Gå til innhold
Arkivverket

[#9427] Søker Aner til skomaker Johan Petersen, SEM gift med Johanne Marie Jørgensdatter


Gjest Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Waagaard

Johan var sannsynligvis født 25.09.1813 i Tønsberg, død 20.10.1876.Johan Pedersen ble konfirmert 19. søndag etter Trinitatis 1828 i Tønsberg, 16 år gammel. Foreldre avdødde Peder Johannesen og kona Lene Hansen (kirkebok nr 5 for Tønsberg, side 224-225 nr 16)Jeg finner Johan, født 25/9 1813 og døpt 3/10 11813 i Tønsberg. Moren var pike Lene Marie Johannesdatter, som utla til barnefar, Peder Ellingsen. Peder Ellingsen tjente som gårdskar hos kjøpmann Elisen (kirkebok for Tønsberg side 129)Som man ser er det ikke samsvar mellom ovennevnte opplysninger. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men jeg har funnet en Line Maria Johannesdatter som ble gift 11/1 1821 Sem med Christopher Hansen. Jeg lurte på om dette kunne være navnemiksing. Ved konf. kalles moren Hansen og faren Johannesen(hennes pikenavn). Er du sikker på at det ikke finnes 2 ganske like fødsler og konf. Jeg ville ihvertfall til annet er bevist tro på dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Berit Nok en gang takk for hjelpen. Du er aktiv og rask til å søke opp informasjon via forskjellig hjelpemidler.Jeg er enig i at det kan være navneforveksling ute å går og at du muligens har funnet et nytt spor. Det er også kanskje andre slektsinteresserte i Vestfold , Tønsberg- Slagen området som har kunnskap om dette og som er villig til å dele informasjon på dette området.Jeg kan gi en litt nærmere beskrivelse av hva jeg har funnet fra tidligere'Johan, født 25/9 1813 og døpt 3/10 1813 i Tønsberg. Moren var Pike Lene Marie Johannesdatter, som utga til barnefar, Peder Ellingsen, tjente som gårdskar for kjøpmann Elisen. En av fadderne var Anne Margrethe Johannesdatter (kirkebok nr 3 for Tønsberg, side 129).Dette er den eneste Johan Pedersen jeg har funnet døpt i Tønsberg fra 1811 til og med 1815. Jeg har ikke funnet ham utflyttet fra Tønsberg eller innflyttet til Nøtterøy, men disse listene er som kjent ikke fullstendige. Jeg har ikke funnet at Johans foreldre giftet seg de nærmeste årene etter hans fødsel, så opplysningen ved hans konfirmasjon - om at de skulle være gift - kan være et glipp.'Hvis den nye informasjon settes inn i ovennevnte sammenheng, så vil Lene Marie Johannesdatter og Peder Ellingsen være far til Johan. Hvis det er den samme Line Maria Johannesdatter som giftet seg med Christopher Hansen i 1821, så betyr det at Lene Marie var gift ved konfirmasjonen (informasjon om at de var gift var riktig ) men ikke med Johans far. Det var kanskje greit å holde denne informasjon for seg selv, men hvordan aksepterte kirken dette i 1828? Er det flere synspunkter på dette?Tilslutt, er det noen som har kjennskap til Line Maria Johannesdatter som giftet seg 11/1 1821 i Sem med Christopher Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.