Gå til innhold
Arkivverket

[#9376] Familiens mysterium - Lisbeth Mikkelsdatter,


Gjest Bjørn H. Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H. Engseth

Forsøker igjen om det er noen som kan hjelpe meg med hva som skjedde med min Tippoldemor Lisbeth Mikkelsdatter Oppegårdsbakken f. 2 September 1812 i Løten. Hun giftet seg i 1838 med Dyre Eliasen Færgen (sønnesønn til Lennsmann Nils Jensen Strøm i innlegg 8920 link: Lenke)Lisbeth emigrerte etter sin manns død som 66 åring til USA/Canada i 1878. Hun reiste fra Oslo med Hero den 30 August 1878 på en forhåndsbetalt billett.Dette er det siste tegnet jeg har klart å finne om Lisbeth. Har ikke klart å spore henne opp på noen skipsavganger fra England/Skottland til USA/Canada. Har heller ikke funnet spor i USA. Det eneste sporet jeg har forsøkt fulgt er om hun emigrerte til sin sønn Elias Dyresen f. 14 Sept 1855. Min mor mener å huske at det var to brødre av min bestefar som emigrerte til USA, Elias og Bernt Dyresen.I 1880 tellinga i USA har jeg funnet en Elias Dyreson bosatt i Nevada Township i Mower County i Minnesota. Han er listet som 25 år gammel. Dette passer 'perfekt' med den Elias som familien mener emigrerte til USA.Har forsøkt å legge igjen søk på diverse diskusjonsfora i USA etter både Elias og Lisbeth, men desverre uten noe respons. Har også skrevet til den eneste eksisterende Lutherske kirken i Nevada Township om de har noe info. Sendte forspørsel for ca 3mnd siden uten å ha mottatt noe svar.Så er det noen som kan hjelpe meg med å komme videre så hadde jeg satt pris på det.Det er altfor mange spørsmål med for få svar. Kom Lisbeth seg helskinnet til USA/Canada? Hvorfor finner jeg hun ikke i 1880 tellingen? Hva skjedde med Elias Dyreson, etc. etc..På forhånd tusen takk. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det sto i emigrantprot. at hun skulle til ...? Minn. og det tolker jeg som Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ingen Elias Dyreson/sen i Minnesota i 1900, heller ingen andre steder. Han kan selvsagt ha dødd, eller han kan ha endret navnet sitt.Men, jeg finner hverken Bernt eller Elias i utvandrer-protokollene. Har du sjekket utflytting i kirkebøkene, for å se om de reist (evt. når?)Finner heller ikke Elias i 1920, men da begynte han jo å bli 'gammel', livet var tøft den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Hei Laila, jeg har hele tiden jobbet ut fra at hun skulle til Minnesota med tanke på hva som står i emmigrantprotokollen. Derfor 'passet' det bra å finne Elias Dyresen i 1880 tellingen.Siden jeg ikke har klart å finne Lisbeth (eller andre tenkelige skrivemåter av navnet) i 1880 tellingen, så har jeg ingen 'bevis' på at hun noen gang kom til USA. Har heller ikke vært i stand til å finne Lisbeth på noen skipslister på skip som seilte til USA/Canada.Jeg vet ikke om 1880 tellingen er veldig ufullstendig og at det er grunnen til at jeg ikke finner Lisbeth?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Hei igjen Laila..Elias er listet som laborer i 1880 tellingen, så det kan jo tenkes at han har flyttet både en og to og tre ganger før 1900 tellingen.Jeg har ikke hatt tilgang til kirkebøkene for å sjekke utflyttingen. Jeg har ikke vært i stand til å finne verken Elias eller Bernt i noen av de online tilgjengelige emmigrantprotokollene, men slik jeg har forstått så er store mangler i dette tidsrommet.Bernt Dyresen døpt 24 August 1851, tror jeg gifter seg med Caroline Albertine Josephine Narum den 6 Juli 1872 på Otterstad i Hedemark.Et alternativ jeg ikke har forsøkt å følge er om de har flyttet til Canada etter en tid i USA?:-) Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1880-tellingen er så fullstendig som han som har skrevet den av har gjort den. Den er jo utdrag, de han har funnet med tilknytning til Norge (f. i Norge, gift m. nordmann, foreldre f. i Norge).Det kan selvsagt mangle noen.Jeg finner ikke Nevada Township i Mower i den originale 1880-tellingen (ligger sikkert under en annen by).Nå grenset jo Minnesota til Canada, og det var stor flytte-lyst i de dager (som det er i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du tror det var Bernt som giftet seg på Otterstad, fikk disse to i hvertfall et barn: Diderik BERNTSEN Sex: MEvent(s): Christening: 10 Nov 1872 Ottestad, Hedmark, NorwayParents: Father: Bernt DYRESEN Mother: Caroline Albertine Josephine NORUM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Nevada township ligger helt syd i Mower, på grensen til Iowa. Det nordvestre hjørnet av Nevada grenser mot sørøstre hjørne av Austin Township hvor byen Austin ligger.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jo, jeg finner det på kart osv, men i township-indexen for folketellingen finner jeg den ikke sånn helt uten viderø....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Sikkert at du har søkt på alle tenkelige skrivemåter av navnet Lisbeth?Det vil i så fall innebære Elizabeth, Liz og Beth, og antakelig også Lisa/Liza, Elisa/Eliza, Betty/Bettie o.l.Men det er jo mulig du har sjekket det ut/k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Har forsøkt å vri de få grå. Har jeg vært for sneversynt med søkingen og låst meg for mye fast i at hun reiste over til sønnen Elias?Jeg har søkt på alle kombinasjoner av fornavn + de etternavn jeg kunne tenke meg at hun kunne ta i bruk. Mikkelsdatter, Oppegårdsbakken (etter hvor hun var født), Dyresen (etter mannen Dyre), Sandager (hvor hun bodde før hun emigrerte). MEN, jeg har konsentrert søkene til Minnesota.Hva hvis hun f.eks. har giftet seg på ny i USA? Flyttet til en annen stat, skiftet etternavn etc.Da blir høystakken rimelig stor og nåla desto mindre.Men man kan jo ikke gi opp for det, kan man vel?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørn H. Engseth

