Gå til innhold
Arkivverket

[#9385] Bruk av kirkesognets navn som etternavn


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg prøver å følge sporene bakover etter Gustav Strøm, han var en av bestefars inngifta onkler . I følge 1900 telling Kristiania , er han født rundt 1851 , fødested oppgitt Søndre Odalen . Den beste kandidaten jeg finner i 1865 i Søndre Odalen er f 8 februar 1851, og han heter ; Gustav Gundersen , familien bor da på gården Fulu lille i Strøm sogn. Og i 1875 bor familien i Kristiania , og bruker fortsatt Gundersen som etternavn. I 1885 er Gustav fadder og bruker da etternavnet Strøm .Jeg mener at det må være samme mann, men er det noen tradisjon for å bruke kirkesognet navn som etternavn. Hvorfor ikke bruke gårdsnavnet som etternavn . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg er ikke lokalkjent i Odalen, men kjenner fra bla. 'hembygda' til at sogn/kirke kan ha navn etter gard(er), f.eks. Balke her på Toten. Fra Odalen kjenner jeg til garder ved navn Sand i Sand sogn. Så kanskje bodde Gustav ei stund på garden Strøm i Strøm sogn - hvis noe slik finnes da?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Det er riktig som Rune skriver at det er en gard i Sør Odal som heter Strøm,så det er nok derfra han har tatt navnet :)Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du vil ganske sikkert finne de opplysningene du trenger for å få fastslått identiteten i de kommunale folketellingene for Kristiania fom 1905, enten i form av eksakt fødselsdato eller også eksakt fødested.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.