Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Solveig Ødegård

[#9369] Mette Marie Cathrine Griis - aner?

Recommended Posts

Gjest Solveig Ødegård

Hun var gift med Lars Christophersen Ruus ( 1675 -1749) Selv døde hun i 1719, Skedsmo, Foreldre Karen Olsdatter Agdorn og Jens Jensen ( Griis?) Er det noen som har neon oppplysninger om henne eller foreldrene hennes f.eks. hvor hun hadde navnet Griis fra etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Hei! Kom tilfeldigvis over dette gamle temaet fra 2002, og det er sikkert skrekkelig dumt å dra det fram att, og du har sikkert i mellomtiden fått svar på spørsmålet ditt? Du lurer på hvor hun i tema-tittelen har navnet sitt fra, og ser at det i Sigdal har det vært to prester med navnet Griis, en Niels Nielsen Griis, aktiv fra 1669 til 1704, og en Thomas Griis, aktiv fra 1704 til 1722. Kom bare tilfeldigvis over disse Griis-navnene i ei bok fra Sigdal og har ellers ikke peiling på navnet og gamle prester men bare tenkte at det kunne være av samme slekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med forbehold om at jeg er oppdatert på denne PC'en; hennes skifte ble holdt 05.10.1718 (døde ikke i 1719). Hun skal være en 'Jensdatter' og datter av Jens Jensen (Asak) og Karen Olsdatter (Agdorn). PS. Det er jo hennes ektemann jeg er mest opptatt av.Kontrollér det jeg skriver, dette er 'gammelt'. Men om ingen 'griper inn', kan jeg trolig svare bedre og mer uttømmende over sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

Hadde vært interresant med flere opplysninger om disse folkene. Jeg har stort sett det samme som står her. Jeg har liksom regnet sønnen Lars Ruus som en av mine stamfedre, mest fordi han hadde en høy posisjon som fikk en 'tragisk' slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Se også tema 8628

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var bra du satte tragisk i anførseltegn. Det var forøvrig minst et barn til i annet ekteskap enn de som nevnes i 8628 ( 4 ganger Lars ), men jeg vet ikke helt hvilke opplysninger du er ute etter Eva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

Tenkte helst på anene, hvis mulig. Ellers er alle opplysninger av interresse. Har vært på Riksarkivet og fått kopi av dommen og løslatelsen fra Akershus for Lars Ruus. Må vel ha vært familie som har trukket i tråden for å få han løslatt.Ellers jakter jeg fremdeles på Knut Larsens opphav (svigersønnen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Eva, nå er dette absolutt etter hukommelsen (i håp at en eller annen med kildetilgang kan korrigere/bekrefte);Lars Ruus hadde knapt familie, i alle fall ingen betydningsfulle.Etter løslatelsen bodde de i Fierdingen og han ble begravet på Vaterlands Kirkegaard med ringning med 12-klokken - absolutt ingen påkostet begravelse. Enken levde da også av en svært beskjeden pensjon etter den 'forhen Fogeden'.Den siste Lars jeg henviser til i (6) ble født i Christiania 1781 og døbt i Vor Frelsers Kirke 16. mai 1781.Lars Ruus er den som er lettest å følge bakover, til Pharo'ene. Mht. Knud Larsen som giftet seg Anne Catharine i Skjeberg (trolovet i Slottskirken på Akershus) husker jeg at jeg hadde store problemer med selv - tør ikke si om jeg til slutt fant ut hvor han kom fra. (Et av flere svar du kan få til høsten).Har du dommen og løslatelsen tilgjengelig slik at den kan scannes og sendes, er jeg interessert - det ville spare meg for arbeid i framtiden.PS. Har du Ruus bakover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

Du kan få kopi av papirene,min mailadresse er evhel-e(krøllalfa)frisurf(dot)no. Send meg din.Jeg har litt bakover på Lars Ruus.Hvis du har noe på Knud Larsen ville jeg bli kjempeglad, hans datter Mette Karine er min tippoldemor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

e-post sendt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

Får ikke sendt e-post til deg, først fikk jeg at kassa var full, så at det var permanent error.Prøver igjen om et par dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har fått kopi av en side fra Grue-bok samt en anetavle. Har du sendt noe annet? Dessverre er det totalt konfrontasjon Telia-serveren vs. mine innstillinger, men det ser ut til at all post kommer inn (men hva vet jeg egentlig?), ikke alt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

Merkelig, prøvde å dele opp sendinga, det du har fått fikk jeg permanent error på. Prøver å sende kopi av papirene fra Riksarkivet på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Petter Vennemoe

Mette Marie Cathrine Griis sin ektefelle Lars Christophersen Ruus nevnes i åpningsinlegget her. Hans søsken har jeg notert som Jan Christophersen Færøe etter hvem det var skifte i 1711 og som levde med sin ektefelle Anna Toldorph på gården Loge ved Nes ved Flekkefjord, samt Jens Christophersen Færøe døpt i Christiania Domkirke 23.03.1670. Denne Jens ser ut ifølge en artikkel i Norsk Tidskrift for Genealogi bind 3 til først å ha vært gift med en Anna Margrethe Bruun, deretter med Ellen Larsdatter Fæstervold, enke etter Didrik Boyesen Fæster, gjestgiver i Kirkhavn på Hidra ved Flekkefjord. Jens overtok gjestgiveriet på Hidra, og ble begravet der 17.07.1726, med mye etterslekt. Kjenner noen til primærkilder som bekrefter at disse 2 brødrene Færøe var brødre til Lars Christophesen Ruus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er ialt 9 av dem. Det er Jan som er døpt i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania 23. mars 1670, Jens er 3 år yngre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Eva, jeg har fått de 2 siste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Det er litt hyggelig å registrere at dette gamle temaet kom til nytte etter at det uforvarende ble løftet opp etter 7 år i dvale. Ellers, forbereder du noen runder rundt maistangen om noen dager Geir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Petter Vennemoe

(15) Du hadde rett i det, Jens er innført døpt 25.05.1673. Da må det vel være 7 til inni der noe sted, inkludert Lars Christophersen Ruus. Hvorfor to av brødrene tok navnet Færøe er jeg ikke sikker på, kanskje det er en forvanskning av morsnavnet Pharo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hei Reidar. Midsommarafton var igår, spesielt tidlig denne gangen. Til Petter, jeg har ingen bedre forklaring. Pharo eller 'Fæstervold på Hiterø (Hiderøe?) - husker ikke tidsriktig betegnelse', kan begge forvanskes til Færøe om man antar hva gjestgiveriet het dengang. Men nå er jeg så langt fra Christiania at jeg virkelig er på tynn is, imidlertid er den siste ganske besnærende Fæ-røe. (egentlig burde Finne-Grønn lansert den siste, ....uten forbehold).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg plusser på litt her, når vi kommer inn på Pharo'ene og slektene rundt er det ikke alt jeg får til å henge sammen i de gamle 'sannhetene' publisert i PHT og 'Norsk Tidsskrift for Genealogi osv.' (mulig også i NST). Når jeg setter sannheter i anførselstegn, er det ikke fordi jeg påstår 'de gamle' tar feil, kun at 'bevisføring' mangler. Tar gjerne kommentarer på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.