Gå til innhold
Arkivverket

[#9417] 'Sorte hull' - min oldemor Aline Johanne Iversdatter Nilsen


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Jeg vet (via bygdebøker og kirkebøker) at min oldemor Aline Johanne Iversdatter Nilsen bodde på Osterøy Hordaland - fra sin fødsel i 1872 og frem til konfirmasjon i Haus kirke i 1886. Jeg tror at en Aline Johanne Iversen - nevnt i kirkebok for Bergen i 1884 (som mor til et lite barn som dør) er samme person. Det er derimot et 'sort hull' fra den datoen og frem til hun dukker opp i Kristiania i 1904. Familieryktene sier så mangt, at hun forlot vestlandet med en teatertrupp, at hun ble kjent med Bjørnstjerne Bjørnson. Røverhistorier? Jeg vet ikke. Hvor kan jeg lete for å få svar? Damen var lur, hun byttet mellom etternavnene Iversen/Nilsen som det passet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, jeg vet ikke om hun er lur ang. navn. Hun gjorde vel som de fleste andre på den tiden. Faren het vel Iver Nilsen, og den gamle måten var Iversdatter som siden ble endret til Nilsen. Er det hun som ble født 16/12 1872-26/1 1873 Haus, foreldre Iver Nilsen og Anna Larsdt. (funnet i Familysearch). Barnet i Bergen som døde må vel kanskje ha vært det som ble f.11/10-23/10 1894 i Bergen, og ikke f. 1884 for da var ikke Aline konf. enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Vi snakker om samme person. Det stemmer med 1894 -trykkleif med 1884!Interessant at du fant min Aline i familysearch. Jeg har søkt der selv, men ikke oppnådd resultat. Hva har jeg gjort feil, tro?Takk for respons.Hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne dama har vi då leita etter før, for nokre år sidan - eller er det ei ny med same namn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Aline har vært på gjesting i forumet tidligere. Denne gang er jeg ikke på 'jakt' etter henne, men interessert i tips om hvordan 'svarte hull' kan tettes. Eksempelvis: jeg vet hvor hun befant seg i 1894 og i 1904.(Bergen/Kristiania). Folketellingen for 1900 gir null utslag på navnet hennes. Finnes det andre steder jeg kan lete?I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Fam.s. så skrev jeg bare Aline Johanne Iversdatter f/dpt. 1872 +-2 år og Norge. Hun kom opp som nr. 2 på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.