Vet egentlig ikke om jeg har kommet noe lenger, men har iallefal funnet nye opplysninger som kanskje kan hjelpe meg videre og som er noe forskjellige fra de jeg hadde tidligere.1: Jeg har vha. kirkebøkene funnet utflytter datoene på Bernt (1873), Lisbeth (1878) og Elias (1880 !). Har hele tiden trodd at Elias flyttet ut før Lisbeth, men nå er det mer sansynlig at Lisbeth flyttet over til den andre sønnen (Bernt).2: Overbevist om at jeg tidligere har hatt 'feil' Bernt Dyresen. Men fant i 1880 tellingen en BRIGT Dyreson i Dunn Co, Wisconsin f. ca 1850 som meget mulig kan være 'min' Bernt Dyresen. Han er gift med 3 barn på 5år ,3år og 6mnd som alle er født i Wisconsin. Dette kan passe med utflytting i 1873.Flytter derfor fokusen på søket etter Lisbeth til Dane i Wisconsin hvor forøvrig Madison ligger. Det er p.t. eneste sporet jeg har.Er det noen som har tilgang til 1900 og 1920 tellingene som har muligheter til å se etter Brigt Dyreson, gift med Haty Dyreson (f. ca 1849) og barna Betsy (f. ca 1875), Olivor (f. ca 1877) og Gunhild (f.ca. 1880).Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

