Gå til innhold
Arkivverket

[#9414] Estnisitet-hva betyder-hva


Gjest Margrethe  Simonsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Margrethe  Simonsson

Under mitt sök efter min fars 1.fru har jeg funnet estnisitet n%b%,hva betyder det?Jeg forliter meg på at noen av alle dyktige forskningsvenner vet bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På framsiden til de forskjellige folketellingene finnes lenker til forklaring av spesialtegn og forkortelser.% markerer overstrykninger i kilden. Dersom et ord eller en setning er overstrøket, markeres dette med % foran og bak det overstrøkne (f eks ’Peder %Hans%’).Nasjonalitet (Etnisitet)n norsk b blandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

%-tegnene er spesialtegn som er brukt under registreringen, og betyr at det som står mellom %-tegnene er overstrøket i kilden. I ditt tilfelle er altså b overstrøket og erstattet av n.n betyr norsk etnisitet/nasjonalitet, mens b betyr blandet etnisitet/nasjonalitet. Se lenke til avkortingar fra framsida til 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Frå inngangsida til teljingane finn du lenke til avkortingar. For etnisitet finn du at n betyr norsk, b betyr blanda. Du finn ogs ei lenke til spesialteikn. Der finn du at % betyr overstroke. Her har det først stått b for blanda; så er det stroke over og ein har sett n for norsk i staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.