Gå til innhold
Arkivverket

[#9477] Storgaden (Tugthuset)


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Hans Olsen oppholdt seg i Storgaden (Tugthuset)i følge folketellinga for 1865 for Christiania. Hvorfor holdt han til der? Bodde/jobbet han der, eller var han innsatt? Tømmermann blir oppgitt som hans yrke. Jeg har lett i fangeprotokollen for Tugthuset (Riksarkivet)uten å finne han der. Er det noen som har noen formening om hvordan jeg kan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han var nok innsett. Ser du tre plassar høgare opp, finn du Jacob Alexander Jacobs. Vallin som du kan lese meire om i ein artikkel under Nyttige lenker (nede til høgre): 'Markering: 125 år siden siste offentlige henrettelse i Norge'. Wallin var den tredje siste som vart avretta i Noreg i fredstid. Men det skjedde etter at han var overført til Bergen, kor han hadde drap underinspektøren på tukthuset.Kva gale Hans Olsen hadde gjort, veit eg ikkje, men han var truleg sett inn for tjuveri eller noko slikt. Det var mest vanleg, meiner eg.Elles ser det ut til, om du ser på listene, at der var omlag 34-35 på kvar liste. Dei var sikkert tekne opp for kvar avdeling. Til slutt finn du dei tilsette m/familiar og nokre born til innsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk skal du ha.Det var interessante opplysninger å få. Da får jeg bare lete videre for å finne ut hvorfor han satt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

HeiJeg henger meg på denne debatten og det jeg lurer på er hvor var tukthuset i Christiania på 1790- 1800 og hva hente med de som døde innenfor tukthuses vegger? Ble de gravlagt et spesielt sted? Hvem betalte for begravelsen, ble familien avkrevd penger til begravelsen?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jorunn.Hvor tukthusfanger ble gravlagt kjenner eg ikke til,men slavene på Akershus kan du lese om på tema 6421.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg mener Tukthuset hele tiden lå i Storgaten, husker ikke nummeret i farten, men muren eksisterer fortsatt, og er innebygget i et nytt kontorbygg. Avdøde fanger ble gravlagt der (i nærheten av muren). Det ble foretatt noen arkeologiske utgravninger der for noen år siden, vet ikke om det har kommet noen endelig rapport fra denne, men en artikkel i Aftenposten nevnte at mange av hodeskallene hadde helt nedslitte jeksler pga. den småsteinen som var i melet på den tiden. Det må ha forårsaket mye tannpine.De døde ble temmelig garantert jordet gratis, evt. på offentlig bekostning. (Også langt opp mot vår egen tid 1960-70-tallet++? ble folk i enkelte tilfeller jordet gratis, enten fordi de pårørende ikke ønsket å betale omkostningene, eller fordi folk døde på anstalter og ble begravet derfra, f.eks. sinnssykehus. Slike graver ble kalt 'frigraver', og man hadde normalt ikke anledning til å fornye dem utover de lovbestemte årene liket skulle ligge i fred etter begravelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Tukthuset i Christiania hadde adresse Storgaten 33 Har du sjekket om din person var der ved FT 1870? På statsarkivet i Oslo har de microfische over 'lemmene'ved Tukthuset fram til ca 1872 Her vil det stå hvilket fangenr de hadde og hvorfor de satt der Når man har fangenr kan man lettere finne personen i protokollene for 'ingående fanger og 'udgående'fanger Her vil det også være henvisning til selve domsakten som Statsarkivet har Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk for alle svar. Jeg har ikke sjekket FT for 1870, det er nok lurt å gjøre. Må nok snart en tur på Statsarkivet igjen ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.