Gå til innhold
Arkivverket

[#9375] Søk på Tandberg gård i Bærum FT1900


Gjest Bjørn Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solberg

Når jeg gjør et landsomfattende søk på gårdsnavn Tandberg, så får jeg opp to treff for Akershus. når jeg så klikker på den for Bærum, så får jeg opp Haslum østre. Er det noe feil her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, eigentleg ikkje. Grunnen er at det ikkje budde folk der, eller i alle høve det er ingen folk nemne i teljinga. Dermed klarer ikkje systemet å visa garden og går difor til staten av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Jeg har sjekket bygdebøkene for Bærum, og i følge dem ble Tandberg (skrevet Tanberg) i 1868 solgt til Johan Larsen fra Lommedalen. Gården ble overdratt til 2 av hans sønner i 1914 med føderåd.Der finner jeg også min kones oldefar Tor (sønn av Johan). Dette passer også med opplysninger fra slekten. Problemet mitt er at jeg ikke tror at Tanberg var ubebodd i 1900, og derfor lurer jeg på om det enten er en feil i avskriften fra FT1900 eller om det er noen annen mulighet(Ingen hjemme på tellingstidspunktet??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.