Gå til innhold
Arkivverket

[#9382] Andreassen på Bergholmen


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Min oldefar overtok Berholmen (en liten øy utenfor Drøbak) av sin far Andreas Engebretsen i 1843. Han var gift med Gunhild Fredriksdtr. som var født på Bergholmen. Jeg vet mye om etterkommere til min olderfar Mads Andreassen, men ingenting om Andreas. Har funnet en en Andreas Engebretsen i Hurum f. 1781, men har ingen sikkerhet i at det er den riktige Andreas. Har vært på riksarkivet og sett i kirkebka for Hurum uten hell.Kan noen hjelpe meg med fødselsdatoer, giftedatoer, eller dødsdatoer er jeg takknemlig. Hilsen Inger Carlson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Beklager, jeg trykket for mange ganger, men nå kan dere jo velge og vrake på innleggene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være den Andreas Engebretsen som i 1801 var sønn ug. 20 år på gården Huseby søndre i Hurum. Og, Gunnil Fridrichsdt. deres barn ug. 14 år gården Bergholmen Øen Froen i Aas Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Inger!Jeg vet ikke om du har lest det som står om Bergholmen i Frogn Gårdshistorie?Andreas Engebretsen skal ha dødd i 1843. Desverre gikk kirkebøkene i Frogn for perioden 1842-1858 tapt ved brann i 1904, så du kan vel ikke få noe konkret om hvor gammel Andreas ble? Gunhild var 14 år i 1801, så det er vel ikke umulig at du har peilet inn den riktige Andreas.Jeg ser at sønnen Mads var født 1810 ifølge FT1865, så da burde du kunne finne ekteskapet til Andreas og Gunhild i Aas kirkebok.Det er også mulig at Mads hadde en eldre bror? Ihvertfall er Johan Fredrik nevnt før Mads Kristian i Frogn boken.Andreas og Gunhild hadde 8 barn, så noen av dem burde finnes døpt i Frogn Mini I 1816-1842. Likeledes konfirmasjonene.Sjekk alt, ikke minst fadderne til alle barna, så får du kanskje en pekepinn på hvor Andreas kom fra. Jeg ville også sjekket i Røyken, i tillegg til Hurum.Det var mye flytting frem og tilbake over Drøbaksundet!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

På Digitalpensjonatet, Døpte I Hurum 1871-1810; 1781 Hurum 23 9 1781 Andreas M E Ingebret Rasmussen Rød Marthe Andersd: RødDe to andre barna til Ingebret og Marthe er også døpt i Hurum, og med samme bosted, nemlig Rød.Det er litt av en jobb å klikke seg frem til fadderne til disse barna, men absolutt verdt et forsøk. Kan hende dukker det opp noe kjent når du sjekker fadderne i Ås eller Frogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

hei-hei! Tusen takk for tips. Jeg har ikke tenkt på kirkebøker i Aas. Har kun sett på Drøbak og Frogn. Var på arkivet i går uten hell, men nå må jeg ta en tur snart igjen og se på Aas.Tråla gjennom Hurum, men fant ingenting. Det var etter riksarkivture jeg fant dette i Fam. Search. Føler at den Andreas (I)Engebretsen dere sitter med og den samme jeg har funnet i Hurum er rett, men er jo ikke sikker. Hvis det er rett, har jeg funnet i Fam.Search at de giftet seg 1 dec. 1810, og at han er født 23 sept. 1781. SÅ jeg er fortsatt på stedet hvil om denne Andreas er min tip-tipp oldefar. Glad for den hjelp jeg får. TAKK Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.