Gå til innhold
Arkivverket

[#9478] Foreldre til Johannes Martines Henriksen f.3004 1874 i Vevring


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger ang.Henrik Olsen (Helgø)og Pernille (Pernele)Jonasdatter. De står oppført som foreldre (ugifte)under dåp 14 mai 1874 og ved konf.i1889.Har søkt i bygdebøker over Naustdal og Førde men fant dem ikke.Det eneste sporet jeg har er en tjenestepike ved navnet Pernele Jonasdtr,under gården Aalen ved telling for 1865.Sønnen Johannes bruker senere i livet aldrig navnet Henriksen ,men Aalen.Kan det være at han blir oppfostret eller adoptert av gårdeier? Er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du antyder at faren er kalt Henrik Olsen Helgø ved dåpen av Johannes. Er det en mulighet for at Helgø er feillesning for Helgås? Det fantes nemlig en Henrik Oliversen Helgås som var født (eller evt. døpt) i Naustdal 23. nov 1852. Det kunne jo passe med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Da Johannes Aalen gifter seg i Domkirken i år 1900 står farens navn som Henrik Olsen Helgø. Har fått vite at øya Helgø er delt mellom to gårder tilhørende dette området,har videre søkt på disse gårdene i bygdebøkene for Naustdal uten resultat.Ved søk i Family Search står det kun Henrik Olsen og Pernille Jonasdtr.Da jeg finner navnet Olsen i to forskjellige kilder er jeg rimelig sikker på at det riktig men en kan aldri være helt sikker før en får det bekreftet 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ved folketellingen i 1865 bor der ingen Henrik Olsen på Helgøy, han må altså være flyttet hertil senere og tatt navnet Helgø. Der bor heller ikke noen Ole som kan være far til Henrik. Du må altså leite etter Henrik et annet sted. I Naustdal ble det født 5 Henrik Olsen i perioden 1840 til 1860, alle disse bør du sjekke i Naustdal-boken. De ble født på Einevollen, Skei, Øvre Redalen, Helle og Mallasvika. En fin side for slektsforskning i Sogn og Fjordane er denne: http://www.sffarkiv.no/SFFBASAR/ Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Dette var interesante opplysninger!Er det foresten registre over adopsjoner ifra denne tiden rundt 1875-1900? mva J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er vel ikke helt riktig at det ikke bodde noen Ole på Helgø som kan være Henriks far. Ole Sørensen Helgøy som er oppgitt å være 33 år gml. i 1865, kunne vel teoretisk ha en sønn som het Henrik og som var født rundt 1855. Han bor riktignok ikke på Helgøy i 1865, men han kan jo ha vært et 'uekte' barn, bortsatt som fosterbarn e.l. (men tilsynelatende vanskelig å finne i folketellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Knut har rett i at Ole på Helgøy kan ha fått en sønn som passer i alder. I farten tenkte jeg ikke på det da jeg så alderen på kona til Ole som var 27 i 1865, og som da ble vel ung til å ha en sønn i passelig alder. Men hvis Ole har en sønn så kan jeg ikke finne han i nærheten i den samme folketellinga. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Helgøya var/er delt mellom Helle i Naustdal og Heilevang i noverande Askvoll kommune (Tidlegare den delen av Vevring som låg på sørsida av Førde-fjorden.) Det kan såleis vere verdt å leite i tillegget til Askvollsoga - Dvs det bandet som omhandlar dei tidlegare delane av Vevring.Helgås og Helgøya har ingenting med einannan å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Det er imponerende å lese all den informasjon en kan få via denne siden.Spesielt gøy er det når lokale brukere gir deg et så konkret område å lete i. Mvh John Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sorry. Ifylgje Bygdeboka for Naustdal ligg Naustdals-delen av Helgøya under matrikkelgardane Vatne, Vatnelia og Mortensbakke. Eg bladde igjennom bygdeboka i går, men finn ikkje i farten personar som i fyrste omgang kan identifiserast som dei du er på jakt etter etter. Så eg føreslår inntil vidare at du leitar vidare i bygdeboka for Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Pernille finn ein under Fengestad i Førde. Jonas er såpass sjeldant namn at eg reknar med at det må vere ho: Ref. Førde Bygdebok/II av Finn Borgen Førsund s. 541. 'Andre husmannsfamiliar' på Fengestad: Pernille Jonasdtr. f. 1842. Foreldre: Jonas Martin Pedersen f. 1798 på Friborg og Lydia Olsdtr. f. 1811 på Heilevong. Førsund har ikkje noko om kvar som blir av Pernille, men det er nok ikkje urimeleg at ho vart tenestegjente i Ålen.Henrik Olson Helgøy er det verre med. Finn ikkje nokon person som kan passe. Det nærmaste kan vere Henrik Matias Olsson f.1847 på Helle, br. nr 7. Ifyljge Bygdeboka for Naustdal/I s. 497 var han brukar der 1885-1908 og ugift. Ein yngre bror Abel overtok bruket i 1908. Det står ingenting i bygdeboka om at han hadde etterkomarar, men det kan kanskje tenkast at han var dreng på Helgøya i det aktuelle tidsrommet?Dei andre Henrik'ane som er nemnt av BG, verkar meir 'usannsynlege' for meg.Eit problem kan vere at Pernille fekk eit barn utanfor ekteskap i såpass vaksen alder som 32 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.