Gå til innhold
Arkivverket

[#9469] Ise som fornavn - lovlighet


Gjest Robert Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Sveen

Vi ønsker å døpe piken vår for Ise. Iht navneloven er det såvidt vi forstår slik at det som utgangspunkt ikke er adgang til å benytte fornavn som også er slektsnavn. Iht SSB er det 9 i Norge som har Ise som mellom/etternavn. Det er følgelig mulig at vi vil få problemer med å få godkjent navnet. Vi øsker dog å søke, og det er flere fohold som taler i vår favør:De med Ise som mellom/etternavn er etter det vi har fått opplyst flesteparten (mulig alle) innvandret. (Ise er også et stedsnavn så det er mulig at noen har navnet derfra.)Iht SSB er det 3 stykker i Norge med navnet Ise som fornavn i Norge pr i dag. To eldre og et barn. Dersom disse er døpt i Norge, hvilket er trolig, så er dette selvfølgelig i vår favør men det er trolig ikke nok i seg selv. I tilegg har vi funnet ut at det i Sverige er 21 med Ise som fornavn hvorav 12 med Ise som førstenavn, mens det i Danmark er 6.Så til det vi ber om hjelp til: er det noen som kjenner til bruk av navnet Ise fra 'gammelt av'? Dette kan vise tradisjon i Norge. Eller er det noen som forøvrig kjenner til historien til navnet eller annet vi kan bruke i en søknad?Alle innpill mottats med takk.Vibeke&Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Landsfemnande søk i ft 1801, 1865, 1875 og 1900 ga ingen treff med berre 'Ise' som førenamn eller mellomnamn (som vel òg er inkl. i førenamnsøk, i alle høve i dei siste teljingane). Derimot fanst det som forstaving i t.d. Isebelle osb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

I Sogn og Fjorande er navnet Ise brukt som gårdsnavn i 1865. Forøvrig finnes også Ise på Isebakke utenfor Halden, Gamle Berg kommune.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg har ein kjenning som heiter Ise. Ein mann i førtiårsalderen. Ifølgje www.ssb.no (navnestatistikk) er det 6 menn som heiter Ise i Norge idag.Eg er samd i at Ise er eit flott namn, sjølv om eg stussa første gongen er høyrde det. Men guttane leier 6-3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Norsk personnamnleksikon har berre Isa, som kortform av Isabella og delvis Lovisa. 'Sjeldan'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

dersom seks menn døpt her i landet etter at navneloven kom, heter ise, og folkeregisteret ikke tror navnet vil være til ulempe for jenta di senere, skal det godkjennes, så vidt jeg kan forstå. hilsen pappaen til søstrene Engel og Yme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Sveen

Kjære Bjørn, Inger, Knut, Aase og Per Helge. Takk for nyttige innspill. Mest overaskende var nok at Ise også er et mannsnavn. Det falt oss ikke inn å søke engang. Klokelig, tror jeg, lot vi være å nevne det i søknaden. Nå er søknaden i alle tilfelle sendt og vi krysser fingerene.Takk Vibeke&Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei,har truffet på navnet i én sammenheng: I Vestre Porsgrunns kirke døpes 14.søndag e.trin. 1796 Vetle Haraldsen Sølie og Maren Kirstine Reiersdatters barn ISINE BERTHEA. Denne datter kalles alltid senere ISE BERTHEA VETLESDATTER,og døde 1863 i Porsgrunn etter ekteskap fra 1825 med Torjer Johnsen. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

God kveld.Bare for morroskyld vil jeg få nevne at Ise, er et sted i Østfold også(nær Sarpsborg)-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Kanskje litt på siden av spørsmålet, men Torkil Liers opplysning om at Isine Berthea senere i livet ble kalt Ise er i og for seg ikke et uttrykk for at navnet var offisielt godkjent. Ise i nevnte sammenheng var vel først og fremst et kjælenavn? Men: Dersom Ise var det navnet som ble brukt om henne i offisielle dokumenter senere i livet, kan det kanskje argumenteres for at det har oppnådd en viss selvstendig status som kvinnenavn likevel?Det er jo heller ikke uvanlig at kjælenavn etter hvert blir til egne navn. Navnebøkene er fulle av slike eksempler.Jeg finner også seks menn kalt Ise til fornavn på SSB, men når det står at 'tre eller færre' kvinner har navnet, kan det bety både null, én, to og tre. Ut fra statistikken slik den vises på SSB's nettside, er det derfor mulig at Vibeke og Roberts Ise blir den første, eller endog opptil den fjerde jenta med det navnet. Pent navn, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.