Gå til innhold
Arkivverket

[#9432] Omstrefer fra Spydeberg, Østfold.


Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Andersen

Er det noen som kjenner til:ANDREAS THORESEN f.1832 i Spydeberg?Han oppholt seg mye i Grue på Hedmarken.Hilsen: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Hogne Holst

Etter litt leting i Spydeberg kirkebøker har jeg dessverre ikke funnet noen kandidater som passer. Har sett igjennom tidsrommet 1828 - 1835. Hvor har du sett at han kom fra Spydeberg (og fødselsåret)? Vennlig hilsen Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

På LDS har jeg funnet en Andreas Thorsen f. 18.Aug 1831 i Rødenes i Østfold. Foreldre Thor Jensen og Gunild Svendsdr. Andreas kan ofte være skrevet Anders f.eks. så navnene kan avvike, særlig på LDS. Har du ikke flere holdepunkter? mvh Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Hei Takk for svar.Når min bestefar Anton Julius Andreasen blir født den 28-03-1869 i Grue er faren Oppført som Omstrefer født i 1832 i Spydeberg.Han blir døpt den 25-04-1869, Kirkebok for Grue 1858-1880. Fol.69 nr.43.På forhånd takk. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Finner følgende i Spydeberg kirkebok. Konfirmerte i Spydeberg krk 30.4.1848: Andreas Thorersen, f. 7.1.1826, fødested Vestbyplass, foreldre Thorer Andersen (Andreasen?) og pige Elen Johannesdatter. Leter videre under døpte i samme kirke: Født 7.1.1826, døpt 15.1.1826, Andreas, moderen Elen Johannesdatter Fierdingen, og ??? Thorer Andreassen Finsrud i Skiptvet. Faddere var Ingeborg Kielstad, Mari Kios, Johannes Kielstad og Didrich Kiosplassen. Har ikke funnet Andreas i utflytterlistene. Mulig kan dette være riktig person. NB: under merknader i konf.listen står noe om 'optaget i fattighuset'. Veldig liten skrift og vanskelig å tyde. mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg skal gjøre et forsøk på å finne denne personen i noen av fantefortegnelsen (1845-1859-1862) skrevet av Eilert Sundt...Jeg kommer tilbake med svar når jeg har funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Til Hogne og Kai takk for hjelpen så langet. Innlegg 4129 er også Andreas Thoresen søn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Hei...Vet du hva konen til denne Andreas Thoresen het?Jeg har nemlig funnet en persone som het Andreas Thorsen Florevaag i fantefortegnelsen fra 1859...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Hei.... Hun heter Karen Johannesdatter f. 29-11-1835 på Bjørnstad plass,Grue Hedmark.Henes far/ mor og søsken er omtalt i Brukerforumet 4514.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai. Om du har funnet den samme kandidaten som meg 1859, er det nok den Anders/Andreas Thorsen som diskuteres i 10451 - Valborg-Anders.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei ØysteinVet ikke om dette hjelper deg så mye, men jeg har funnet en bror av Anton Julius, MARTIN, f. 18.01.1873 på Berget, Grue, HE, døpt 16.02.1873 i Grue Krk., HE og konfirmert 30.09.1888 i Grue Krk., HEHans foreldre: Omstreifer Andreas Thoresen og Karen Johannesdatter BergetMARTIN Andreassen blir viet på Eiker sorenskriverkontor en eller annen gang før 1897 ( i følge kirkeboke for Svelvik, VE) med Anne Maria Johansdatter (av 'Lenafølget'), f. 1870 i Øvre Eiker. De fikk en sønn: NILS ANTON den 17.05.1897 i Øvre Eiker, BU og døpt 25.07.1897 i Bakke Krk., Øvre Eiker, BU. Han dør den 30.12.1897 i Haakonsgården, Svelvik, VE og gravlagt på Svelvik kirkegård den 07.01.1898Ellers har jeg desverre ikke noe på foreldrene til Andreas Thoresen eller Karen Johannesdatter Berget, men følger debatten videre.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Hei IngerVet du vor lenge MARTIN og ANNE var gift døde hun eller ble de skilt?Martin er oppført som gift i Ullensaker i AKERSHUS den 29 aug 1897.Mvh.Øystei Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei ØysteinNei, jeg vet ikke noe mer om denne familien, annet enn at jeg har slekten til Anne Maria Johansdatter tilbake til før 1750. Men desverre ikke noe etter 1897.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg tror ikke vi skal blande sammen Andreas Thorsen av Florvaag-følget med Andreas Thoresen i Spydeberg. De er to forskjellige personer selv om de ikke er langt fra hverandre i alder. Jeg har en opplysning som gjelder Andreas Thoresen (Skasberget), og som må være vår mann i Spydeberg. Han ble kalt 'Finnegubben', var f.1815(?) i Spydeberg(?), konf. i Spydeberg(?), død 29-11-1908. Dette bør kunne sjekkes. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

hei jonnytakk for svardu skrev at Andreas Thoresen (Skasberget) død 29-11-1908vet vor ?Beste hilsener Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.