Gå til innhold
Arkivverket

[#9345] Dalborgen igjen og da navnet Narve.


Gjest Vidar Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Bern

Min 4xtip Narve Hansen Dalborgskogen må hat en far som het Narve. Jeg har funnet en Narve Hansen Dalborgen, ellers ingen Narve på stedet. Videre fant jeg i kirkeboken en navnløs (angitt som qvinde) gift med en Narve fra Dalborgen død 49 år i 1742, videre i skifteprotokoller en Gubjør Eriksdatter død 1761, deretter en Inge Evensdatter begge gift med den samme Narve. Alt tyder på at alle tre etter tur var 'min' Narves koner, men etter Narve var det bare skiftet til søsken. Rune på Økomuseet sier at han kunne ha hat barn som ikke var lyst i 'kuld og kjønn' og derfor ikke arvinger. Tidskalaen stemmer veldig godt og uten flere Narve med tilknytning til Dalborgen tror jeg at jeg er på rett spor. Vet noen noe mere slik at jeg kan kryssjekke? hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Vidar.Hva er grunnen til at Narve Hansens far må hete Narve ??? Hvordan har du kommet frem til dette ?? Er det dukket opp noe nytt/andre opplysninger ??Iflg. tidligere innlegg som jeg svarte deg på, het Narve Hansens far Hans Axelsen, Sandbakke (1666-) (f. Napstad). Han igjen var sønn av Axel Pedersen, Sandbakke. Bare lurer. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Takk Rigmor for at du vekket meg slik at jeg så feilen. Min 4xtip heter Hans Narvesen så jeg har skrevet feil. Jeg har sjekket dine info og alt fra Narve Hansen og opp til Axel stemmer, Det jeg må kryss-sjekke er om Narve Hansen er min 5xtip fordi hans skifteprotokoller viser at bare søsken er arvinger, men jeg tror det er riktig for tross leting i mange forskjellige kilder så finner jeg ikke andre Narve på Dalborgen. Takk for at du viste meg skrivefeilen. Hilsen vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Kanskje ingen Narve på Dalborgen, men siden vi hadde kontakt sist, så jeg i kirkeboka for Vardal på www.slektshistorielaget.no, og har merket meg en Narve på Fruset/Fruseteie. Riktignok står det ingen Hans blant de barn han har til dåpen, men et barn er ikke navngitt (ellers finnes også en sønn Narve som kanskje kan være feilskrift for Hans?).Hvis jeg ikke husker feil var Hans Narvesens forlover fra Vårnes? Noen av fadderne for Narve Fruset(eie)s barn var fra Vårnes. Kanskje er denne Narve et bedre spor?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.