Gå til innhold
Arkivverket

[#9466] Tiendepengeskatten (1521)


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Tiendepengeskatten er ein av få førreforamtoriske kjelder som knytter personnamn til gard og formuestilhøve.Eg har skjønt det slik at folk skulle betale ein tidel av formuen i ein slags ekstraskatt. Korleis vart formuen utrekna? Vart skatten innkrevd over heile landet?Er det nokon som kan tilrå litteratur med nærare opplysningar om tiendepengeskatten - slik at eg kan forstå meir av skattelistene når eg les i dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Holmsen, Andreas og Johannes Buset. 'Meir om tiend-skattemanntalet 1520 [spørsmål frå Buset, svar frå Holmsen].' Heimen 9 (1952-1954): 492-495.Holmsen, Andreas og Rasmus Buset. 'Tiend-skattemanntallet 1520 [spørsmål frå Buset, svar frå Holmsen].' Heimen 9 (1952-1954): 438-441.Dybdahl, Audun. Tiendepengeskatten 1520 som kilde til formuesforhold i det nordafjelske Norge. Nordland Distriktshøgskole, Samfunnsvitenskapelig fagseksjon, Rapport 1981 : 6. Bodø: Nordland Distriktshøgskole, Samfunnsvitenskapelig fagseksjon, 1981.Sandnes, Jørn. 'Er manntallet for tiendepenningskatten 1520 (–21) fullstendig?' Heimen 12 (1961-1963): 253-257.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du finner også en rekke artikler omg tiendepenningskatten i Norske historikere i utvalg, bind V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk skal de ha. Neste stopp blir biblioteket. Kjenner nokon forresten til om enkeltgjenstandar som vart innlevert i denne skatten finst bevart? Museumsbesøk er jo en fin sommarsyssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg trur det skal vera vanskeleg å finna einskildgjenstandar som kan knytast til denne spesifikke skatteinngangen.Elles kan eg supplera ein del litteratur:Bjørkvik, Halvard. 'Tiendskattemanntalet 1520(21) som historisk kjelde.' Heimen 13 (1964-1966): 553-565.Dybdahl, Audun. 'Tiendpengeskatten 1520(21) nok engang. Hans Knudssøns manntallslister for Søndre Sunnmøre, Nordfjord og Finnmark.' Heimen 16 (1974): 233-244.———. 'Tiendpenningskatten 1521/22 som kilde for vurdering av bosetning og folketall i Nord-Norge.' Heimen 15 (1971): 299-311.Myklebust, Ivar. 'Kan skattelistene frå tida omkring 1520 nyttast til utrekning av tal av brukarar eller av folketal i Noreg før reformasjonen?' Heimen 12 (1961-1963): 353-357.Dei fleste av desse arbeida kan slik Sissil er inne på finnast, for det meste i utdrag, i Norske historikere i utvalg. Her kjem fullstendig referanse til den også:Sandnes, Jørn (red.). Nye middelalderstudier: Bosetning og økonomi. Norske historikere i utvalg, bd. 5. Oslo: Universitetsforlaget, 1981.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Forlenger denne tråden i stedet for å begynne på nytt:Er Tiendeskatten trykt noe sted, evt hvor finnes den enklest tilgjengelig?(det er Vestfold og nedre Buskerud jeg er mest interessert i)mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Regnskaps- og skattelistene 1518-22 er ikke bevart for Østlandet. De bevarte delene er trykt i ''Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16de Aarhundrede'', bind I-III. En liste over arkivstykkene er trykt i katalogen ''Riksarkivet: Arkivregistraturar 4. Rentekammeret, Lensrekneskapar'', bind II (Oslo 1983), s. 407 ff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Tore har nok rett når det gjelder Østlandet, men det kan jo være verdt å nevnte at Audun Dybdahl i fjor ga ut boka 'Tiendepengeskatten som kilde til folk og samfunn ca. 1520. Med alle skatteytere fra Sunnfjord til Namdalen.' ISBN 82-519-2021-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Artig at denne tråden kom opp att. Eg fekk låne både dei trykte skattelistene Vigrust nemner i (7) og bøkene om tiendepengeskatten på biblioteket. Opplysningane brukte eg som grunnlag for ein artikkel som vart trykt i Årbok for Helgeland 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.