Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Berit M Gaarder

[#9426] Nils Christiansen, Stokke/Nøtterøy

Recommended Posts

Gjest Berit M Gaarder

Min forfader Nils Christiansen giftet seg på Nøtterøy med Alette Marie Jørgensdatter den 20. juli 1853. Nils var da 20 år, og oppgitt å være født i Stokke. Nils' far var Christian Andersen. En av forloverne het Christen Christiansen Norenberg u/ Stokke. Dette skal være en plass under Prestegården.I kirkeboken for Nøtterøy er Nils' flytting registrert den 7. juli 1853. Jeg har tolket fødselsdatoen hans til 17/7-1833.Jeg har funnet dåp for Nils, sønn av Christian Andersen og Rakel (?) Christensdatter i Stokke kirkebok. Nils ble døpt 11. august 1833, og han var født 17. juli.I Stokke bygdebok bind III, står det under plasser under Stokke prestegård: Norenberg br. nr. 12: Kristian Andersen g.m. Rakel Kristensdatter f. 1792 i Mandal. Barn: Nils f. 1833, Edvard f. 1836 og Kristiane Rebekka f. 1839. Kan dette være min Nils med foreldre og søsken?Videre finner jeg i folketellingen 1801 på en plass under Prestegården: Christian sønn av Anders Nielsen og Anne Erichsdatter. Christian skal være 5 år, dvs. født ca. 1796. Er dette Nils' far?Er det riktig at Nils' mor er fra Mandal?På forhånd takk!Berit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI på familysearch.org ble Rachel Christensdatter og Christian Andersen gift i Stokke 5. oktober 1817. Samme sted finnes barna Live Cathrine (1822), Andrine Amalia (1826), Nicoline Mathea (1829) og Christiana Rebekka (1839)Sønnen Christian Christiansen var i 1865 på Nornberg, 46 år gl (f. ca. 1819). Moren Rakel bodde samme sted og var 74 år gammel, født i Mandal.I 1801 var navnet Rakel desidert mest utbredt i Agder og Rogaland. Det er derfor liten grunn til ikke å tro at Rakel var fra Mandal-distriket.Ungkar Anders Nielsen Klaastad og piken Anne Erichsdatter Løche gifter seg i Stokke 16. juli 1776.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit M Gaarder

Takk for opplysningene. Dette skal jeg undersøke videre.Hilsen Berit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Sundelius

Hei Berit, kunne du sende en mail til meg? egil.sundelius@start.no 3160 Stokke !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.