En litt morsom historie....Fikk til slutt svar fra den Lutherske kirken i Nevada, Mower County. De hadde ingen nedtegnelser om verken Elias eller Lisbeth, men pga. kirkebrann hvor mange av de gamle kirkebøkene hadde gått tapt så var det heller ikke å forvente.Det morsomme var at svaret kom mens jeg var på forretningsreise i USA.Uten å vite hva som ventet meg hjemme i Norge så reiste jeg fra Oklahoma til Minnesota for å oppsøke den Lutherske kirken i Mower Co. Fant kirken og presten som hadde sendt meg brevet.Fant (selvfølgelig) ingen spor etter Elias eller Lisbeth så turen ble på mange måter resultatløs. Men (bom)turen ble på ingen måter resultatløs på opplevelser. Kjekt å se hvor forfedre hadde slått seg ned og hvor sterk knytning de lokale fortsatt føler til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, i 1920 bodde følgende familie i Dane, Dunn. Brickt Dyreson, 69 år, umulig å lese immigr. år, men han ble naturalisert i 1890. Hattie 71 år, f. i Wisconsin, go barna Betsy 46 år, Howard 34 år, Unnie 31 år og Henrietta 28 år. Alle barna f. i Wisconsin.(i indexen til census står det Brent Dyreson) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva med å prøve f.eks. å få tak i en obit for HENRIETTA DYRESON SSN 393-24-2067 Residence: 53703 Madison, Dane, WI Born 24 Jul 1891 Last Benefit: Died Sep 1971 Issued: WI (Before 1951)Der kan det jo stå noe moro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva med å prøve en telefon hit:Burton C Dyreson 4806 Marathon Dr Madison, WI 53705-4830 (608)233-4858Mannen er 86 år gml. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Takk igjen Laila. Ting tyder desverre på at jeg er på feilspor igjen.Jeg fikk utmerket hjelp fra biblioteket i Madison til å finne en obit for Henrietta og for søsteren Anna, med mye opplysninger om etterkommere.Fikk også svar på en forespørsel jeg hadde lagt igjen på RootsWeb som tyder på at jeg (igjen) er på feilspor. Han som svarte mener at Brigt Dyreson (1850-1942)i Dane Co er sønn av Ole Dyreson Quale fra Årdal og Birthe Ingebretsdatter Hagnes, som emigrerte så tidlig som i 1851.( Link Lenke ) Ser ut til at jeg må gå i tenkeboksen for å finne ut hva neste steg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vil herved bli genierklært. Ikke rart vi ikke fant dem!!!! LenkeHer finner du: Lyle twp. Mower Co. MN Bernt D. Hedemark mannen i hus 28 år Olevea Hedemark frua 35 år Ole sønn 7 år Dena datter 3 år Lena datter 1 år ELISABETH HEDEMARK !!! 67 år mo(ther) nurse (klikk evt. på neste (skrift, ikke knapp) Elears Hedemark bro(ther) lab. 24 jår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bernt søkte om statsborgerskap: Hedemark, Bernt D. County: Mower Reel: 1 Code: 1 Volume: A Page: 16 Operator: CONRA Date: 28 May 1998 Time: 12:53 Document Type: Years: Numbers: --------------------------------------------------------------------------------Hedemark, Bernt D. County: Mower Reel: 4 Code: 14 Volume: LNPH Page: 38 Operator: CONRA Date: 16 June 1998 Time: 13:41 Document Type: Years: Numbers: Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: Spouses name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains 57 out of the 87 counties and roughly 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Virginia, Hibbing, Ely, and Duluth.For copies of the actual Naturalization Records and for the Iron Range Research Center Library and Archives Handbook, including order forms, fee schedules, payment options, etc., please submit name and U.S. Mail address to the Iron Range Research Center.Iron Range Research Center PO Box 392, Hwy 169 West W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-7971 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, alle har jo blitt vant med at jeg liker å snakke med meg sjøl...I Americus Twp, Grand Forks Nord Dakota bor Elias D. Hedemark også i 1920. Han er fremdeles single, men eier sitt hjem, uten gjeld. Han immigrerte iflg. censusen i 1880, og var 64 år gml. Han var født i Norge av NOrske foreldre.Så, da er det nok Bernt en må satse på når det gjelder etterkommere. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.