Gå til innhold
Arkivverket

[#9436] Sommerbakk, Evenes eller Løddingen.


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Jeg søker etter etterkommere etter Petter Andersen f. 1870 og Ane knudsen f. 1869 på Djupaas i Ofoten.(Evenes) Jeg tror Petter og Ane kjøpte en gård som het -eller som de kalte for Sommerbakk , senere tok de gårdsnavnet som etternavn. En av deres døtre Anne Andrine Sommerbakk,f.1906, d.1996, fortalte at hun kom fra Lødingen, jeg kan ikke finne gården hverken i Lødingen, eller i Evenes der Ane kom fra (Djupaas).Jeg finner Petter og Ane på farsgården hennes i ft 1900. med noen av Anne Andrines eldre søsken.Kan noen hjelpe meg å finne navn og fødselsdato på de andre søsknene og eventuelle etterkommere. Og hvor gården Sommerbakk ligger dersom den eksisterer fremdeles.Dersom noen har opplysninger bakover i tid også, er det òg av interesse,har noe, men ikke mye.Håper på god hjelp. MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Postliste for 1972 sier at Sommerbakken, kan ligge på følgende steder Ballangen postnummer 8540 ballangen Ballangen postnummer 8570 Revelsøy Evenes postnummer 8534 Lilland Bogen Ofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Otto! Men etter det som er blitt meg fortalt skal gården hete Sommerbakk. Ikke Sommerbakken. Har funnet Sommerbakken, men ennå ikke Sommerbakk. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Norsk stedsfortegnelse står Sommarbakken og i parentes Sommerbakk, med adresse (1972) Karlstad i Målselv.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Gården Djupaasen lå i Evenes (nå : Ballangen kommune). Både Petter og Ane var født i Tysfjord. I ft. 1900 fins de (2456) og (2457). Deres barn (innen ft. 1900) Anders Pettersen f. 1897 (f.Lødingen Nor) og Petter Pettersen f. 1899. Det er vel det samme som du har funnet. Noen opplysninger vedrørende navnet Sommerbakk fins ikke. Strøket Djupåsen lå på grensen av kommunene Evenes, Lødingen, Tysfjord. Men jeg husker fra min oppvekst flere familier som kalte seg Sommerbakk i Ballangen. Nå når vi har passert år 2000, må vel kirkebøker eller folketellinger av nyere dato kunne offentliggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Sommerbakk ligger i Efjorden, ca 3 km forbi det gamle ferjeleiet Forsa. Jeg tror gården nå er fraflyttet. Den er uten vei. Jeg har følgende barn til Petter Sommerbakk: Anders Kornelius f 25/5-1897 dp 18/7-1897 Evenes død 11/7-1989 gr Ballangen Petter Nikolai f 10/12-1899 dp 22/3-1900 Disse er de eneste som er døpt i Evenes. Det skal være to til: Knut og Berg som jeg ikke vet noe mer om. Disse må være døpt i Lødingen. Anders og Nikolai var begge gift, og jeg har registrert 2 barn på hver, født 1928-1936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Tusen takk for alle svar! Dette begynner å hjelpe.Hans-Petter! vet du om Sommerbakk også kalles Sommerbakken? Har du navnene på etterkommerne til Anders og Nikolai? Petter Sommerbakk og Ane hadde også ei datter Anne f.ca1906. muligens også flere barn.Dersom noen har tilgang til bygde-/ slekts bøker for området og kan undersøke saken vil det være flott. Har selv lånt gårds og slektshistorie for Lødingen, Tjeldsund og Tysfjord, men ingen av gårdene Djupaasen eller Sommerbakk er nevnt der, så de hører vel til under et annet område.Takknemlig for all hjelp. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Anders Sommerbakk gm Josefa Pauline Marie Danielsen f 11/8-1903 Lødingen død 22/6-1982 begr Ballangen. Gift 1935 Lødingen Barn: Anny Johanna Kamilla Sommerbakk f 7/5-1935 hjemmedøpt 15/5-1935 bekreftet 4/7-37 Ballangen Oddvar Henry Johan Sommerbakk f 24/7-36 dp 4/7-37 BallangenNikolai Sommerbakk gm Antonie Emilie Hansdtr f 1895 Sommerset i Lødingen Barn: Halfdan Kasper Andreas Sommerbakk f 23/8-28 dp 21/6-29 Ballangen Nordmann Annar Sommerbakk f 26/2-30 dp 31/8-30 Ballangen Kilder: Klokkerbok Ballangen og gravsteiner Ballangen Sommerbakk tilhørte tidligere Lødingen, nå Ballangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Under gårdsmatrikkelen 1886 (RHD), finnes gården Langstrand matr. nr.76 og gårdsnr.56, bruksnr. 1, løpenr.144a Langstrand nedre og bruksnr.2 løpenr.144b Sommerbakken. Bruker for Sommerbakken er Lars Sjursen, i Ft. for år 1900 er Bertheus Johnsen med sin familie bosatt der.Dette er de 2 innerste gårdene i Efjord og ligger ca. 15km i luftlinje fra Forså.På et kart utgitt av Statens kartverk står angitt Sommarbakk.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.