Gå til innhold
Arkivverket

[#9334] J. K. Petersdtr./Mikkelborg, Tromsø 1871


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Kristian Martin Mikkelborg skal være født 23.20.1871 i Tromsø. Hans far var (Lorents) Christian Christensen Mikkelborg fra Meløy. Som Kristians mor har jeg fått oppgitt Johanna Kathrine Petersd. Christian C. Mikkelborg ble gift i Meløy med Anne Johanne Kristensen.Er det noen som har opplysninger om Johanna Kathrine Petersd.?mvh Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Heisann! Da Kristian ble konfirmert i Meløy i 1887 oppgis Johanne Kathrine Pedersen som hans mor. Også i «Slekten Ellingsen» lnr. 547 står det at hans mor var Johanna Kathirine Petersen, Tromsø. Christian er jo oppgitt født i Tromsø, så han er vel også døpt der. En titt i dåpsprotokollene for Tromsø burde vel kunne stadfestet morens identitet, eventuelt når og hvor hun var født. Christian vokste tydeligvis opp sammen med sin far. Som voksen slo Christian seg ned i Nesna og fikk mange barn.Terje Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk for svar.Ja, da må jeg nok bestille kirkebøker for Tromsø på biblioteket.Jeg synes det ser litt underlig ut dette her. Det ser ut som om Kristian ble født utenfor ekteskap, men hvorfor vokste han ikke opp hos moren, tro? Det var vel det mest vanlige. Også det at han ble født i Tromsø - det ligger jo et godt stykke fra Meløy.Jeg vet Kristian hadde søsken bare et par år yngre enn seg - vet du når hans far giftet seg?mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Bjørg, De hadde ikke sykkel, men Tromsø var vel ingen match, de seilte jo til Finnmark på fiske en gang i året, og (nesten) alle voksne menn var minimum én gang i året til Bergen! Det kan jo være mange grunner til at faren tok til seg sin såkalte uekte sønn, moren kan f.eks være død eller ute av stand til å ta seg av sitt barn - det finnes flere eksempler på at faren tok seg av sitt uekte barn efter at han giftet seg.Ser du imidlertid i «Slekten Benkestok» så er hverken Christian eller hans to halvsøsken født i Nesna i 1873 og 1874 nevnt! Anne Johanne og Lorents Christian må ha flyttet fra Nesna til Sørfore Nedre i Meløy i 1874. Men deres to barn født i Nesna finner jeg heller ikke konfirmert i Meløy! Begge ble jo voksne og gift. Anne Johanne og Lorents Christian ble ikke gift i Meløy, kanskje i Nesna?, men jeg har ikke notert noen vielse for dem der heller blant meløyfolk som har begått kirkelige handlinger der. Hverken Wilhelmine Brandt eller Charles Ellingsen har fått med ders vielse i sine bøker! Anne Johanne bor ved FT-1865 på Horn i Nesna, og den gården tror jeg tilhører hovedsognet. Det oppgis alltid at Anne Johanne er født i Nesna, også da hun som enke gifter seg på nytt i 1898. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørg Rudlang

Jeg har nå funnet dåpen til Kristian Martin i Tromsø. I klokkerbøkene står det at moren er Johanna Kathrine Pedersen (1846) fra Melø.Blant konfirmerte i Rødøy (omfatter så vidt jeg forstår også Meløy?) finner jeg i 1862 en kandidat: Johanna Katrine Pedersd. f. 1846, datter av Peder Nielsen og Anne Jacobsd. på Riisvær. Men jeg finner ikke Johanna K. født i Rødøy, heller ikke finner jeg foreldrene hennes gift der.Er det noen søm kan hjelpe? Finnes det bygdebøker fra dette området?mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch.org forteller følgende;: Lorents Kristian MIKKELBORG Age At Marriage: 34 Sex: Event(s): Birth:Parents: Father: MIKKELBORGMarriage: Spouse: Ane Johanna KRISTENSDR Age At Marriage: 24 Parents: Father: Kristen HANSEN Marriage: 30 Oct 1873 Place: Nesna, Nordland, Norway Lorents Christian MIKKELBORG Sex: MEvent(s): Birth: 23 Oct 1839 Stott, Meloy, Nordland, NorwayParents: Father: Christen Ellingsen MIKKELBORG Mother: Maren Johanna ELLINGSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk skal du ha. Jeg hadde det meste om Lorents og hans forfedre bortsett fra når/hvor han giftet seg. Johanna Kathrine, som var mor til hans første barn, vet jeg derimot veldig lite om. Dersom hun ikke er døpt i Meløy, er det mest sannsynlig at hun kom fra et sted i nærheten, men hvor skal man begynne å lete?Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du har en god kandidat her: FT1875Og det kan jo være samme damen her: FT1865Men, selvsagt... det kan jo være totalt i tåka...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg la forresten merke til noe pussig. Hvis du ser på familien Johanne Pedersd. jobbet for i 1875, Eilert Angell.og, hvis du så ser på den familien Mikkelborg som bor på Halsosen på Rødøy i 1875, bor også her noen Angel. (også et skudd i tåka, men alt kan jo også ha en forklaring...., kanskje det var via disse unge Mikkelborg traff Johanna, og at hun dro til Tromsø for å få lille Kristian Martin (for å komme unna folkesnakket). .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Jeg har også vært inne FT1865 og FT1875 og funnet samme damen. Har en følelse av at det er riktig person, men kan ikke bekrefte det enda. Navnet Angell var ganske utbredt i området, men det kan nok være, som du sier, en sammenheng her. Jeg lurer også på hvorfor hun var akkurat i Tromsø da Kristian ble født. Kanskje fødselen skulle holdes hemlig, men når faren tok til seg sønnen så virker det litt rart også. En av fadderne til Kristian het forøvrig Inger Kristine Pedersd. - en søster? Men jeg har ikke funnet noen med det navnet i Meløy. Inger var vel ikke så veldig vanlig navn, ikke i forhold til Johanne/Johanna i alle fall.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Siden det henvises til denne familien i Rødøy, så kan det kanskje hende at dere finner noen blant disse som er av interesse:(1) 1 Anders SAMUELSEN, S542, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 1816 Født Sted: Osa, Meloy, Nordland, Norway Far: Samuel ANDERSEN, A536, M (1788-)Partner: Anne Kirstine Pernille ANDREASDATTER, A536, F Født Dato: 8 feb 1830 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Far: Andreas JACOBSEN, J212, M (1801-) Mor: Beret Sophia PEDERSDATTER, P362, F (1806-)Barn: Anna Sophia Mathea, F (1858-) Johan Edvard, M (1861-) Nicolai Johan, M (1866-) Anne Jacobia Schonning, F (1872-)(2) 1.1 Anna Sophia Mathea ANDERSDATTER, A536, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 19 jan 1858 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway(2) 1.2 Johan Edvard ANDERSEN, A536, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 1 jun 1861 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, NorwayPartner: Emilie Jorgine LARSDATTER, L623, F Født Dato: 1861 Født Sted: Oksnes, Nordland, Norway Far: Lars GULBRANDSEN RIBE, G416, MBarn: Sakarias, M (1884-) Anders Andreas, M (1886-1995) Elna Johanna, F (1888-1995) Lise Kristine, F (1890-1995) Ernst Alfred, M (1892-1995) Lina Amalie, F (1894-1995) Marie Magdalene, F (1896-1995) Harald Simon, M (1898-1995) Olav Ribe, M (1900-1995) Magnhild Kristine, F (1902-1996)(3) 1.2.1 Sakarias JOHANSEN, J525, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 1884 Født Sted: of Tjong, Rodoy, Nordland, Norway(3) 1.2.2 Anders Andreas JOHANSEN, J525, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 22 mar 1886 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 108(3) 1.2.3 Elna Johanna JOHANSDATTER, J523, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 26 jan 1888 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 106(3) 1.2.4 Lise Kristine JOHANSDATTER, J523, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 26 mar 1890 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 104(3) 1.2.5 Ernst Alfred JOHANSEN, J525, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 14 feb 1892 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 102(3) 1.2.6 Lina Amalie JOHANSDATTER, J523, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 24 MAY 1894 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 100(3) 1.2.7 Marie Magdalene JOHANSDATTER, J523, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 30 MAY 1896 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 99(3) 1.2.8 Harald Simon JOHANSEN, J525, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 24 mar 1898 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 96(3) 1.2.9 Olav Ribe JOHANSEN, J525, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 17 feb 1900 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1995, Alder: 94(3) 1.2.10 Magnhild Kristine