Gå til innhold
Arkivverket

[#9342] Bjørn, bror til Peder Helgesen Fossum, Modum


Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C. Strandslett

Bjørn Helgesen flyttet antagelig til Lier rundt 1782, da han kjøpte 1/2-parten av plassen Trollerud under Nordal. Han var gift med Eli Nilsdatter (1741-1787).I Liers gårdshistorie står det at han var bror til Peder Helgesen Fossum, Modum.Noen som kjenner til familien i Modum?Mvh Anne C.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det var vel på Fossums grunn at Ole Knudsen 'Widtlock' fra Drolsum (på Modum) i 1772 fant kobolt. Dette skulle fort danne grunnlaget for det vi idag kjenner som 'Modum Blaafarveværk'. En arbeider her kan vel ha kalt seg Fossum i nabo-sognet? Ta en kikk i kirkeboken for Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Jeg skal nok kikke i kirkebøkene, når de kommer. Jeg er nødt til å låne mikofilmer på biblioteket og da sier det seg at det er noe ventetid + at jeg ikke kan ha rullene i all eviget. Derfor er det om å gjøre å finne ut mest mulig på forhånd.I gårdshistoriebøkene fra Lier er det omtrent bare gårdeiere og husmenn som er omtalt. Ettersom denne broren til Bjørn Helgesen ble brukt som referanse, så tar jeg sjansen på - i første omgang - at denne Peder Helgesen muligens var husmann el. under Fossum.Dette er første gangen jeg leter i Modum. Finnes det ikke gårdshistorier el. for Modum og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

HeiJeg har Bjørn Helgesen fra Modum i mitt register. Han er far til Niels Bjørnsen f. 27/12-1778 Modum. Han er kanskje bror til denne Peder Helgesen du leter etter, da Peder Helgesen som fadder til Niels Bjørnsen. I 1765 var Bjørn Helgesen på Flannum gård i Modum. Niels Bjørnsen var på Nordre Helsen i Modum i 1801. Vet ikke om dette er det riktige sporet for deg, men jeg er ikke kommet leger i min forskining av denne del av min familie. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Hei MaritDu vet ikke navnet på moren til 'din' Niles?Bjørn Helgesen er min 4.tipp og ble født ca. 1731 i Modum. Han var gift med Eli Nilsdatter. Han hadde to sønner, Nils og Helge. Han hadde også døtrene Berte, Marte f 1757, Anne, Ragne f. 1764(som er min 3. tipp), Ingeborg, Helle, Kari. Guttene var yngst. Så det kan jo stemme med at Nils ble født i 1778. Alle barna ble antagelig født i Modum .Bjørn Helgesen kjøpte, som sagt plassen Trollerud, i 1782 og jeg regner med at han flyttet til Lier på denne tiden. Jeg har ikke klart å finne innflytterdatoen, men jeg jobber med saken.Bjørn ble enkemann i 1787 og solgte plassen i 1791. I 1801-tellingen bodde han sammen med datteren Marte og svigersønnen Halvor Henriksen på en husmannsplass under Bø på Tranby i Lier. Eldstedatteren Berte giftet seg med Ole Nilsen Hære, Modum. Der stopper mine kilder. Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H Knutsen

Hei Anne Jeg har Ellen Nielsdatter oppført som Niels mor. Av andre faddere til Niels kan nevnes Randi Reiersdtr, Berthe Biørnsdtr. Gullik Helgesen og Helge Haagensen, samt som nevnt Peder Helgesen. Bjørn Helgesen er min 4xtipp oldefar. Men er dette samme mann? Har du barn til Niels som giftet seg med Berthe Pedersdtr? Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Hei Marit.Jeg har ingenting om Niels. Min 3.tipp er Ragne som kan være din Niels' søster. Berthe Bjørnsdatter (f. kanskje 1755-56?) er etter mine kilder eldste søsteren til Niels. Gullik Helgesen er iflg. FamilySearch broren til Bjørn og Peder Helgesen. I følge samme kilde er Bjørn Helgesen født i 1728, tre år før min andre kilde, men det kan like fullt være samme person. Som foreldre har FS Helge Ellefsen (f. 1662, Hole d. 1757) og Berthe Gulliksdatter (f 1690, Modum). De hadde 8 barn.Kan Ellen ha blitt til Eli? Det er vel ikke helt usannsynlig? Jeg må skaffe meg kirkebøkene for Modun slik at jeg kan sjekke hele søsken rekka opp mot den.Men Bjørn Helgesen er ikke akkurat uvanlig navn, men det er ganske mange sammenfallende punkter her så vi får sjekke det ut. Kan du maile meg? anne.strandslett@sol.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Bjørn Helgesen er trolig født i 1732, han blir i følge kirkeboken døpt 16. november 1732 og gifter seg 27. desember 1756 med Eli/Ellen Nilsdatter. Bjørn er sønn til Helge Ellevsen Hole (1662-1757) og Berthe Gullichsd. Langerud (1670-1739). Helge var gift 2 ganger, først med Ragne Gunbjørnsd. Bjertnes (1667-1721) fra Krødsherad. Helge kom også fra Krødsherad, han var sønn til Ellev Bjørnsen Runn. I Modums Historie bind V s129 står det at Helge hadde 9 barn i hvert ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Hei Tor ArneTakk for utfyllende opplysninger, det er kjempefint! Er sikkert på at Marit og jeg snakker om samme familie. : ) Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.