Gå til innhold
Arkivverket

[#9426] Nils Christiansen, Stokke/Nøtterøy


Gjest Berit M Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit M Gaarder

Min forfader Nils Christiansen giftet seg på Nøtterøy med Alette Marie Jørgensdatter den 20. juli 1853. Nils var da 20 år, og oppgitt å være født i Stokke. Nils' far var Christian Andersen. En av forloverne het Christen Christiansen Norenberg u/ Stokke. Dette skal være en plass under Prestegården.I kirkeboken for Nøtterøy er Nils' flytting registrert den 7. juli 1853. Jeg har tolket fødselsdatoen hans til 17/7-1833.Jeg har funnet dåp for Nils, sønn av Christian Andersen og Rakel (?) Christensdatter i Stokke kirkebok. Nils ble døpt 11. august 1833, og han var født 17. juli.I Stokke bygdebok bind III, står det under plasser under Stokke prestegård: Norenberg br. nr. 12: Kristian Andersen g.m. Rakel Kristensdatter f. 1792 i Mandal. Barn: Nils f. 1833, Edvard f. 1836 og Kristiane Rebekka f. 1839. Kan dette være min Nils med foreldre og søsken?Videre finner jeg i folketellingen 1801 på en plass under Prestegården: Christian sønn av Anders Nielsen og Anne Erichsdatter. Christian skal være 5 år, dvs. født ca. 1796. Er dette Nils' far?Er det riktig at Nils' mor er fra Mandal?På forhånd takk!Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI på familysearch.org ble Rachel Christensdatter og Christian Andersen gift i Stokke 5. oktober 1817. Samme sted finnes barna Live Cathrine (1822), Andrine Amalia (1826), Nicoline Mathea (1829) og Christiana Rebekka (1839)Sønnen Christian Christiansen var i 1865 på Nornberg, 46 år gl (f. ca. 1819). Moren Rakel bodde samme sted og var 74 år gammel, født i Mandal.I 1801 var navnet Rakel desidert mest utbredt i Agder og Rogaland. Det er derfor liten grunn til ikke å tro at Rakel var fra Mandal-distriket.Ungkar Anders Nielsen Klaastad og piken Anne Erichsdatter Løche gifter seg i Stokke 16. juli 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.