet Ølen- boken, der så jeg at hun kom fra Fugleberg ikke Berge, har nok ikke lest skikkelig i det gamle skifte, har fått med halve ordet. Nå kan jeg komme meg videre nedover håper jeg. Tusen tusen takk.Med stor takknemlighet fra SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.