Gå til innhold
Arkivverket

[#9480] Fattig husmann i Arendal?


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ved folketellingen i 1701 finner vi en Lars Nielsen på Langsævnesset. Han er oppført som fattig husmann, som ernærer seg ved å skrive for folk. Lars ble begravd i Arendal 1/12/1712. Han var gift med Marthe Thomasdatter, datter av Thomas Jørgensen Mæsel og Birgitte Ellefsdatter Havsøen. De hadde tre barn, Niels (fc 1680), gift med Kari Olufsdatter fra Holt, Ellef (fc. 1681), gift med Aase Jørgensdatter, som senere ble gift med Peter Mathias Bøeg, og Johanne, gift med Peder Jacobsen Rægevig. Men vet noen hvem som var Lars sine foreldre, og hvor kom han fra?mvh Per Holte Rosenkilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden Lars sin kone var datter av en som het Mæsel, som er gårdsnavn i Gjerstad, kan det kanskje være bryet verd å undersøke om Lars også kan være fra de kanter?Lykke til! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ein Messel-gard i grenselandet mellom den gamle Øyestad kommune og Froland kommune. Øyestad er no i Arendal, medan Froland framleis er eigen kommune. Eg trur Messel-garden ligg i Froland. Sidan Birgitte E. var frå Havsøya, trur eg ikkje det er snakk om Messel i Gjerstad. Havsøya ligg rett utafor Hisøya, no i Arendal. Langseneset ligg rett oppom sentrum i Arendal og stikk ut i Langsevatnet (tett ved Aust-Agder-arkivet og museet som ligg på Langse gard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg burde presisert det: Thomas Jørgensen Messel hører til Frolandsslekten, og Birgitte til den like kjente slekten fra Havsøya. Begge slektene var på den tiden 'fremtredende' i Arendal. Ellef Larsen var i 1712 kaptein på Ebenezer, og ble kapret i Alger. Han og familien var da i stand til å stille betydelige summer i løsepenger. Peder Rægevig var ikke ubetydelig trelasthandler. Det er altså svært lite som tyder på at familien har vært dårlig stilt, beskrivelsen fattig husmann i 1701 'stemmer' liksom ikke - og det gjør meg veldig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Yngve Hauge

Hei, Beklager at jeg ikke kan gi deg noe konkret svar på hvem foreldrene til Lars Nielsen er men jeg kan kanskje gi et svar på hvorfor han står oppført som fattig husmann. De fleste giftemål på den tiden var mer eller mindre arrangert eller i det minste godkjent av foreldre gjerne med en betydelig sum i medgifte (eller evt tomt). I dette tilfellet derimot kan de ha giftet seg uten foreldrenes samtykke (kanskje noe så banalt som av kjærlighet) og dermed mistet støtten fra familien hennes. Årsaken er sannsynligvis at han har kommet fra en ringere slekt enn hennes og derfor ikke hadde høy nok status.Skulle ikke forundre meg om dette skulle stemme.Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er godt mulig du har rett. Men Lars var skrivekyndig i en tid da det ikke var spesielt vanlig, så jeg har lurt litt på om det kan ha vært en fallitt inne i bildet. Det var en del mennesker som gikk over ende på slutten av 1600-tallet i Arendal.Uansett, dersom en går ut fra at Lars var reelt, ikke bare 'ligningsmessig' fattig i 1701, får det konsekvenser for letingen etter den øvrige familien. Sønnen Ellef var tjener i Kristiansand da, og selv om han kan ha seilt noen år før han ble kapret i 1712, kan det neppe ha vært mange år som skipper. Jeg tviler derfor litt på at han kan ha klart det store varpet før 1712. Svogeren Peder Jacobsen var en betydelig trelasthandler, som nok kunne stille opp med en del av løsepengene, men forklarer ikke det hele, blant annet hvordan de kunne sitte med hus og betydelig formue da Ellef døde i 1722. Da ser jeg ikke flere gjenstående muligheter enn at Ellef må ha giftet seg til penger, dvs at Aase Jørgensdatters foreldre må ha vært formuende. Er det noen der ute som kjenner noe til dem?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ikke noe konkret, men jeg synes å huske at det i Øyestadboka er en fattig husmann med godt gifte, ættetilknytningen husker jeg ikke, muligens Asdals-sfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

AAA 1957, Morten Brinchs gamle notater om begivenheter i Arendal. I 1712 skriver skipper Ellef Larsen på 'Ebenezer' hjem fra fangenskap i Algier at det forlanges 2500 riksdaler i løsepenger for ham. 600 kan han og familien klare å reise selv, 800 kan venner og bekjente stille, og de siste 1100 ville han søke kongen om. Det sto ingenting i artikkelen om han klarte å reise pengene, men enken eide i 1722 et hus ved Torvet i Arendal, så det tyder på at de ikke har brukt sine siste skillinger på løsepenger. Ellef ble begravd i Arendal 3. november 1721, og Aase giftet seg igjen 26. januar 1724 med en danske, Peter Mathiassen Bøeg, som slo seg ned som borger i Arendal. Hun hadde da to døtre fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I 'Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820' (Kristiansand 1952), s. 69, finnes under året '1689 eller før' innført:'(?) Lars Nielsen, materialskriver'.Det er med andre ord uvisst om materialskriveren Lars Nielsen har hatt borgerskap i byen, men som borger av Kristiansand ville han i alle fall kunne være bosatt fra Risør i øst til Ånasira i vest. Dette kan jo tenkes å være din mann, i det 'din' Lars Nielsen i 1701 levet av å skrive for folk.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Dette virker definitivt som en het ledetråd, det burde være plass for en materialskriver ved gruvene i distriktet. Takk skal du ha.Jeg jakter også sånn passe desperat på Jørgen 'Aasesfar'. Jeg har ikke sett den helt perfekte kadidaten i hverken 1701- eller 1722-tellingen for Arendal. Det kan være en kristiansander, Ellef var oppført som tjenende i Kristiansand i 1701. (Ellef og Aase giftet seg i 1712).Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.