Gå til innhold
Arkivverket

[#9339] Jeg söker eventuelle slektninger


Gjest Margrethe Simonsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Margrethe Simonsson

Jeg söker efterkommere til Sivert Olsen slekten på Tjeldöya-eller derifra.jeg er barnebarn til Johan Martinius Sivertsen, var yngst i söskenskaren. Eldst var Sivert Johan,nr 2.Ole Anton,nr.3 var Anne Margrethe,nr.4 hette Elisabeth Sophie,nr.5 Peder og sist min morfar,Johan, som aldrig fikk nyte sin mors omsorg da hun döde, når han föddes.Vet noen noe om denne slekten så hör av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du bør komme med flere opplysninger. i grunnen sier dette ikke så mye, så datoer etc vil gi bedre tilslag. Det samme gjelder en bedre overskrift. I grunnen søker vel alle her etter eventuelle slektninger så det er en meget generell tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe Simonsson

Javisst du har sikkert rett,men så er det når man er ny og ikke riktigt vet jargongen.Men faktum er at jeg vet ikke så särskjild mye mer om bestefars slekt.Jeg vet at de kom fra Vargnes på Tjeldöya og at bestemor döde den dagen bestefar föddes.Jeg vet at det var d.12-7.1839 og at det var i Hol kirke på Tjeldöya,som han döptes d.21-7,samme dag begravdes visst betemor. Kan det väre til noen hjelp-hils. Margrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe Simonsson

