Gå til innhold
Arkivverket

[#9422] Foreldre til Maren Hedvik Bugge (sannsynligvis født i Valdres omkring 1675)?


Gjest Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Waagaard

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Maren Hedvig Bugge?Maren Hedvik Bugge var gift med Lage Pedersen Colding (død i Vesterbø), sønn av kapellan og senere sokneprest Peder Pedersen Colding i Valdres og Hallingdal.Peder var født i Danmark i 1612. Peder døde i 1648. Peder Pedersen Colding var gift med Dorte Knutsdatter visstnok fra Sverige, men mer vet jeg ikke. Peder Pedersen Coldings far Peder Hansen Colding var også sokneprest og prost i Aurdal kirka i Valdres. Peder Hansen Colding var sannsynligvis født i Colding i Danmark.Maren Hedvik Bugge var først gift med Lage Pedersen Colding og gift 2 gang med Nils Kristensen på Domholt i Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Familysearch finner du hun og mannen med aner under Ancestral File. Hun het Maren Hedvik Larsdatter Bugge. Bare søk på navnet hennes på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

BeritTakk for raskt svar. Jeg har ikke bruk familysearch tidligere, men andre søk programmer og har møtt Maren flere ganger født på samme tidspunkt men med blant andre Jens Bugge og Christine Dorthea Schielderup som foreldre. Jeg har heller ikke sett hele barnerekken til Lars Christensen Bugge før nå.Jeg er herved overbevist om at Maren Hedvik er datter av Lars Christensen Bugge. Igjen takk for svaret.Jeg vil bruke familysearch fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Peder Hansen Colding skal være sønn av den Hans Mikkelsen Colding som var sogneprest for Ribe Hospital og døde der 30. desember 1595 45 år gammel. Det er nok dermed sannsynlig at det var han som antok navnet Colding etter sin fødeby (Kolding), og kanskje ikke så sikkert at sønnen nødvendigvis var født i Kolding. Det var jo akkurat i siste halvdel av 1500-tallet at det ble mote for prester å anta slektsnavn etter fødebyen/stedet. Du har ellers blandet dødsår på far og sønn Peder. Peder Hansen Colding var sogneprest i Aurdal i 30 år til 1647, de senere årene også som prost i Valdres. Han må dessuten ha vært en meget dyktig forretningsmann og opparbeidet en for en landsens sogneprest helt utrolig formue, verdsatt til 40000 riksdaler i skiftet. Sønnen Peder Pedersen Colding var født 1612 men døde i 1686. Etterfulgte faren som sogneprest i Aurdal og prost i Valdres og Hallingdal prosti. Bygget videre på farens formue og var den suverent største jordeieren i Valdres, skal i følge en kilde ha eid over halvparten av alle gårder i Valdres. Peder Pedersen Coldings datter Johanna var forresten min 7xtippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Takk Per.Takk for informasjonen, informasjonen var nyttig. Jeg har nok sett tidligere at Colding prestene var noen store eiendomsbesittere i Valdres og Begnadalen, men det er greit at det er bekreftet.Det var nytt for meg at Peder Hansen Colding skal være sønn av Hans Mikkelsen Colding, Et nytt resultat av forespørselen. Når det gjelder årstallene som du nevner så er det min feil, jeg har sett litt skakt da jeg skrev spørsmålet, men takk for korreksen.Vet man noe om kona til Peder Pedersen Colding, Dorte Knutsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dorthe Knudsdatter omtales i en del kilder Dorthe Ourdal, men det er vel bare fordi hun bodde i Aurdal etter at hun var gift. Jeg har som du også sett en kilde som nevner at hun muligens var svensk, men det er også alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.