ANDERSEN, A536, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 17 jan 1902 Født Sted: Tjong, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1996, Alder: 93(2) 1.3 Nicolai Johan ANDERSEN, A536, M ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 2 jul 1866 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway(2) 1.4 Anne Jacobia Schonning ANDERSDATTER, A536, F ————————————————————————————————————————————— Født Dato: 10 mar 1872 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, NorwayPartner: Johan Georg Bjerk OLSEN, 7. søskenbarn, O425, M Født Dato: 31 aug 1867 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway Far: Ole Christian JOHANSEN1, J525, M Mor: Lovise Birgitte PETTERSDATTER, 6C1R, P362, F (1826-)Barn: Anna Kirstine, F (1900-1996)(3) 1.4.1 Anna Kirstine OLSEN, 7C1R*, O425, FFødt Dato: 19 sep 1900 Født Sted: Kila, Rodoy, Nordland, Norway Død Dato: BEF 1996, Alder: 95.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Bjørg, Hvis Kristian Martin’s mor het Johanna Kathrine Pedesen og var født 1846 i Meløy er det vel denne damen:Født 28. juni 1845: Johanne Cathrine. Foreldre: Peder Nilsen, Risvig, og kone Ane Jacobsdatter.Viet 1. januar 1845 i Meløy: Peder Christian Nielsen, 20 år, født på Valla, oppholder seg i Risvig, sønn av Nils Pedersen, og pige Ane Bergitte Jacobsdatter, 40 år, Bolga, datter av Jacob Nilsen.Facts: Peder Christian Nilsen, født 20 april 1825 på Øvre Valla i Meløy. Anne Susanne Bergitte Jacobsdatter, født på Bolga i Meløy og døpt 9. juli 1809.Vil du vite mer om aner må du maile meg på terpede@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her og leser gamle postinger, og Lorents Christian Mikkelborg har jeg notert som født 23.10.1839. Han ble gift med Ane Johanne Kristensdatter fra Horn 23.10.1873, og jeg har notert ministralbok for Nesna 1861-93 som kilde. Jeg har ikke skrevet om de ble gift i Nesna kirke eller Dønnes kirke. Ane Johanne ble født 25.01-1849, og var søster av min ane Anton Mathias Kristensen født 06.01.1853.På en annen slektsgren har jeg jo Mikkelborgene, så jeg har også opplysninger om mange av anene til Lorents Kristian Mikkelborg. Hans far Christen Ellingsen Mikkelborg har jeg som døpt 20.08.1786 fra Frode Holthes hjemmeside, og han døde 12.01.1871 i Meløy. Han var gift med Maren Johanna Ellingsen født 1800, og død 17.03.1872.Christen Ellingsens foreldre var jo Elling Christensen Mikkelborg og Elisabeth Lucia Hansdatter Mikkelborg, som ble gift 20.11.1784 i Lurøy kirke(hun var jo søster av min ane Christen født 1749). Elling Christensen Mikkelborg ble født ca 1752-53, og det var skifte på han i 1808. Foreldrene var Christen Christensen Mikkelborg(ca 1710-1756), og Karen Ellingsdatter(ca 1716-1780). De ble trolovet 03.01.1747, og gift i Meløy kirke 9.p.trinit(30.07)1747 i Meløy kirke. Christen var jo bror av min ane Hans. Resten av det jeg har om Mikkelborgene er det skrevet mye om tidligere på Digitalarkivet.Om Mikkelborgene bakover fra disse har jo både jeg og andre skrevet om mange ganger tidligere på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte på Lorents i Forøen i Meløy i 1890, og Lorents hadde disse barna.1)Amanda Bergithe Lorentsdatter som det var skifte på i 18902)Anne Johanne Lorentsdatter født ca 18723)Kaia Mikkelborg Lorentsdatter født 28.05.1873, og døpt 30.10.1873. Jeg har ministralboka for Nesna 1861-93 som kilde her.4)Charlotte Amalie Lorentsdatter født 12.02.1876, og døpt 25.06.1876 i Meløy, og her har jeg vært og sett i innscannet kirkebok for Meløy på internett.5)Hansine Emelie Lorentsdatter født 02.02.1878 ifølge Simon Ellefsens hjemmeside.6)Amente Elise Mechlenborg født 11.0.1880 ifølge Simon Ellefsen.7)Emil Johan Monrad Lorensten Mikkelborg født 08.06.1882 ifølge Simon Ellefsen.Nå er mine spørsmål:1)Hvem var mor til de 2 eldste barna her?2)Ble barna til Lorents gift, og i såfall når? Skulle gjerne visst navnene på barna til Lorents og Ane Johannes barn særlig, men jeg er også interessert i etterkommere på barna til Lorents med andre siden jeg har han i slektsprogrammet som etterkommer av søsken av mine Mikkelborganer. Jeg burde kanskje tatt opp dette som eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.