Gå til innhold
Arkivverket

[#9365] Kærup, Kjerup, Kerrup m.v. - på Agder m.v. ?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg leter etter min oldemors aner med Kærup-navn. Jeg har registrert bl.a. matros (?)Jens Kjærup i Arendal omkring 1800. Sannsynligvis også biskop Jakob Kærup i Kristiansand omkring 1750. Er det noen som har støtt på dette navnet på 1800-tallet eller seinere? Ulike stavemåter er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Søk på etternavn 'inneholder rup'. Du vil få opp masse alternative skrivemåter. Forøvrig så vil jeg nok tro at dine aner er danske. KAnskje du skal flytte søket ditt til Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for søketipset. Ja, jeg vet Kærup opprinnelig er dansk, men i denne sammenhengen er jeg også interessert i sidegreiner og etterslekt. Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Skaugvoll

Karl Leewy nevner i Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider : Ambrosia Kærup gm Søren A. Brinch Hans Jacob Kærup, by- og rådstueskriver Helene Cathrine Kærup f. Brinch Jacob Kærup. biskop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Biskopen, Jakob K., var gm Helene Catrine Brinck. Ambrosia og Hans Jacob var blant deres barn. Jeg mangler en link mellom (sannsynligvis) Hans Jakob Kærup (1717-1752) og Jens Kjærup (bosatt Hisøy/Arendal), død før 1801. I familiens gamle notater er disse oppført som far og sønn, men jeg har ikke kildebelegg på dette. For å forsøke å finne 'andre innganger' har jeg nå lett en del etter sidegreiner og 'løse fugler'?? Har du flere tips? Mvh -Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.