Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Margrethe  Simonsson

[#9414] Estnisitet-hva betyder-hva

Recommended Posts

Under mitt sök efter min fars 1.fru har jeg funnet estnisitet n%b%,hva betyder det?Jeg forliter meg på at noen av alle dyktige forskningsvenner vet bedre enn meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

På framsiden til de forskjellige folketellingene finnes lenker til forklaring av spesialtegn og forkortelser.% markerer overstrykninger i kilden. Dersom et ord eller en setning er overstrøket, markeres dette med % foran og bak det overstrøkne (f eks ’Peder %Hans%’).Nasjonalitet (Etnisitet)n norsk b blandet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

%-tegnene er spesialtegn som er brukt under registreringen, og betyr at det som står mellom %-tegnene er overstrøket i kilden. I ditt tilfelle er altså b overstrøket og erstattet av n.n betyr norsk etnisitet/nasjonalitet, mens b betyr blandet etnisitet/nasjonalitet. Se lenke til avkortingar fra framsida til 1900-tellinga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Frå inngangsida til teljingane finn du lenke til avkortingar. For etnisitet finn du at n betyr norsk, b betyr blanda. Du finn ogs ei lenke til spesialteikn. Der finn du at % betyr overstroke. Her har det først stått b for blanda; så er det stroke over og ein har sett n for norsk i staden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Her har vore hard konkurranse om å hjelpa deg, Margrethe. Eg tapte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja må hende at du tapte Jan,Men jeg har vunnet mye.Takk til dere alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.