Gå til innhold
Arkivverket

[#9340] Trøgstad - Anders Olsen Anonrud's etterkommere


Gjest Tore Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berg

Hvor ble de av? Anders Olsen’s sine barn med Berthe Pedersdatter Dillevig. De fikk i alt 7 barn sammen. Da han emigrerte til Amerika i 1869 var ingen av disse barna med, men kun hans barn med kone nr 2 Ragnhild Christiansdatter Belgen. Anders Olsen kom fra Lunner på Hadeland og giftet seg med Berthe i 1833. De fikk barna Olai (i Trøgstad 1834), Johan (Linthov i Eidsberg 1836), Anne Amalie (Elletun, Eidsberg i 1839), Peder (Elletun, Eidsberg i 1842), Maren Sofie (Elletun eller Orderud Trøgstad i 1846), Ellen Karoline (Anonrud i 1849) og Karen Nikoline (Anonrud i 1851). I 1865 folketellingen kan jeg bare finne Maren Sofie på Anonrud, Olai på Aslerud med Krotoa og muligens Ellen Karoline som tjenestepike hos Johannes Wiig på Dillevik. Ellers så vet jeg at Anne Amalie døde på Anonrud i 1864. Olai døde vistnok på Rud Østre i 1905. Han skulle imidlertid i mellomtiden ha bodd i Østre Aker og fått minst en sønn der. Maren Sofie, min oldemor, bodde en tiårsperiode i Tyristrand og Modum, og fikk fire barn der. To av dem ble satt bort der (bl.a. min bestefar) og deretter forsvant hun nesten sporløst. Det eneste sporet vi har er at en av hennes døtre Konstanse Marie Augustsen var konfirmant i Trøgstad i 1895. Hun bodde da på en av Aarstad gårdene. Siste spor etter Konstanse Marie er at hun bodde i Underhaugsvn. 11 i Oslo til 1901, men forsvant før 1902. Maren Sofies mann Svante August Petterson fra Värmeland samt deres eldste datter Petra er det heller ingen spor å finne etter. Anders Olsen selv bosatte seg i Polk County, Wisconsin, men hans etterkommere der vet heller ingen ting om alle disse forsvunnede menneskene. Det skulle være underlig om det ikke en eller annen plass i Norge eller USA skulle finnes etterkommere etter noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her ble det mye informasjon og vondt å lese.Har du lett etter disse barna i emigrantlistene? Utflytting i kirkebøkene? Kanskje noen var faddere ved søskens barns dåp? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Jeg har trålet gjennom emigrantprotokollene uten å finne noe som helst. Min oldefar kan jo også ha reist fra Sverige siden han opprinnelig kom derfra. Jeg har nok også sett etter dem i kirkebøkene, men jeg har en følelse av at de ikke er helt inntakte. Mener å huske at det var vannskader på deler av de fra Trøgstad. Eneste fadder jeg har funnet er at min oldemor Maren Sofie var fadder i sin halvbror Johan Arnt's dåp (Johan Arnt var en av de som emigrerte i 1869).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Mye vann har rent ut i havet siden denne ble skrvet, men vi er fortsatt på jakt etter noen av personene som her er nevnt.Johan, vi vet fortsatt ikke noe mer om han.Peder, det samme.Karen Nicoline, har vi heller ikke funnet noe mer om.Ellen Karoline, vi er helt blanke på hun også.Konstanse Marie, siste kjente bosted er Underhaugsvn.11, Kristiania,--1901 Bruker da navnet Marie AarstadPetra, henne og hennes etterslakt er funnet i USAMaren Sofie, det samme.Alle gode råd og opplysninger mottas med stor takkKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

I 1865 tellingen for Eidsberg bor det en person Johan Anders. og kone Anne Kristiansdt. på Narvestaddalen, Kan dette være den Johan vi søker? LenkeKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Dette spørsmålet er fortsatt like ubesvart.Har funnet ut hva som skjedde med Konstanse Marie, men hennes barn er fortsatt et mysterium.En sønn Johan Fredrik født 1902 på Rikshospitalet.trolig bortsatt. En datter i flg. fattigprotokollen bortsatt i Spydeberg. Skal finnes i dødsprotokollen, men har ikke funnet henne.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.