Gå til innhold
Arkivverket

[#9428] Hvem er tømmersvenn Georg Johannesen Bernstein på Saltverket?


Gjest Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Waagaard

Johanne Marie Georgsdatter (Jørgensdatter) ( 14 1/2 år gammel) ble konfirmert 7/7-1826 i Sem og født på Saltverket 12/5 -1812 og døpt 18/5 - 1812 i Slagen kirke. Foreldre Georg Johannessen (Bernstein) og Anne Maria Andersdatter (Fadum) (kirkebok nr 113 for Sem, side 96) og (kirkebok nr 5 for Sem, side 297-298 nr 24).Anne Maria Andersdatter Fadum ble gift 6/12-1810 i Slagen kirke, Sem med tømmersven Georg Johannesen Bernstein (kirkebok for Sem, fol. 14b).Georg og hans familie antas og ha bodd ved folketellingen 1801 under Saltverket. Tømmermester Johannes Hansen, 53 år, kona Karen Dorthea Rose, 45 år. Begge gift for første gang. Barna ved folketellinga: Georg Christopher (16 år), Magdalena Maria (14 år), Dorte Kistine (10 år), Hans Rose (4år) og Idde Kistine ( 2 år). Det er her antatt at Georg Christopher er identisk med Georg Johannesen Bernstein.Er det noen som kjenner Georg Johannesen Bernstein og mulige aner ville jeg være takknemlig for å få nærmere informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være Georg Christopher Bernstein 'Johannesen' 16/10-31/10 1784 Modum, foreldre Johannes Hansen og Karen Dorthe Bogen. Funnet via Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Berit,Nok en gang takk for hjelpen. Jeg har tidligere hatt kontakt med Jens Petter Nielsen på dette spørsmålet og han mente at det var Bernstein familie på Kongsberg, men vi kom ikke lenger der. Modum er jo ikke så langt borte.Du er flinkt til å bruke familysearch ser jeg. Jeg forsøkte også på Bernstein, men lyktes ikke å finne denne. Fant riktignok mange andre.Jeg vil følge opp det nye sporet som du har funnet. Kanskje er det andre på nettet her som har informasjon om Bernstein og Johannes Hansen på Modum.Tilslutt, Karen Dorthea Rose brukte navnet Karen Dorthea Karhoff ved barnedåpen til yngste datteren Idde Kristine, dpt 13/5 - 1799 i Slagen kirke, Sem.Nok en gang tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Jeg har fulgt opp tråden fra Berit gjennom Familysearch og har funnet følgende:Magdalene Maria Johannesdatter født 18/7 1787, døpt 29/7 1787 på Modum, far Johannes Haaaansen, mor Karen Karhof,Dorthe Kristine Johannesdatter født 5/12 1790, døpt 19/12 1790.på Modum. Far Johannes Hansen og mor Karen Karlosdatter (Karlsdatter?)Ide Kristine Johannesdatter, døpt 13/5 1799 i Slagen, Vestfold. Far Johannes Hansen og Karen Dorthea Karhoff Hans Boye Johannesen, født 12/10 1796, døpt 16/10 1796. på Modum. Far Johannes Hansen og mor Karen Karhof Det er således ganske sikkert at Johannes Hansen bodde på Modum før han flyttet til Saltverket og at Berit har funnet riktig familie..Johannes Hansen skal være født ca 1748 og sannsynligvis gift med Karen Dorthea ca 1780-1784, Jeg har søkt etter disse i Familysearch uten å lykkes tilsvarende. Er det noen som har informasjon om Johannes Hansen, han var Tømmermester på Saltverket ved folketellingen i 1801. Når det gjelder Karen Dorthea så har hun brukt flere forskjellige navn ved de forskjellinge anledninger. Karen Dorthe Bogen i 1784, Karen Karlsdatter i 1787, Karen Karlsdatter i 11790, Karen Karhof i 1796, Karen Dorthea Karhoff i 1799 og tilslutt Karen Dorthea Rosedatter i 1801 ved folketellingen. Karen var 45 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Med ganske sikre holdepunkter for at Johannes Hansen (Bernstein) bodde på Modum i alle fall 1787-1796 og deretter ble tømmermester ved Saltverket i Slagen, er det vel ikke usannsynlig at han i tiden på Modum arbeidet ved Blåfargeverket? Driften her kom vel skikkelig i gang først på 1780-tallet og det kunne vel saktens trenges en tømmermester. Det kan i alle fall være en idé å lete etter opphavet til denne familien blant bergverkene i Buskerud, Vestfold og Nedre Telemark.Konas slektsnavn, Karhof, bør jo kunne gi noen holdepunkter. Hvis vi spesielt leter etter bergverks- eller industrifolk fra den aktuelle tiden, finner vi at en Jens Willemsen Karhof var forvalter ved Bolvik Jernverk i Grenland 1743-1753. Kanskje dette kan være et spor?Til slutt nevner jeg at det arbeidet en Jacob Martin Bernstein ved Kongsberg Sølvverk i 1732. En kilde sier at han var født i Hamburg ca. 1713, og familien må være kommet til Kongsberg rundt 1720. Dette kan jo være f.eks. være en farbror av Johannes, men andre sammenhenger er sikkert like sannsynlige. Bernstein er ikke et spesielt sjeldent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Dette var nyttig informasjon. De synspunktene som Knut Bryn har, samsvarer med de antagelsene som ble gjort tidligere med hensyn til arbeide i gruvevirksomheten i Kongsberg, Nedre Buskerud uten at jeg kom videre med det. Takk skal du ha for den flotte informasjonen.Det er sikkert flere som har aner i dette bergverksmiljøet på Kongsberg og Modum. Er det noen av dere som har kommet over Bernstein navnet eller Karhof navnet i dette tidsrommet som kan føre dette ennå et skritt videre framover. Jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt mere på Fam.s. og funnet, Ancestral file, Johannes Hansen gift med Karen Bernhoft med barna Hans Boye 12/10 -16/10 1796, Cathrine 18/4 1790 og Hans 7/7 1793. Kan se ut som om det er denne familien. Jeg tror han kommer fra Kopland. Skrev det ikke ned i farten, men du finner det sikkert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Er det ellers kilder utenom Sem kirkebok til arbeidere ved Vallø Saltverk ca. 1800? Er det arkivert materiale om ansatte på verket? Jeg har også forfedre som finnes i 1801-folketellingen som arbeidere på Vallø Saltverk. De er saltkoker Micael Johannesen 32 år og hustru Berte Evensdaatter 37 år. Det yngste av de tre barna som er oppført i FT1801, Maren Kirstine Michelsd. 1 år er min tipp-tippoldemor. Har foreløpig ikke kommet lenger på deres opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.