Gå til innhold
Arkivverket

[#9408] Kan vi få bittelitt flere posisjoner i headingen å


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

boltre oss på? Det er ikke alltid så lett å få til en meningsfylt overskrift på den meget begrensede plassen vi har idag, jfr hvordan jeg får på pukkelen i brukerforum innlegg nr 9347 'Jens Jørgensen av Chri.as beste familier. Vilken?' fordi jeg ikke fikk frem at det var et gammelt sitat / ironien...Jeg mener ikke lange 'foredrag' - men kanskje at vi kan få fylle HELE ruten vi får opp til formålet, f. eks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har ein del som skal gjerast; dette er det eine. I tillegg har eg tankar om at ein skal kunna leggja inn søkbare stikkord i tillegg. Men det krev omorganisering av databasen og det krev litt tid og mental energi. Men det kjem nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No har du fått auka lengda frå 50 til 80 karakterar. Og då er det stopp. Søkbare stikkord kjem også ein av dagane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

for å flisespikke/kverulere/fremme det norske språk: karakterar? Du mener teikn, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Per Helge: Beklagar at dataspråket kom med. Men du forstod det no. Men eg kan også kverulera litt. Kva tid er det blitt godt språk å skriva eigenamn med små bokstavar? Me har alle vore lyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er høve til å 'kverulera' vidare på dette. For i omgrepet teikn, er ikke 'space' (mellomrom) med. Men i omgrepet 'karakter' er det så avgjort med ut frå definisjonen 'å kjenneteikne noko', m.a. eit 'hol' på lina som ikkje har noko synleg/følbart teikn. Difor meiner eg at 'karakter' er eit mykje betre omgrep andsynes ALLE datateikn, enn å nytte omgrepet 'teikn', som i røynda berre femner om dei som kan gjevast att som synlege eller følbare (jfr. Braille) teikn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Egennavn med små bokstaver er selvsagt ren beskjedenhet. Bjørns redegjørelse for karakter har muligens noe for seg, men et synonym til kjennetegn skurrer uansett for meg. dessuten kommer ordet avdet greske kharassein, som betyr å risse inn. Og man kan jo ikke risse inn et tomrom. På den annen side er ikke et tomrom et tegn heller. I mangel av et bedre forslag gjør jeg som biscuit i Ally Macbeal, og tar meg et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Sånn. Husker jeg ikke feil ble det i skrivemaskinns tidsalder brukt 'anslag' for å betegne antall tegn inkludert mellomrom i f.eks en avistittel. Når skrivemaskinmanusene skulle gjøres om til typografi måtte man huske på at m og æ tok opp 1,5 anslag, mens i, j, l, t, r (og mellomrom, tror jeg) bare tok opp 0, 5 anslag. Så hva med anslag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du er førti år for seint ut, per helge. Karakter var vel etablert då eg i 1968 børja ha noko med edb å gjera. Eg trur det er like greitt me held fram å bruka denne nemninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Heilt samd med Jan. Dessutan finn du ordet i Store Norske si ordbok m.a. med forklåringa (særleg innan EDB): 'skriftteikn' og 'skriftteiknplass'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.