Gå til innhold
Arkivverket

[#9383] Hva er en 'hofmand'?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

'Hofmand' Hans Jacobsen giftet seg på Kongsberg en gang på 1700-tallet (tror jeg, min amerikansike kontakt som spør, nevnte ikke årstallet). Spørsmålet hennes er: Hva var en 'hofmand'?. Umiddelbart tenker jeg på noe som har med det kongelige hoff å gjøre, men har også en magefølelse av at det betyr noe annet i denne sammenhengen, eller hva?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du sier ikke noe om hvor denne hofmanden kom fra, men kom han fra Kongsberg? Det høres unektelig litt kongelig ut, men jeg drister meg til å spørre om mannen kanskje var hovslager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hovmann/hofmann som opprinnelig betegnet en kriger,vel helst en rytter,som var i tjeneste hos en fyrste.Gjennom middelalderen ble imidlertid ordet i Danmark og Norge mer og mer benyttet som betegnelse for en fullmektig eller skrivekyndig person som var annsatt hos en øvrighetsperson,for.eks.hos fogden eller hos sorenskriveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.