Gå til innhold
Arkivverket

[#9387] Borgund


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Dersom eg går inn gjennom Kommune på kjeldetidspunktet, Møre og Romsdal, ville eg forvente å finne Borgund, men det gjer eg ikkje. Noko lokalkunnskap fortel meg at eg skal prøve under Sula, og der finn eg det, men for dei utan lokalkunnskap er det verre. Altså: Inn med Borgund på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Egentleg, nei. Det er Sula som har arva Borgund sin identitet, medan Borgund har gått inn i Ålesund, så vidt eg veit. Men eg ser at det blir noko galt. Difor er no Borgund lagt til i bak Sula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest S. Wiborg

Borgund kommune ble sammenslått med Ålesund i 1967/68. Øya Sula, en liten del mht. innbyggertallet i det gamle Borgund, valgte deretter i 1977 å skille seg ut i en egen helt ny kommune med navn Sula. Majoriteten av innbyggerne i Borgund av det som var 67/68 kommunen tilhører nå Ålesund. Tidligere hørte også nåværende Giske Kommune (Valderøy, Giske og Vigra) innunder Borgund, det samme gjelder deler av Haram Kommune. Det blir helt misvisende å betegne alt dette som Sula. Selv med lokalkunnskapen i orden bar det galt av sted første gangen vi skulle søke, tanken på det var litt for fjern. Egentlig ville jeg heller lete under både Ålesund og Giske, men det er fint at det nå er rettet litt på og at Borgund i det minste kommer til syne bak Sula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.