Gå til innhold
Arkivverket

[#9437] Emil Karlsen, født 1858, Kristiania


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Jeg søker informasjon om foreldre til Emil Karlsen, født 1858 i Kristiania. I 1900-tellingen bor han med konen, Agnes Othilie (født Werner) og tre barn i Kristiania. Jeg finner ham ikke igjen i 1865- og 1875-tellingen. Heller ikke på fam.search (men her finnes informasjon om en av døtrene hans, Ragna Marie Karlsen). Jeg skulle også veldig gjerne ha visst noe om Emil sitt lange USA-opphold. Han 'stakk av' av fra kone og barn, og jeg tror ikke noen hørte noe fra ham før han som pensjonist returnerte til Norge. Han bodde da visstnok - fram til sin død - på et hjem for eldre på Lysaker. Jeg vet ikke når han dro til USA og heller ikke når han døde. Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva med Kristian Emil Carlsen? (Står som Carl.*)7 år i 1865 tellinga, foreldre. Far Karl August Kristoffersen er fyrbøter fra Hobøl, og mor Maren Sofie Carlsdatter er fra Moss. Bosted Nordbygaden 48.Ellers finnes det 2 Emil, en hvor farens navn ikke kan leses, og en annen hvor faren er død. Ingen av disse står oppført med etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg har vært litt i stuss på om Emil har hatt flere fornavn, og han du har funnet fram til kan nok være en 'kandidat'. Men ettersom han jeg leter etter bare nevnes som Emil både i 1900-tellingen og i forbindelse med den informasjon som gis om datteren på fam.search, så heller jeg etterhvert til at han bare har hatt ett fornavn. Den ene datteren hans har Emilie som mellomnavn og sønnen har Emil som mellomnavn, så varianter av Emilnavnet er sterkt representert i familien. Jeg skal se litt nærmere på tipsene dine. Tusen takk. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Ørvig

Jeg er fremdeles ikke kommet lengre i letingen etter min oldefar, Emil Karlsen, og løfter derfor dette innlegget opp i håp om at noen kan hjelpe meg videre. Siden mai-2002 har jeg både kontaktet familie, Frelsesarmeen og Statsarkivet i Oslo.Jeg har klart, via omveier, å få kontakt med ett av Emils gjenlevende barnebarn. Hun kunne fortelle at hennes far (Emils svigersønn) på ett eller annet tidspunkt hentet Emil hjem til Norge fra USA. Dessverre hadde hun ikke mer informasjon å gi og kunne heller ikke huske noe årstall for når Emil kom tilbake til Norge (dette er en dame på nærmere 90 år). Ett annet familiemedlem besøkte Emil på Frelsesarmeens hjem på Lysaker en eller annen gang i perioden 1945-1950. Emil ble altså en gammel mann. Problemet i denne saken er at min egen del av familien brøt tvert av med denne ”grenen” rundt 1925. Dermed sitter min familie med svært lite informasjon.Jeg har også kontaktet Frelsesarmeen som har vært svært behjelpelige til tross for at de vanligvis ikke prioriterer denne slags ”etterlysninger”. Dessverre viser det seg at de ikke har noe arkiv etter hjemmet på Lysaker.Statsarkivet i Oslo kom heller ikke med ny informasjon, men forundringen min var stor da de viste til dødsfallsprotokollen etter Emils hustru, Agnes Othilie Karlsen (født Werner). Utdraget, limt inn nedenfor, viser at Agnes døde i 1910 og at hun var enke. Men det var hun jo slett ikke!!!”Oslo skifteretts dødsfallsprotokoll nr. 5 (1909-1911) - rekke C (avd. II): df. 92/1910: enke Agnes Othilie Carlsen, 59 Aar, død i Enebakveien 19, efterlater 4 Børn hvorav 1mindreaarig. Eier intet.”Statsarkivet opplyser ellers at Emils fødested ikke er nevnt i kirkeboken da hans datter døpes i Paulus menighet i 1891. Videre at de trenger menighet og årstall for å finne vielsen til han og Agnes. Disse opplysningene har ikke jeg.Jeg har riktignok funnet en potensiell Emil Karlsen på FamilySearch. Søk på tellingen for 1865 Vestre Aker viser denne familien:Lenke Men jeg må jo på en eller annen måte få bekreftet at dette er den Emil jeg leter etter. Det jeg lurer på nå er hvor jeg kan henvende meg videre for eventuelt å få denne bekreftelsen. OG: om der skulle være noen som har mulighet for å sjekke hva som eventuelt står om Emil Karlsen i tellingene for Oslo (Byarkivet i Oslo) i perioden mellom 1920 og 1940. For er det ikke sånn at en kan få tilgang til disse tellingene. Selv er jeg sjelden i Oslo.Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

2 gifte Emil Karlsen emigrerte alene fra Kristiania: Emil Karlsen 30 år til Worcester 4/8 1887 og EK. 44 år til Canada 7/4 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Anne. Har du prøvd å skrive en mail til Byarkivet i Oslo? De er veldig behjelpelige der, kanskje de kan sjekke de aktuelle tellingene for deg. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hei og tusen takk til Berit og Nina. Emil som emigrerte til Canada i 1902 kan være en mulig kandidat (den andre er det ikke - ettersom Emil og Agnes må ha fått sitt 4.de barn etter 1891). Jeg vet så lite om emigrantenes reiseruter. Når Canada var reisemål - er det da naturlig at reisen har gått direkte dit?I første omgang prøver jeg med en e-post til Byarkivet. Tar mer enn gjerne imot flere tips. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.