Gå til innhold
Arkivverket

[#9372] Jens Olsen Bruun, 1652 - 1707 Kongsberg


Gjest Solveig Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ødegård

Han var gift med Dorothea Pedersdatter ca 1660 - 1709 Er det noen som kjenner til mer om deres opphav - fødested - barn etc? Så langt vet jeg at han var forpakter på Kongsberg jernverk, eier av Berg gård samme sted. 5 barn: bla Catharina som ble gift med Caspar Heinrich Voigt (1670-1715) - Jeg har ikke fødselsdato på Catharina, men hun døde ca 1781Alle opplysninger er av innteresse_ TakkerMvh Solveig Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Hei! Har du kikket på skifteprotokoll nr. 1 1705-1712 for overbergamtet. Skifte der etter en med dette navnet,det er såpas mye at en kunne hatt en protokoll bare for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjermund Vogt

Hei Solveig. Lurte på om du hadde noe mer informasjon om Caspar Heinrich Voigt. Jeg har en en forfar som het Caspar Vogt, imigrert fra Tyskland og som skal ha dødd omkring 1715-1716 på Kongsberg. Konas navn er ukjent. Takknemlig for svar.mvh Gjermund Vogt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei Gjermund, Blandt mine aner har jeg en Caspar Heinrichsen Vogt f.ca.1687, begravet 9-mar-1754 på Kongsberg. Han skal være en etterkommer av en tidligere Caspar Vogt som immigrerte til Norge fra Tyskland i 1646. Kan du noe fortelle noe mer om din Caspar Vogt?Ifølge kirkebøkene mm var det både en Vogt-slekt og en Voigt-slekt på Kongsberg.mvh, Odd K. Stuvstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjermund Vogt

Hei Odd. Caspar Vogt som immigrerte i 1646 er så vidt jeg vet min 7.tipp-oldefar. Vogt navnet i slekten har vært skrevet med Vogt, Fogt, Voigt og Wogt, så de byttet litt på innimellom med navnene ser det ut som. Caspar sin sønn som også het Caspar(født 1686?)er det slekten vår stammer fra. Kan dette være den samme som du har som Caspar Heinrich Vogt? Jeg har foreløpig kun boken til Huhnhäuser som jeg forholder meg til om dette. Jeg har imidlertid et gammelt brev hvor det står referert til Caspar Vogt som ane. Hvor i tysklad de kom fra har jeg ingen peilig på. Imidlertid har denne grenen i familien stort sett holdt seg i området Kongsberg-Drammen-Oslo helt frem til i dag. Hvor det ble av de andre grenene av Vogtslekten vet ikke jeg, men det skulle vært gøy å visst.mvhGjermund Vogt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei Gjermund, Ja, min Caspar Vogt er identisk med din Caspar Vogt. Min ane er datteren Anna Kirstina Casparsdatter Vogt. Dr. A. Huhnhäuers 'Die Deutsche Einwandrung in Kongsberg' har noen mangler når det gjelder Vogt-slekten. Caspar Vogts siste giftermål med Anna Marie Andersdatter er ikke nevnt, det mangler også flere barn. Caspar er innført med patronymet Henrichson ved begravelsen i 1754 så han må derfor være en sønn av Heinrich Vogt. Denne Heinrich Vogt var trolig sønn av den Caspar Vogt som innvandret i 1646. Navnet Heinrich finner vi også igjen i etterslekten til brødrene(?) Heinrich og Magnus Vogt.Hvem av Caspar Vogts barn er din ane?Står det noe om Vogt-slekten i det gamle brevet du har som ikke står i Huhnhäuers bok?mvh, O.K. Stuvstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.