Gå til innhold
Arkivverket

[#9367] Hva betyr sock. bag. (svensk) ?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Carl Andersson i Åre, Jämtland - folkräkningen 1890 - sies å være sock. bag. av yrke. Hva betyr det? Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Astrid, 'sock. bag.' bör betyda sockerbagare, vilket är detsamma som dagens konditor. Sockerbagarna kom till Sverige på 1600-talet, efter 30-åriga kriget, då fältherrarna hade med sig inte bara krigsbyte utan också schweiziska sockerbagare. Ordet särskiljer dessa från vanliga bagare, som bakar matbröd. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eller kanskje heller socker bagare; ein som lagar sukkertøy (me ville kanskje kalla han konditor i våre dagar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei det står nok for 'socken'. Det fantes 'socken' skredder, baker, dreng etc. så dette var en vanlig forkortelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Nja, Du Nina, Ordet sockenbagare har jag aldrig stött på, även om det fanns sockenskräddare och sockenskomakare t ex. Du kan jämföra med hantverkarna i Norrköping 1864, så ser Du ganska väl vad som finns. LenkeMvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal ikkje vera påstendig, men socken bagare høyrest snålt ut for meg; eg ville tru at på slutten av 1800-talet var det mange bakare i eit sokn. Så vidt eg veit var det heller ikkje noko slags bakarprevilegiar i denne perioden. Så eg vil framleis halda på sockerbagare. I ein parentes kan nemnast at det tidlegaste eg har funne sukkerbakar i Norge er ca 1580.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Sökte i Google och fann EN sockenbagare - Josef Laurentius Feuk. Sockenbagare i Fränninge. Kronolänsman i Bara härad. Född 22/12 1820 i Källstorp (M). Död 10/3 1877 i Tottarp nr 1, Tottarp (M). Så tvärsäker skall jag inte vara ;o) /Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg får gi meg jeg, er jo bare 'halvsvenske'!! Men det fantes iallefall mye 'socken' ditt og datt av andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Skrev till niklas.hertzman@telia.com som är en driven forskare och frågar om han skrivet rätt ;o) Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er ikkje eingong halvsvensk (som me elles på våre kantar plar kalla alle austlendingar) så eg skal så absolutt ikkje stå på mitt. Og det er vel også gjerne slika at sukkerbakarar finn ein helst i byane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg har et bilde av min oldefars bror der han står i et bakeri med en kake foran seg. Bak på bildet står det fornavnet hans og sockerbagar Jeg har derfor alltid innbilt meg at sockerbagar var en baker (konditor), men det blir jo spennende å se hvem som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for alle avar. Som Olle Elm var jeg ute på Google og fant den ene sockenbagaren. Ved søk etter sockerbagare dukket det opp en meget nyttig Genealogic Glossary (svensk - engelsk) som gjengir ordet med confectioner, som nærmest tilsvarer konditor. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

God morgon, Nu har jag fått svar från Niklas Hertzman. Han skriver:' .... Jadu, det är bra fråga. Har inte själv gjort någon notering om detta, utan det är uppgifter som kommer från en samling som kallas Lindbergska samlingen på Landsarkivet i Lund. Lindberg är samma man som har skrivit boken om Landsstaten i Skåne om du känner till den. Han har ett omfattande kortkartotek över 'släktnamn' och därifrån kommer uppgiften om sockenbagare.Så tyvärr kan jag inte ge dig något mera exakt svar. Men om jag ser sock.bag. så skulle jag gissa på sockerbagare. Sockenbagare har jag inte sett någon annanstans.....'Med det svaret kanske vi blir en aning klokare, men säkra är vi inte.Men varför har jag inte tänkt på 'superkällan' SAOB tidigare. (Se:http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)Här står: 'SOCKEN-BAGARE. BETYDELSE: ( socken- 1898 osv. sockne- 1749).BRUK: (förr)BETYDELSE: jfr bagare 1 o. -hantverksre. LIND 1: 547 (1749).'Ordet finns alltså!Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Inger Tysland, Du skriver 'alltid innbilt meg at sockerbagar var en baker (konditor)'. Så är det också. Frågan här är om sock. bag. betyder sockerbagare eller sockenbagare. Visst låter väl sockerbagare lite godare ;o) Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Et raskt søk i den aktuelle folketellingen for Jämtland etter yrker som begynner på So-, ga bl.a. disse: Sockerbagargesäll (Frostviken), Sockerbag. (Östersund) og Sockerb. arb. (Östersund). De andre treffene var irrelevante for problemstillingen. Jeg trekker da den konklusjonen at det blir 1 - 0 til Olle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Olle, Fikk ikke med meg alt i innlegget mitt. Det skulle stått bak på bildet står det sockerbagar, men i husforhør er det forkortet til sock.bag.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bøyer meg i støvet......ehhhh 'sockeret'. Solen skinner og jeg går nok innom konditoren og kjøper meg et 'sockerbröd' på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.