Nu gjorde jeg riktigt bort meg.Jeg si bestemor,men naturligtvis skal det väre oldemor min. D.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut til å dreie seg om gården Vargenes i Tjeldsund (Nordland), postadresse (i 1972): 9442 Ramsund. Så vidt jeg husker, så finnes det bygdebok for Tjeldsund, så det er vel bare å håpe at noen kan slå opp i denne.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og Gurine (samme datter) er KANSKJE denne, som i 1900 er gift Carlsen på gården Lilandskar i Evenes, se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har Gurine Serine Sivertsdatter, født 22/12-1850 Vargenes, død 1938 Sæter i Tjeldsund. gift 8/1 1872 med Andreas Sverdrup Falch Pedersen, født 11/2-1844 Sæter død 19/1-1930 Sæter i Tjeldsund. De hadde 9 barn og der er etterslekt.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg fulgte Gurine Serene, og hennes tredje barn:Berg Gerhard Mikal Andreassen.Han er født 15/9-1876 Sæter i Tjeldsund.Gift med Magna Thoresen f.1882 i Tromsø.De har 5 barn. Deres andre barn Dagmar Berg Sæter, født 26/3-1907 ble gift med Meier Elberg Mangel Meiersen, født 5/3-1901,død 11/3-1972. De har to barn: Magnhild Sæter f. 1929, og Gerd Sæter f.30/9-1942.Magnhild gift 10/11-1951 med Håkon Kristensen f.21/5-1929,Kongsvik i Tjeldsund.De har ett barn:Marvin Kristensen f.12/1-1952, Harstad. Gerd gift 11/9-1965 med Knut Anfinn Hansen. De har tre barn:Jan Hugne, Dag Arild og Grete Monika. Alle tre født i Åsgårdstrand.Lykke til. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Fra Gårds-og slektshistorie for Tjeldsund: under Vargenes: Sivert Andreas Olsen f. ca. 1796 fra 'Tvereggen- ungkar, logerende nogen tid hos Ole Steensen i Breivik', da han 11.11. 1820 vart gift med Johanna Maria Bræckan, f. ca. 1796 på Overgård i Beitstad. Ho var datter av Peder Jacobsen Bræckan og hadde tre søstre her i distriktet.Sivert Johan, f. 6.6 1820 var eldste sønn, ble gift med Guren Pedersdatter. Nr. 6 i rekka var Johan Martinus, f. 11.7 1839.Johanna Maria fikk fra 7.4. 1839 brystvattersott, der formodes at have bevirket hendes død kort etter nedkomst i barselseng, 12.7. -angivelig 43 år. Sivert vart oppattgift med Anne Serine Pedersdatter fra Ibestad, ho var f. ca. 1813 og levde til 1888. Skifte etter Maria Bræckan, Vargnes i Tjeldsund, 18.9. 1839. Sivert døde i 1863, skifte 10.9. 1863.Johan Martinus Sivertsen flyttet til Ofoten i 1860 og finnes i Ft. for 1865 bosatt i Taralsvik i Evenes og gift med Berthe Ursin, f. i 1824 i Ofoten. I Ft. for 1875 er de bosatt på Taraldsvikstranden i Evenes, ingen barn er oppført. Det kan se ut som at Johan Martinus har giftet seg på ny mellom 1875 og 1900 for i Ft. for 1900 er han bosatt på Linstrand i Ankenes g. med Martine Nilsen, f. 1856 i Ankenes. 1 sønn, Bernhardt, f. 1888 og 1 datter, Charlotte, f. 1891.Marthina Nilsdatter finner du også i Ft. for 1865 og 1875 sammen med sine foreldre, bosatt i Sildvik i Evenes og Linberge i Evenes. Foreldre Nils Einersen, f. 1825 og Martha Halvorsdatter, f. 1829, begge i Hoff Prestegj. / Elverums Prestegj..Under Familysearch finnes en Nils Enersen f. 4. juli 1824 med foreldre Ener Iversen og Olia Nilsdatter i Hof i Hedmark. I Ft. for 1801 under Fosnæs Prestegj. (Nord-Trøndelag), gård: Findanger finnes Johana Maria Pedersdatter med foreldre: Peder Brechen, 64 år og Ane Martha Berg, 34 år. (Sivert Andreas Olsen er kanskje fra Tynset-distriktet). Du får vurdere dette litt kritisk, jeg gir ingen garanti om at absolutt alt stemmer.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Jeg finner Anne Margrethe Sivertsdatter f. 8/8 1817,Vargenes, (datter av Sivert Olsen Vargenæs, d.1863 og Johanna Marie Bræchan d. 1839) død 19/10 1847 på Erikstad gård. Hun var gift ( 2/11 1846)med Andreas Mikal Axelsen f.1817 Ofoten,d. 5/11 1868 i Forra i ofoten.1 barn: Anna Johanna Margrethe f.23/8 1847, d.1916/17 - g.m. Andreas Peder Mikkelsen f. 1820 Ankenes Ofoten, husmann på gården Øyen.Barn: 1) Anton Martin Mikkelsen f.18/12 1867 Lødingen - ble g.7/1 1893 m. Ida Marie Hansdatter2) Magnus Johan Mikkelsen f.1869 - dro til Amerika. 3)Emma Konstanse Mikkelsen f.1872 - ble g. m Johan Larsen 4)Peder Odin Mikkelsen f. 18755)Aleksander Mikkelsen f.1885 - ble g. m. Kristofa Kristoffersen - bosatt Offersøy 6)Ole Mikkelsen - dro til Amerika Gnr 16 brnr. 10 Øyen! Anton Martin Mikkelsen Nygård. g. 7/1 1893 m Ida Marie Hansdatter Repvik f. 25/1 1866, d. 1950 el./60. Barn: 1) August f.1893 2)Agnora f. 1895 - ble g. m. Sigurd Kristensen Sandtorg. 3) Olea f. 1896 4) Elisa f. 1/8 1899 5) Anton 6) Kåre 7) Ruth 8) Signe 9) Ingeborg 10) KariI 1900 bodde familien på husmannsplass på Havnøijord under br.nr.1Kilde: Gårds og Slektshistorie for Lødingen II, (gårds og slektshistorie for Tjeldsund. Av Konrad Naustvik)MVH: Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe  Simonsson

Hjertlig takk til dere alle og spesiellt takk og en stor klem til Kjell og Irene.Jeg er en gammel Tant på 71 år som har litt vankeligt med nymodigheten som Data.men har gitt meg attan på å läre meg. Og slektforskningen sporrer!Men det kommer sikkert mange fler 'nödrop' fra meg, Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe  Simonsson

Takk Terje Skrollsvik! Meget intessant med disse efterslektninger.Jeg skal en tur til Narvik i juni,Får se hva det kan bli av det! Tusen takk skal du ha og en stor klem,Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.