Gå til innhold
Arkivverket

[#9475] Ane Nilsdtr.f.ca:1805 Lie Voss.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Ane Nilsdtr.f.ca:1805 Lie Voss (kansje Evanger) gifter seg på Askøy 23/4-1828 med Svend Jens Olausen. Er det noen som kjenner foreldrene hennes? Finner under gifte på Voss Nils Torjusen Lie og Marita Endresdtr.Lie gift 23/6-1795,kan disse være foreldrene? 1801 bor paret ikke på Lie.Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Har sett litt på saken. I 1801 finner du Niels Torgjersen 39 år og Marita Endresdattter 39 år, begge i 1. ekteskap samme med barna Marita 2 år og Brita 2 år på gården Qvitne på Voss. Niels og Marita dør ikke på Askøy, så de flytter tydeligvis ikke dit. Fant imidlertid Ane Nilsdatter død i 1870 på Haugland. I 1865 fant jeg henne og mannen i Strusshamn. Jeg ville ha funnet evt. et skiftet etter foreldrene, det er den sikre veien for å bekrefte evt. slektsskap. Fant ingen andre gift på Askøy som kan være søsken av Ane. Også dåpen er en sentral kilde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I følge Band III av Kindems Vossabøker bor Nils Torgeirson og Marta Endresdtr. på garden Qvitne i Raundalen. De har disse barna : Marta f. 1798, Brita 1799, Torjus f. 1801 og Sisselja f. 1806. Ingen ved navn Ane. Kan heller ikke finne henne under noen av Lie gårdene.MVH. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

2. pinsedag 1807 døpes Niels Larsen og Kari Sjursdtr. Lie`s datter Anna i Evanger sogn.26. juni 1803 blir Niels Larsen Langeland og Kari Sjursdtr. Brekkhuslien viet.Kan dette være den Ane Nielsdr. du leter etter?MVH. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Tusen takk for alle innlegg. Det siste innlegget til Britt virker svært intresant.Har ført Anna Nilsdtr.opp f.ca:1807 ut fra at hun var 21 år da hun giftet seg 1828,bruds fødested er oppgitt til Lie Voss Pg. Finner Kari Sjursdtr.1801 som tjenestepike 18 år Brokkhuslien. Nils Larsen finner jeg på Langelandslien 23 år som tjenestefolk,også 1801. Hvor bodde Nils og Kari da Anna var født?Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I kirkeboka over døpte , står det som jeg skrev tidligere:2 pinsedag 1807, Nils Larsen og Kari Sjursdtr. Lie , Evanger sogn.Døpt datter Anna. De bodde sannsynligvis på Lie på det tidspunkt.Kanskje kan man lese noe ut fra fadderne: Sjur Brekke, Ashild Lie, Anna Lie, Kari Bolstad og Kari Brekke. Jeg har ikke klart å finne fam. i Evangerboka.MVH. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Hei Olav, Jeg bare lurer på om du fant ut noe mer om Ane? Hun er min tipp-tipp-oldemor, så jeg er er interessert i alt du vet.Og så kom jeg til å lure på om hun kunne ha noe til felles med denne karen: Lenke (altså faren, Lars Nilsen) som har kommet fra Voss, og var omtrent på Ane sin alder. Kan han ha vært hennes bror? På den annen side kom det kanskje mange fra Voss - og andre steder - til Askøy på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Signe! Det er en stund siden denne Ane Nilsdt.skapte meg hodebry.Denne Lars Nilsen kan udmerket være broren,har bare Ane som barn til Kari Sjursdtr. f.1783 Brekkhuslien Evanger og Nils Larsen f.1776 Langeland,Evanger.Denne fam.skal være flyttet til Askøy ca:1820 (kilden må fra Evangerboka).Har vært litt sløv å notere alle kilder.Nils Larsen døde på Haugland Askøy 4 nov 1836 Lenke Kari (Karen)Sjursdtr dør på Haugland 10 jun 1852.Har gått ut fra at dette må være foreldrene.Forfedrene til begge har jeg på dataprogrammet og kan sende deg dersom du ønsker det.Epost adr.? Mvh Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.