Gå til innhold
Arkivverket

[#9352] Bøckman


Gjest Stian Søvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Søvik

1.Er det noen som forsker på Bøckman slekten. Jeg er spesielt intersert i anene til Fredrik Bøckman f. 1814 Lauvigs Amt Tjølling prgj. Han var toldbetjent, og bodde flere plasser på vestlandet med sin kone Nicoline Matilde. fra Christiania. 2. Finnes det mange bøckman slekter? Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det fanst ein augelækjar Eduard Bøckman som først hadde sitt virke i Bergen før han drog til Amerika på 1880-talet.I flg. Otto Johansens 'Øyelegekunstens historie i Norge' var E.B. (1849-1927) fødd på Austre Toten og av Kragerøslekten Barth. Meir om opphavet finst nok i ei bok om norske lækjarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner endel slektshistoriske opplysninger om slekten Bøckmann fra Larvik i Larviks Historie, bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan S. larsen

Hei. Boka får du sikkert låne på nærmeste bilbliotek. Det står ca 8 sider om Bøckman-slekta inklusiv Fredrik. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Runar juvang

Hei Stian. Godt å se at det er noen fler som holder på med Bøckman. Syns det er rart at det ikke er flere oppslag på denne slekten. Den er blitt ganske omfangsrik med årene.De fleste Bøckman her til lands kommer fra Johan Bøckman. Kom til Norge, sølvgruvene på Kongsberg, etter han ble avslørt som dansk spion ved det svenske kongehus i 1652/53.Jeg har i årevis søkt etter hans, eller hans tre koners aner, og har etterhvert skaffet meg en oversikt over kvalifiserte hypoteser, men det er vanskelig å få dokumentert.Videre har jeg etterhvert også fått god oversikt over mange av etterkommereI forhold til ditt engasjement, finnes det også en håndskrevet bok; stamtavle over den norske Bøckmannslekten, av Cathrine Dietrichson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar juvang

Så langt jeg har erfart har det utviklet seg begge skrivemåtene i den samme slekten, men den kan jo være ulike slekter og. Det er andre bøckman(n)slekter her enn de som stammer fra JB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Søvik

Det var morro å få nye svar etter 1år. Det er en stund siden jeg forsket på B. slekt. men hvis det er Larvik slektene boken omtaler, er det vel den rette slekt. Slektsprogrammet mitt er ikke helt frisk, men send gjerne en mail, så kan vi utveksle litt av hvert snart. stiso@netcom.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei.Litt på siden kanskje,men du finner også mange Bøckmann i og rundt Fredrikstad området også.Det finnes et glassmesterfirma i Moss som heter Bøckmann Brødrene A/S, og ellers på Østlandet.Se www.telefonkatalogen.noHilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kaare Seeberg Sidselrud

Hovedtyngden av Bøckman og Bøckmann er samme slekt. Det er ganske riktig en del andre (og mindre) slekter Bøckman(n) som har kommet inn fra Sverige og Danmark i nyere tid. I den slektsboken som er nevnt av Cathrine Dietrichson er det også oversikt over en del av de Bøckman-slekter som ikke tilhører eller har latt seg knytte til Bøckman-slekten efter birkedommer Johan Bøckman. Der er det også en del 'løse' bærere av navnet Bøckman(n). Jeg har samlet en del informasjon om en av grenene efter Johan Bøckman, hører gjerne fra andre som har informasjoner. Er det noen som tilfeldigvis har gamle visitkortbilder/kabinettbilder med medlemmer av Bøckman-slekten og forbundne slekter. Jeg har en del uidentifiserte bilder i et album efter min oldemor født Bøckman fra Larvik - og vet at en del av de jeg ikke har funnet frem til må tilhøre Bøckman-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Kaare; Spennende opplysninger om Sverige. Har plundra lenge med dette, og leita mye rundt konene til Johan B for om mulig å finne et spor videre. har mange hypoteser som er for tynne til å legge ut her, men om du er interessert i videre grubling på tynt grunnlag for om mulig å komme videre, ta gjerne kontakt på runar@juvang.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Runar Juvang

Dette er et forsøk på å komme i kontakt med Kaare Seeberg Sidselrud i innlegg nr 13. Etter datakrasj er mailene borte, og jeg skulle gjerne fortsatt de felles grubleriene. Kjempefint om du tok kontaktmvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.