Gå til innhold
Arkivverket

[#9409] Kan noen hjelpe meg?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne etterslekt etter Hans Torsen fra Vikedal i Rogaland. Hans hadde mange barn og jeg trenger opplysninger om noen av dem slik at jeg om mulig kan komme videre i jakten på forsvunne slektninger: De av Hans barn jeg trenger opplysninger om er:Marta født 1828 blir gift i Bergen og bor på Lille Solheim i Årstad sogn. Marta blir gift to ganger, andre gangen i 1877. Ingeborg født i 1844 blir også gift i Bergen med smedsvend Mons Andreas Larsen f. i Manger 26/9-1846. De fire søskenene fra Eikedalen reiser til Bergen omtrent på den tiden sogneprest Løberg blir nødt til å forlate embetet i Vikedal og flytter til Solheim i Bergen. I 1854 tar Tor utflytting og i 1856 følger Hans og Marta, lillesøster Ingeborg reiser i 1860, 16 år gammel. Gurå født 1841 gifter seg i 1864 i Vikedal med Erik Danielsen Stølsmark fra Vikedal. Han er tømmermann på skipsverft. Han arbeider ved skipsverftet i Hogganvik, dette går konkurs og i 1900 finner jeg han og Gurå på Stord der det var flere skipsverft. Jeg har fått opplysninger om at Gurå og Erik hadde mange barn. Margrete født 1846 gifter seg i 1873 på Sand i Ryfylke med styrmann Osmund Torjusen Tengesdal f.1846 på Sand. Han er skipsfører, de bor i Stavanger. Han kommer vekk på sjøen. Yngste søster til Hans, Siri født 1850 gifter seg i Vikedal i 1873 med Knut Pedersen Eggja Skjold. I 1875 bor de i Eikedalen sammen med Hans Torsen. Knut og Siri har 5 barn. Knut dør 40 år gammel i 1884. I 1898 flytter Siri til Bokn der hun gifter seg med bror til Knut, Lars Pedersen Eggja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må tilstå at jeg ikke fikk hele historien klart for meg, men jeg fant en Hans Torsen i 1865 på Ildsnæs grd. Vikedal. Han er 31 år og gift med Guraa Larsdt. Er det den Hans du ser etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Berit Som du ser så flyttet fire av søskene til Bergen en til Stord og noen ble i Rogaland. Jeg er interssert i å finne om det er etterkommere etter disse og hvor de evn. bosatte seg. Det er nok mulig å finne opplysninger i folketellingene fram til 1900, men så kan noen av brukerforum sine lesere kanskje ha bygdebøker fra de aktuelle områdene som går lengre frem enn til 1900 tellingen. På forhånd takk til alle positive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Terje Aarland:Bygdeboken for Vikedal er ikke utgitt enda.For ca 1,5 år siden var jeg i kontakt med hun (Beret Guldberg) som har overtatt det som E. Balle i sin tid omtrent fullførte.Dette går frem til ca 1865.Jeg fikk videre forståelsen av at det som Beret Guldberg arbeidet videre med, ville også inneholde tiden etter 1865.På Haugesund Folkebibliotek er 'utkastet', til det som E.Balle har gjordt, tilgjengelig for 'gjennomsyn'.Jeg kan se etter ved anledning hva jeg kan finne der.Men siden dette kun går frem til 1865, er det vel små forhåpninger om noen nye ledetråder derfra. Du kan gjerne kontakte meg på e-post: geir.eide@chello.no Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.